Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Hälften väljer bort sin kollega

Närmare hälften anser att gemenskapen med kollegor inte är lika viktig nu som innan pandemin. Det visar en ny undersökning.
Lina Björk Publicerad
Shutterstock
I stället för kollegor. Hemmakontoret kan ha annat som lockar. Shutterstock

Under coronapandemin har många arbetat hemmavid och börjat vänja sig vid sitt eget sällskap. Så till den grad att gemenskapen med andra på jobbet inte är lika viktig längre. 

Det är Kantar Sifo som på uppdrag av konsultföretaget Kvadrat har frågat över 2 000 personer hur de värderar kollegor, fritid, arbetsbörda och gemenskap på jobbet nu – jämfört med innan pandemin. Resultatet visar att många klarar sig utan arbetskamraterna. Totalt svarade 45 procent att de värderar sin kollegor lägre nu än innan coronapandemin. Var tredje person värderade även kunskapsutbytet med kollegorna lägre.

Men det är inte alla som tröttnat på sina kollegor. 19 procent svarar att arbetskamraterna blivit viktigare nu och 35 procent anser att de fyller samma funktion som tidigare. Framför allt bland yngre i åldrarna 18 till 34 år har arbetskamraterna stigit i värde.

Även balans i livet är någonting som många ser annorlunda på jämfört med tidigare. Totalt svarade 35 procent att balansen värderas högre. Bland småbarnföräldrarna är andelen ännu högre, sammanlagt 46 procent tycker att de uppskattar möjligheten att klara av livspusslet bättre. 

Frågor som inte förändrats så mycket av pandemin är anställningstrygghet, kompetensutveckling och viljan att byta jobb. Där svarade majoriteten att läget var lika som tidigare och att de inte hade funderat på att byta karriär.

Om undersökningen

  • Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 19-27 augusti 2021. 
  • Totalt intervjuades 2385 personer i åldern 18-65 år och i sysselsättning. Av dessa är 449 personer egenföretagare. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Hon gör Tiktok om kontorsliv

För drygt en månad sedan la ut Tess Modig ut sin första Tiktok-film om ett möte på ”Kontoret”. Det blev succé, och nu kan vi följa det dysfunktionella livet med avdelningschef B-O, sociala medier-Melinda och tränings-Danne.
Sandra Lund Publicerad 7 november 2025, kl 06:03
Tess Modig tittar in i kameran. Hon har långt blont hår och en rosa blus. Bakgrunden är lugn.
Tess Modig har länge jobbat med medier. Nu har hon samlat år av erfarenheter på humorkontot "Kontoret" på Tiktok. Foto: Privat

Hon har länge jobbat med medier, var tidigare anställd på TV4. Så tv-format och sociala medier kan Tess Modig. 

Nu gör hon det i stället som egenföretagare, och håller också fortfarande i pass på SATS där hon tidigare haft fackliga uppdrag för Unionen.

Men det var för cirka en månad sedan som följarskaran ökade markant på Tiktok

Klippet var ett månadsmöte på random kontor med efterföljande aw. Spoiler: ingen lyssnar helt på någon annan.

Karaktärerna på kontoret

Tess Modig spelar själv, med hjälp av noga kurerade filter, alla karaktärer. 

Som avdelningschefen som köpt blommor till fel jubilar och sedan nickar till när hon som faktiskt har fyllt år tar upp sin bortglömda födelsedag, hon som alltid tar anteckningar och smattrar för högt och intensivt, sociala medier-experten som ständigt tuggar tuggummi, tycker AI kan göra allt i stället samtidigt som hon postar bilder på sig själv, träningskillen som helst vill prata personbästa och skaka sin proteinshake. 

Och så vidare. 

Tänk svensk The Office, men rappare.

 

 

Två karaktärer från Tess Modigs konto Kontoret. Till vänster B-O i glasögon, mustasch och rutig kavaj. Till höger Majken som ler ängsligt i en beige fleecetröja.
Avdelningschef B-O och den lite ängsliga Majken. Tess Modigs två favoritkaraktärer på Tiktok-kontot Kontoret. Privat

I kommentarerna vill många se att det blir just en tv-serie, och någon annan skriver ”svenska arbetsplatser, så glad jag lämnat landet”.

Jag har medvetet undvikit vilken bransch de jobbar i. Det kan vara bank eller varför inte Unionen. Däremot vill jag ha med de avdelningar som alla på kontor kan relatera till: HR, ekonomi, marknad.

Vill inte jobba med manus

Hon skriver inte manus, ”det skulle ta för lång tid och bli något annat”, utan tänker ut en idé som till exempel ett måndagsmöte, en firmaresa eller att HR kommer ”ner”. 

Tess Modig tar sedan på karaktärstypiska kläder, vänder på telefonens kamera och kör.

Jag tittar ju själv slaviskt på Tiktok. Och älskar att se kreatörer, inte influerare. Det finns så många unga duktiga kreatörer. När folk blev så engagerade i mina karaktärer, särskilt Majken, märkte jag att jag har något här.

”Politiker är ju på Tiktok”

Så hon fortsätter, så länge känslan av att det är roligt finns kvar.

Tänker du på Kina och Tiktok?

Det är en bred och svår fråga. Jag försöker att inte göra det, för jag vet inte hur jag kan påverka. Ska jag protestera genom att inte använda, när vi faktiskt har kul? Och vi har i stort sett alla våra politiker där. Så länge de är där kan väl jag?