Bättre hjälp för EU-konsument
Konsumenter kan nu få råd inför ett köp i ett EU-land eller efter köpet om det uppstått problem. Konsument Europa är ett rådgivningskontor som finns i centrala Stockholm, och finansieras av EU och av Konsumentverket.
Konsument Europa i Stockholm blir det 12:e rådgivningskontoret för konsumentfrågor och handel över nationsgränserna. Förra året invigdes kontoret i Helsingfors och inom det närmaste året öppnas även ett kontor i Köpenhamn. Då kommer det att finnas rådgivningskontor i alla EU-länder, frånsett Holland och Grekland, men de öppnas troligen nästa år.
- Handel över gränserna är en viktig förutsättning för att den inre marknaden ska fungera. På Konsumentverket ser vi en ökning av ärenden som har med gränsöverskridande frågor att göra. Elektronisk handel är ett annat område som växer mer och mer, säger Konsumentverkets generaldirektör Karin Lindell.
- För oss innebär detta en ny typ av satsning eftersom vi ska syssla med direktrådgivning och serva hela Sverige.
Konsument Europa har öppet fyra dagar i veckan. Kontoret har även en rådgivningstelefon, 020- 42 30 40 och en egen webbplats www.konsumenteuropa.se
Konsument Europa i Stockholm har fyra anställda, som arbetar med rådgivning. De samarbetar med de övriga EU-kontoren i ett nätverk.
- Medlemmarna i nätverket träffas tre fyra gånger per år. Vi anordnar seminarier kring olika frågor. Förra månaden hade vi ett möte i Barcelona, säger Jean-Marie Courtois, EU-kommissionen.
På invigningen i Stockholm fanns även personal från kontoren i Dublin, Irland och Kiel i Tyskland. Hur man går tillväga vid bilköp i ett annat EU-land är en av de vanligaste frågorna från konsumenterna.
- I Tyskland är det ganska dyrt att köpa bil. Konsumenterna vill veta var de kan få tag på bilar till ett bra pris, säger Bernd Krieger, från Kiel.
- Vi får också många frågor om bilar. Konsumenterna kontaktar oss för att få praktisk information före köpet, säger Colin Daly, från Dublin.
ULLA-KARIN HÖYNÄ© siftidningen 2001