Hoppa till huvudinnehåll
Karriär

Så gör du karriär med Linkedin

Har du ett tydligt mål i karriären kan Linkedin vara ett verktyg för att nå ända fram. Och det är extra viktigt att finslipa nätverket och vässa kunskaperna.
Publicerad
Två män med hjälm står på ett vindkraftverk
Att omvärldsbevaka och bygga nätverk är viktigt för den som vill nå högt, oavsett om du är chef eller inte. Foto: GETTY IMAGES

Har du någonsin funderat på varför du egentligen jobbar? Förutom lönen, vad har du för mål med alla nedlagda arbetstimmar? Enligt Lisa Gunnarsson, Nordenchef på nätverket Linkedin, är det förvånansvärt få som har formulerat det inför sig själva.

– Det första man måste göra är att ta reda på vad och vart man vill. Annars är det svårt att navigera framåt. Så har du siktet inställt på nästa steg och vet vad du vill kan Linkedin vara ett verktyg på vägen. För oavsett vad man tycker om plattformen går det inte att komma ifrån att den är användbar om man vill klättra i karriären; det är där viktiga kontakter knyts och intressanta jobb dyker upp.
 

Inspireras av personer du gillar

Men hur ska man då gå till väga för att lyckas? Enligt Lisa Gunnarsson gäller det att dela, gilla, ta del av det andra skriver och gå med i grupper inom det som intresserar dig.

– Själv har jag tagit kontakt med några personer på ett företag som jag tycker är duktiga på området och bett om att få intervjua dem om hur de arbetar, berättar hon.

Ytterligare ett sätt att lära sig mer om ett område är att nätverka. Det är vanligt att få förfrågningar om kontakter, däremot tänker man inte alltid på att själv skapa kontakt.

Skaffa en mentor och omvärldsbevaka

Lisa Gunnarsson tipsar om att omge sig med människor som sitter på de roller man vill ha eller jobbar inom områden som man själv har en ambition att vara i framöver.

– Vem kan vara min sponsor, min mentor, vem kan jag ringa för att plocka på mig kunskaperna för att kunna ta nästa steg? Lägg ner lite tid på att hitta rätt personer, sträck ut en hand och fråga om du får intervjua dem, säger hon.

Försök också hitta företag som du är intresserad av och som du kan följa. Även om du vill avancera inom det företag du jobbar på så är det ett bra sätt att lära dig mer om området och att omvärldsbevaka.
 

"Måste kunna stå för det du visar upp"

Och så var det profilsidan – det går inte att komma ifrån att den har betydelse. Men om du är chef så är det några saker du behöver tänka lite extra på.

– Alla är på den här arenan, alla ser dig, konkurrenter, nuvarande och presumtiva samarbetspartners och arbetsgivare. Som chef är du företagets ansikte utåt, det är viktigt att ha i åtanke. Det du visar upp måste du kunna stå för och känna dig stolt över. Tänk på hur du tar kontakt med folk och skapar det nätverk som är bra både för dig och bolaget.

Är du chef för ett team behöver du också hjälpa dina medarbetare i den utveckling de behöver. Genom att vara drivande i sin egen utveckling, vara öppen med sina mål och hur man bygger sin egen kunskap kan man vara en inspirationskälla för andra, menar Lisa Gunnarsson.

– Vi vill ju att medarbetarna ska ta ansvar för sin egen utveckling. Men vi behöver också kunna rekrytera via Linkedin och då vill vi att våra medarbetare ska vara stolta över företaget, visa upp en positiv bild och dela bra saker. Är man chef är det viktigt att gå före och visa hur man tänker i den processen, säger hon.

Profilbilden går inte att komma undan. Lisa Gunnarsson menar att den som lägger ner lite tid på bild och titel får betydligt fler träffar än den som slarvar med det momentet eller lägger upp en gammal bild.

– Ta en bild rakt framifrån, gärna i den miljö du verkar. Är du läkare så sätt på dig läkarrocken och det stora trygga leendet. Är du säljare eller konsult, se till att inge förtroende och vara rätt klädd. Det är absolut inte fel att vara personlig, men hundvalpen ska inte vara med på bild – såvida du inte är hundcoach.

Blotta svagheter och visa självdistans

Lisa Gunnarsson tycker att det är bra om alla chefer på ett företag har en enhetlig linje, kanske med företagets logga i bakgrunden.

– Det hjälper vid rekrytering och varumärkesbyggande, säger hon.

Att skryta med sina framgångar är inte så populärt och brukar inte ge särskilt många gilla-markeringar. Att blotta sina svagheter och visa självdistans kan med lite tur bli en succé. Som när Lisa Gunnarsson på skoj la ut en video där hon tränar inför en presentation hon skulle hålla.

– Allt gick dåligt, jag mindes ingenting, det var en ren katastrofvideo. En kollega sa att jag måste lägga ut den och jag har aldrig fått så många likes, 275 000 – vissa grejer snurrar så fort! Men, man ska inte mäta sin betydelse i likes.

TEXT: Ulrika Sundström

SÅ GÖR DU SUCCÉ

  • Fundera på ditt jobbliv, hur och var du vill jobba.
  • Behöver du förkovra dig för att komma vidare? Leta bland kurser på
  • Linkedin eller ta del av det andra skriver och delar om det som intresserar dig.
  • Nätverka och skaffa en mentor. Sök kontakt med människor som är på en plats, i en position eller inom ett område du strävar mot.
  • Genom att vara öppen med dina mål, lära nytt och att nätverka visar du dina medarbetare och din omgivning att du driver din egen utveckling.
  • Tänk på att du är företagets ansikte utåt som chef och att alla ser vad du gör. Du ska kunna stå för det du visar upp.
  • Lägg ner lite tid på din profilsida och ta en bra profilbild. Satsa på tryghet och förtroendegivande – skippa hundvalpen.

LINKEDIN

Det sociala nätverket fokuserar på arbetslivet. Startade i USA 2003. Globalt har man 830 miljoner medlemmar, varav 4 miljoner i Sverige. Flest användare är tjänstemän i privat sektor, de som arbetar hemifrån, de som bor i storstäder, högskoleutbildade och de med en hushållsinkomst över 700 000 kronor. Arbetsförmedlingen klassar Linkedin som ”det bästa jobbverktyget” och ger också tips om hur nätverket kan användas. I oktober 2021 stängde företaget sin verksamhet i Kina, motiveringen var ökad censur och de allt hårdare reglerna kring internet i landet.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Karriär

Så klär vi oss på jobbet

Slänger du bara på dig något eller klär du dig genomtänkt när du ska gå till jobbet? Vi har träffat fyra Unionen-medlemmar som alla gör medvetna val – frivilligt eller för att tjänsten kräver det.
Petra Rendik Publicerad 17 januari 2025, kl 06:00
personer med olika arbetskläder
Arbetskläder kan ha olika betydelse. Vissa måste ha dem, andra väljer dem frivilligt för att skilja på privatliv och arbetsliv. Foto: Christopher Hunt, Nicke Messo, Fredric Alm, Mats erlandsson

När Applegrundaren Steve Jobs bad designer Issey Miyake att designa en väst som alla anställda på techföretaget skulle bära möttes han av motstånd. Han blev utbuad på scenen när han visade plagget som skulle binda medarbetarna till företaget.

Det blev ingen gemensam uniform, men Steve Jobs själv blev förknippad med svart polotröja, Levi’s jeans och sneakers, som var företagskostymen han bar i nästan alla sammanhang.

Svenskan Matilda Kahl blev en världsnyhet när hon berättade om sin egenkomponerade jobbuniform – en vit blus med svart rosett och svarta byxor som hon har burit i flera år för att slippa lägga energi på klädvalet varje morgon.

Vi har träffat Annika, David, Carl och Ida för att prata arbetskläder.

David har en jobbkostym som han bär frivilligt för att skilja på privatliv och arbete. Carl på Systembolaget och Annika på SAS har inget val – deras kläder symboliserar företagen i första hand. För Ida på LKAB handlar det främst om att inte skada sig på jobbet.

Vad tar du på dig nästa gång du går till jobbet?

David Björkeryd, Grundare av Grandur digital, Göteborg.

När David Björkeryd spelade elitfotboll i bland annat Örgryte IS och Gais slog en nästan magisk känsla till varje gång han drog på sig matchtröjan. Det blev en signal om att nu gällde det att fokusera, gå ut på plan och prestera.

– Det var en fantastiskt skön trigger som gav mig kraft, säger David Björkeryd.

När han lade fotbollsskorna på hyllan 2016 och satsade fullt ut på karriären inom digital marknadsföring insåg han ganska snabbt att han saknade den där känslan.

Lösningen blev en ny typ av matchtröja – kostym och slips som han nu bär varje dag på jobbet.

Proper på kontoret

För David Björkeryd handlar det inte om att vara överdrivet proper på kontoret. Det är ett sätt att mentalt växla mellan olika roller i livet.

– Det hjälper mig att skilja på arbete och vardag. När jag tar på mig kostymen går jag in i jobbläget – det ger mig fokus och energi att prestera på topp.

Han är medveten om att kostym och slips kan uppfattas som stelt och lite formellt. Därför försöker han tänka på sin framtoning, men också variera färg och material på plaggen.

I hans garderob hänger ett 30-tal kostymer i olika prisklasser. En är lila, den bär han gärna på sommaren. Den marinblåa dubbelknäppta kostymen sparar han till de tillfällen när han behöver lite extra styrka och trygghet.

– Jag fick inspirationen av en gammal fotbollstränare som hade en ”vinnarkostym”. Alla borde ha ett sådant plagg i garderoben. Det behöver inte vara en kostym – välj det som får dig att känna dig oslagbar.

Carl Spång, Säljare på Systembolaget, Västerås.

När Systembolaget skulle lansera nya uniformer förra året fick Carl Spång och hans kollegor agera testpiloter för plaggen under ett år. Några justeringar senare, som nya knappar på skjortorna, bär nu alla anställda i hela landet de nya kläderna som Carl Spång beskriver som ”casual” jämfört med den förra uniformen.

– Det var mer uppklätt innan, med skjorta och slips, som kanske ingav ett visst förtroende, men de yngre kunderna uppfattade oss som lite auktorära. Och personligen satt inte skjortan så bra på mig.

De enda nackdelar han kan komma på med den nya kollektionen är att designen är så pass ledig att man inledningsvis blev lite osynlig för kunderna. Men så är det inte längre.

– I början fick jag ofta frågan om jag jobbade här. Vi fick helt enkelt vara lite mer proaktiva än vanligt ett tag, säger han.

Svettfläckar på skjortan

Carl Spång jobbar i en större butik där medarbetarna är i nästan ständig rörelse. Det är mer plock av varor under hela dagen, inte bara innan öppning som tidigare. Sortimentet har också utökats, vilket kräver mer av arbetskläderna.

– För några år sedan hade vi kanske 5–6 sorters ale, nu har vi 200. Då är det bra med kläder som vi kan vara rörliga i och som andas.

För svettigt kan det bli ibland. På den förra skjortan syntes svettfläckarna tydligt, berättar han.

– Men mina äldre kollegor har då sagt att vi skulle varit med på den tiden då vi hade gulbeige skjortor. Då kunde man prata om synliga svettringar under armhålorna.

Annika Lolic, Steward på SAS, Stockholm.
Annika Lolic, Steward på SAS, Stockholm.

Få jobbuniformer har förknippats lika mycket med glamour, men också med strikta klädkoder, som flygvärdinnornas. I sina snäva kjolar blev de ett slags kuttersmycke för bolagen.

– Det var mycket mer utmanande uniformer förr. I dag är det fortfarande figursytt, men mer bekvämt och praktiskt som är bättre för hälsan och kroppen, säger Annika Lolic, steward på SAS.

Hon har upplevt det mesta i klädväg under sina snart 30 år i luften, de senaste 26 på SAS.

Mycket har förändrats och valfriheten att välja kläder är större. Flyger hon till Miami lämnar hon den varma jackan hemma. Är det vinter arbetar hon i byxor. Släpper hon på eller av passagerare i Kiruna tar hon på sig kappan. Och på fötterna, när hon är ombord, har hon ofta svarta sneakers med svart sula.

– Det blir många timmar som vi står upp, särskilt under långflygningarna som kan vara i 14 timmar. Jag ser ofta nyanställda som i början har höga klackar, men de ger upp ganska snart.

Hästsvans är okej

Men det finns regler att förhålla sig till. Du får inte ha håret utsläppt om det går längre än till axlarna. Hästsvans är okej så länge den inte är för lång, naglar och makeup ska var diskreta. Och har man inte strukit skjortan eller om kavajen har blivit lite för tajt så får man en vänlig uppmaning att se över det.

Annika Lolic har nästan alltid gillat sina uniformer. Favoriten är en som designats av Calvin Klein, men den fick hon aldrig chansens att bära.

Och så finns där uniformen som hon helst vill glömma.

– Vi hade något som såg ut som en slips som man knäppte runt blusen och så var det stora axelvaddar på kavajen. Usch … Men det var ju 90-tal och så man skulle se ut.

Ida Lund, byggledare på LKAB i Kiruna.

Byxor och jacka med reflexer, långärmad tröja under, skyddsskor med stålhätta och spiktramp, hjälm, skyddsglasögon, hörselkåpor och handskar. Det är en smärre procedur varje gång Ida Lund, byggledare på LKAB i Kiruna, ska lämna kontoret för att ge sig ut i verken.

– Det är ju ett krav att ha på oss allt det här ute i verksamheten och jag har respekt för varför det är så. Vätskor kan spruta och sten och verktyg ramla ned. Men visst skulle jag hellre ha mina vanliga kläder, säger hon.

För Ida Lund handlar arbetskläderna främst om säkerhet och funktion. Hur plaggen ser ut bryr hon sig inte så mycket om. Desto viktigare är det med bekvämligheten, att tyget är stretchigt och andas.

– Det är fysiskt jobb vi utför i verken, vi går långa sträckor och det är många trappor.

Flamsäkra ytterplagg

Men allt är inte skönt att bära på kroppen. De flamsäkra ytterplaggen som ibland måste på är otympliga och varma. Där finns utvecklingspotential, anser Ida Lund.

Kanske lyssnar arbetsgivaren precis som de har gjort när det kommer till arbetskläderna i dammodell på LKAB. Ida Lund och flera av hennes kvinnliga kollegor har fram till nu valt att använda herrkläder i mindre storlekar eftersom framför allt tjejbyxorna inte fungerar i industrimiljö.

– Byxorna har varit för tajta och lågt skurna. Men nu har det kommit en ny kollektion som man faktiskt kan ha på sig och bara det är ju ett framsteg.