I december förra året gjorde Dagens industri tillsammans med Aktuell Hållbarhet en enkät där de bland annat frågade Stockholmsbörsens hundra största bolag om de planerade att minska antalet tjänsteresor jämfört med före coronan. Av de 25 bolag som svarade på frågan svarade 84 procent ja.
Något tidigare gjorde nätverket Schyst resande en Novusundersökning bland anställda i privat sektor med liknande resultat: 79 procent trodde att det skulle bli färre resor i jobbet framöver. Bara 12 procent trodde att de skulle resa lika mycket som tidigare, medan 9 procent svarade ”vet ej”.
Många resor går att ersätta med digitala möten
Ett bolag som har haft anledning att fundera på hur det ska bli med tjänsteresorna i framtiden är Ericsson, ett företag som arbetar med hela världen som marknad och har nästan 100 000 anställda i 180 länder, varav 13 000 i Sverige.
Christian Riebne är Ericssons Global travel manager eller, som han skämtsamt säger, Global no-travel manager. Han menar att 2020 var året då det blev tydligt att många resor går att ersätta med digitala möten.
– Vi har sett att vi kan visa svarta siffor trots att vi inte reser, säger han och syftar på Ericssons fjärde kvartal som överträffade de flestas förväntningar.
För Ericsson har pandemin inneburit en drastisk omställning.
– Om vi jämför med före den 25 februari i fjol så har tjänsteresorna globalt minskat med 90 procent. I Sverige är minskningen uppe i 95 procent, säger Christian Riebne, enligt vilken de resor som ändå genomförs är de som är helt oundvikliga för affärerna och inte skulle kunna genomföras digitalt.
– För oss är de anställdas säkerhet, hälsa och välmående alltid första prioritet.
Det finns ytterligare fördelar med ett minskat tjänsteresande. Själv säger sig Christian Riebe ha lärt känna medarbetare i andra delar av världen på ett annat sätt än tidigare.
– Det globala team som jag är en del av sitter utspritt över hela världen. Nu har vi fått en annan inblick i kollegornas vardag. Helt plötsligt under ett möte kan det dyka upp ett barn eller hund eller en hantverkare i bilden.
Och, kanske viktigare ändå, det minskade resandet bidrar till minskad klimatpåverkan. Redan före pandemin tittade Ericsson på hur tjänsteresorna skulle kunna minskas. Ett av Ericssons mål är att vara klimatneutrala år 2030.
Men det betyder inte att resandet kommer att vara kvar på samma låga nivå som i dag när pandemin är förbi. Däremot kommer man successivt se över hur resandet kan förändras, till exempel med alternativa transportmedel som tåg.
– Vi är en global organisation och det ligger i människors natur att det är viktigt att mötas fysiskt, säger Christian Riebe.
Hur många tjänsteresor det normalt görs inom Ericsson varje år vill bolaget inte gå in på. Men sannolikt handlar det om ett betydande antal. När nätverket Schyst resande för en tid sedan granskade reglerna för tjänsteresor i ett antal stora och mellanstora svenska företag hävdade man att det i vissa av företagen handlade om upp till 50 000 resor per år.
Läs mer: Tåg lockar få på tjänsteresan