Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Anställda tveksamma till sänkta löner på Cell Network

Hur många som tackat ja till sänkt lön på Cell Network varierar från enhet till enhet. Resultatet kan bli uppsägningar eller att andra lönemodeller tas fram.
Publicerad
Den senaste veckan har de anställda på Cell Network fått erbjudande om ett nytt individuellt lönesystem som innebär att den fasta lönen sänks med 15 procent för att kompenseras av en rörlig del som i goda tider ska ge samma utdelning eller mer.
På Cell Networks Malmökontor tackade inte alla ja.
- När vi fick ta ställning till om vi frivilligt ville sänka lönen mot att införa en ny lönemodell med kollektivt baserad bonus tackade 70 procent ja och 30 procent nej, berättar Sifs arbetsplatsombud Bertil Olsson.
Uppslutningen ansågs för liten av företagsledningen.
- Efter detta kom det också upp att om man inte solidariskt säger ja till lönesänkningar ska kontoret till 100 procent bära sina kostnader, varav en del är kostnader som i dag lagts på annat håll, berättar Bertil Olsson.
Det ledde till ett nytt möte mellan enhetschefen och Sifs arbetsplatsombud där andra alternativ för att sänka företagets kostnader diskuterades. Resultatet blev att alla anställda presenterades för ett nytt lönesystem där lönen sänks med 7,5 procent plus andra kostnadsbesparade åtgärder.
- Det är ett dilemma. På något sätt kommer vi att drabbas. Men det finns en möjlighet att återhämta 7,5 procent inom en rimlig framtid. Att ta igen 15 procent kan ta tio år, säger Bertil Olsson.
I ett brev till medlemmarna har Sifs policy att säga nej till lönesänkningar redovisats, samtidigt som det poängteras att det är upp till var och en att fatta beslut utifrån sin livssituation.
- En del av dem som först tackade nej kan tacka ja till 7,5 procent. Man gör det för att man känner för sina kolleger och tror på Malmökontoret som nu är inne i en positiv trend, säger Bertil Olsson.
Några garantier för att uppsägningar undviks finns inte.
- Vi ska fortfarande visa ett visst resultat efter finansnetto. Görs inte det kvarstår hoten om uppsägningar, säger Bertil Olsson.
Enligt Cell Network har det nya lönesystemet fått en hög anslutningsgrad, även om den varierar mellan enheterna.
- Där vi har en majoritet som inte är tillräcklig för att nå besparingsmålen måste vi nå målen på andra sätt. Om personalminskning blir aktuell kommer vi att följa lagar och avtal, säger Robert Karlsson, kommunikationschef på Cell Network.
Men bland de anställda i Stockholm finns en stor tveksamhet inför att sänka lönen.
- Min känsla är att acceptansen är sämre än vad företaget uppger. Företaget kommer att stöta på patrull, säger Sifs ombudsman Lis-Marie Fond som poängterar att ingen behöver acceptera sänkt lön.

CHRISTINA SWAHN


Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.