Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Unionen välkomnar nya SAS-ägare

Air France-KLM går in som ny storägare i SAS. Ett besked som välkomnas av Tommy Nilsson, Unionens representant i bolagsstyrelsen.
 – Detta är ett sätt att säkra jobben, säger han.
Ola Rennstam Publicerad
SAS-flygplan på landningsbana
SAS nya storägare kommer att säkra jobben på flygbolaget, tror Unionens representant i bolagsstyrelsen. Johan Nilsson/TT

Flygbolaget SAS har haft ekonomiska bekymmer under lång tid och framtiden för bolaget har varit oviss. Under tisdagskvällen kom nyheten att ett konsortium med bland andra europeiska flygbolaget Air France-KLM går in som nya storägare.

Den danska staten blir kvar som ägare och utökar sin ägarandel medan den svenska staten, som i dag är den största ägaren, inte är intresserad av att gå in med mer pengar. Sammanlagt rör det sig om 13 miljarder nya kronor som skjuts till.

Lättnad hos Unionenklubben

Tommy Nilsson, klubbordförande för SAS Tjänstemannaförening och ledamot av SAS bolagsstyrelse är lättad efter beskedet.

Tommy Nilsson
Foto: SAS

 –  Jag känner mig positiv att vi nått så här långt. Det har varit en turbulent och intensiv period och det är skönt att ha nått den här milstolpen att nu ha potentiella nya ägare, säger han. 

– Alternativet att inte få nya ägare, som är villiga att satsa på bolaget, skulle bara innebär en sak: att vi försvinner.

Ser du som facklig representant någon risk att jobben hamnar i Amsterdam nu?

Det inte det som är kommunicerat eller arbetshypotesen. Så nej, jag kan inte se den risken so far. Ambitionen är att SAS ska kunna leva vidare.

Jag har inte hunnit prata med min styrelse eller några medlemmar. Men jag upplever ingen storm av oro eller liknande. Det finns ingenting som indikerar att man behöver vara orolig för sitt jobb eller sin arbetsplats, tvärtom. Detta är ett sätt att säkra jobben.

Tommy Nilsson anser att processen har hanterat på bra sätt av ledningen.

 Det ska vara transparens i en bolagsstyrelse och det tycker jag att det har varit. Det har funnits möjlighet för oss arbetstagarrepresentanter att ställa frågor.

Besparingspaket fortsätter enligt plan

Den omfattande besparingsplanen, SAS forward, löper vidare som planerat och det har enligt Tommy Nilsson varit en förutsättning för att bolaget ska få nya investerare.

Flygbolaget har sedan en tidigare en ansökan om konkursskydd i amerikansk domstol, en så kallad Chapter 11, som även den ligger kvar. De nya investerarna måste nu godkännas av både EU och amerikansk domstol.

Inom kort kommer SAS Tjänstemannaklubb att skicka ut information till medlemmarna.

 Om man har frågor och vill prata mer om det här är man alltid välkommen att kontakta oss i styrelsen. Den dörren står alltid öppen och så även i det här fallet, säger Tommy Nilsson.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.