Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Volvo personvagnar diskuterar medarbetaravtal

Gränserna mellan arbetare och tjänstemän ska suddas ut. Det är en av grunderna till det gemensamma avtal som nu diskuteras inom Volvo personvagnar. På övriga Volvo ligger samma diskussioner nere sedan ett år tillbaka.
Publicerad 31 oktober 2001, kl 12:00

På Volvo lastvagnar i Skövde enades fack och ledning om ett medarbetaravtal för snart ett år sedan. Avtalet skulle stå modell för hela koncernen. Sedan dess har Sif:s fackliga företrädare Johan Erlandsson inte hört något, förutom att Volvo centralt hade synpunkter på överenskommelsen. Vilka synpunkterna är vet han inte.
- Intresset minskar mer och mer. Det är nästan nere på noll bland de fackliga företrädarna, säger han.
- Vi ville ha ett modernt avtal som ska stå sig långt in i framtiden. Avtalet som de enades om i Skövde uppfyller inte de kraven sett ur ett helhetsperspektiv för Volvo. Vi tog en paus i arbetet eftersom det var en mer komplex fråga än vi från början trodde, säger Nils-Erik Bohman samordnare av lönepolitiska frågor inom Volvo.
Även i Trollhättan, där man också skulle arbeta fram ett medarbetaravtal ligger arbetet på is.
- Det har blivit så med hänvisning till de svårigheter vi haft. Vår strävan är att hitta en fortsatt väg för det här, vi har inte gett upp. Jag är fullständigt övertygad om att den gamla gränsen mellan arbetare och tjänstemän kommer att suddas ut, säger Nils-Erik Bohman.
På Fordägda Volvo personvagnar har man diskuterat ett avtal sedan i våras, men än är det långt kvar menar Sif-klubbens ordförande i Göteborg, Lennart Thörnblom.
- Vi har inte kommit överens på något sätt ännu. Om vi skulle komma fram till något i vår arbetsgrupp så ska varje klubb ta ställning till det, och därefter förbunden centralt.
Det är företaget som driver frågan om medarbetaravtal för att man vill ha en modern profil som gör det attraktivt som arbetsgivare.
- Ska vi ha ett avtal ska det vara bättre än det vi har i dag. Det måste få ta sin tid om det ska vara kvalitet på det, säger Lennart Thörnblom.

LINDA SVENSSON © siftidningen

Mest läst just nu

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Omslag Kollega 5 2024

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
Chef & Karriär nummer 3 2024 omslag

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

1 600 får lämna Northvolt

1 600 personer får lämna Northvolt. Det uppger batteritillverkaren i ett pressmeddelande. Värst drabbat blir Skellefteå.
Martin Söderström, Lina Björk Publicerad 23 september 2024, kl 13:22
1 600 får lämna batterifabriken Northvolt, det uppger företaget i ett pressmeddelande.
1 600 får lämna batterifabriken Northvolt, det uppger företaget i ett pressmeddelande. Foto: Magnus Lejhall/TT.

1 600. Så många kommer att behöva lämna batterijätten Northvolt. Det meddelade företaget i ett pressmeddelande under måndagen. 

Hårdast drabbat ser Skellefteå ut att bli. Där kommer 1 000 personer behöva lämna. Men även Västerås och Stockholm påverkas. Där kapas 400 respektive 200 tjänster. 

– Ett oerhört tungt besked som kommer påverka alla företagets verksamheter i Sverige och därmed många av Unionens medlemmar, säger Victor Matinlassi, Unionen-klubben i Stockholm om beskedet.

Sammanlagt innebär det att en fjärdedel av arbetsstyrkan i Sverige kommer att behöva lämna Northvolt.

Stor oro på Northvolt

Dennis Meijer, ombudsman på Unionen, har suttit med vid förhandlingar med arbetsgivaren.  

– Vi vet ännu inte hur numerären fördelas och hur många tjänstemän det kommer att drabba, men det är klart att oron är stor hos våra medlemmar, säger han. 

I pressmeddelandet skriver företaget att "expansionsprojektet Northvolt Ett" kommer att avbrytas. 

– De beslut som meddelas idag är både utmanande och smärtsamma. Jag och alla mina kollegor på Northvolt kommer att göra allt vi kan för att stödja de kollegor som så småningom kommer att lämna företaget, säger vd Peter Carlsson i pressmeddelandet.

Under måndagen sade statsminister Ulf Kristersson till Ekot att det inte är aktuellt att Northvolt får statliga akuta lån eller att staten går in som ägare. 

Texten uppdateras.