- Arbetstidsförkortningen är en process som måste få ta tid,säger Christer Daag.
Han representerar alla sifare inom Volvo i Sverige. Det innebär ett stort ansvar, och en skyldighet att ryta till om något inte är som det borde. Som förtroendevald i en av SIF:s största klubbar har Christer Daag haft en hel del synpunkter på det förra avtalet för verkstadsindustrin. Men han tror och hoppas att avtalsrörelsen som nu drar igång kommer att resultera i en del nödvändiga förbättringar. Framför allt när det gäller löneöversynen som har varit en källa till stor frustration och irritation bland Volvos anställda.
- Det har inte fungerat för oss. Vi vet ju inte hur avtalskonstruktionen kommer att se ut den här gången, men jag kommer att vara på min vakt när det gäller löneöversynen, säger han.
De tre fackförbunden som samförhandlar i verkstadsindustrin - SIF, Metall och CF har tydligt markerat att man inte tänker släppa kravet på arbetstidsförkortning, trots regeringens misslyckade försök till lagstiftning. Faktum är att man nu kräver ett treårigt avtal för att underlätta arbetet med kortare arbetstid. Och Christer Daag tror att frågan ligger rätt i tiden.
- Inställningen till arbetstidsförkortning har successivt förändrats. För några år sedan hade inte det här kravet varit gångbart hos medlemmarna, men det har svängt. Vi fick några minuter i förra omgången, och om vi fortsätter kan det bli något. Vi kan ju se på Metall som i princip har fått en extra semestervecka.
Så här i inledningen av förhandlingarna är Christer Daag nöjd med de fackliga kraven. Det finns ingenting han saknar.
- Vi som har jobbat i SIF:s delegation sju har fått med det vi ville ha med. Det är klart att man kan ha olika uppfattning om nivåer, men det har man ju alltid. Och vi har inte spikat några avtal ännu.
LINDA SVENSSON© siftidningen 2000