Svårt för Volvo få ord och handling gå ihop
- För att Volvo som företag ska bli bättre måste dess chefer ha balans mellan jobb och privatliv. Ett anställningskrav på dem kan bli att de har minst ett brinnande intresse utöver jobbet. Det sa koncernens personalchef Kjell Svensson på konferensen Ett friskt arbetsliv.
3-4 procent av cheferna har tvingats lämna sina jobb därför att de inte klarade chefsrollen. De hade inte tillräckligt hög social kompetens, som det heter.
Personalchefen efterlyser större flexibilitet vad beträffar arbetstiden. Ibland krävs det att folk jobbar nästan dygnet runt, vilket han kallar kundanpassad arbetstid. Konjunkturerna växlar snabbt, som i Brasilien. En stor marknad ena året kan krympa avsevärt nästa år, som med lastbilar i USA från 1999 till detta år.
- Därför blir anställningsformen allt svårare att hantera. Livslånga anställningar har spelat ut sin roll. Nu säger vi i stället: Kom hit och arbeta några år. Samtidigt som du lär dig mycket ökar din användbarhet på arbetsmarknaden.
Samme Kjell Svensson och Volvos vd Leif Johansson deltog i IVA:s projekt med samma namn som konferensen. Syftet var att eliminera arbetsrelaterad och hälsovådlig stress och åtföljande sjukfrånvaro. Det kostar företaget ca en miljon om en mellanchef är borta i sex månader och fyra miljoner om det gäller en hög chef.
Företaget har ett behandlingsprogram som sträcker sig över ett halvår. Man har ett friskhetsindex på företaget, vilket innebär att man mäter närvaron, inte frånvaron. På Volvos intranet finns en hälsosajt.
En annan bakgrund till konferensen var Yrkesinspektionens kritik av Volvo Lastvagnar och Volvobussar. Fördelningen av arbetsuppgifter är bristfällig. Det samma gäller utbildningen av chefer/arbetsledare. Och målen med arbetsmiljöpolicyn är inte allmänt kända.
SIF-klubbordföranden Ronny Olaisson har inte så stor tilltro till vackra ord och utfästelser på konferenser.
- I vår slimmade organisation arbetar folk ihjäl sig. Frånvaron ökar och sjukskrivningarna blir längre. Den som inte förhandlar bort rätten till övertidsersättning blir inte anställd på Volvo.
- Efter förra förhandlingen om övertalighet enades vi med företaget om ett kompetensväxlingsprogram för att vara rustade för kontinuerliga rationaliseringar. Efter ett halvår ser vi att programmet har misslyckats.
LISBETH NIEMINEN © siftidningen 2000