Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

TCO: Höj taket i a-kassan till 30 000 kronor i månaden

TCO vill att taket i a-kassan höjs till 30 000 kronor i månaden. Men forskning visar att en höjd ersättningsnivå minskar viljan att söka jobb och att arbetslösheten ökar.
Kamilla Kvarntorp Publicerad 30 augusti 2019, kl 10:48
Jessica Gow/TT
I år är det fyra år sedan taket i a-kassan höjdes. Nu vill TCO att taket höjs ytterligare - bland annat för att matchningen ska bli bättre. Jessica Gow/TT

I september 2015 höjdes taket i a-kassan, det vill säga den högsta lön som ger 80 procent i a-kasseersättning, från 18 700 kronor i månaden till 25 025 kronor per månad. 

Målet är att den som blir arbetslös ska få 80 procent av sin tidigare inkomst i a-kassa. Men fyra år efter höjningen av taket i försäkringen är det bara en av fem som får den tänkta ersättningsnivån om de blir arbetslösa, enligt en färsk rapport från TCO.

Kostnaderna för den ekonomiska tryggheten vid arbetslöshet delas mellan staten, i form av a-kassan, parterna i form av omställningsersättning och fackens inkomstförsäkringar.

Och många arbetstagare har kompletterade försäkringar, utöver a-kassan, som gör att de får 80 procent av tidigare lön de första tre månaderna i arbetslöshet. I en familj med två vuxna och två barn, där en person blir arbetslös kan det få stor betydelse.

– Det kan skilja 12 000 kronor per månad om man har kompletterade ersättningar eller inte. Det kan vara helt avgörande för om man kan behålla bostaden och bilen i händelse av arbetslöshet, säger Mats Essemyr, utredare och a-kasseexpert på TCO som tagit fram rapporten.

Trots att många i praktiken får 80 procent av inkomsten i ersättning vid arbetslöshet vill TCO att taket i a-kassan höjs till 30 000 kronor i månaden.

– Omställningsavtalen är jättebra. Men kostnaderna för avtalen tas direkt i löneutrymmet. Tänk om det inte skulle finnas något utrymme för höjda löner, utan bara utrymme för omställningskostnader. Därför argumenterar vi för att balansen i kostnadsfördelningen förändras mellan statsmakten och parterna när det gäller omställning, säger Mats Essemyr.

Ett annat skäl till att höja taket är att alla inte omfattas av kompletterade försäkringar.

Ytterligare ett argument för en generös arbetslöshetsersättning är att matchningen förbättras, det vill säga att rätt person hamnar på rätt jobb.

– En ingenjör som har investerat i en utbildning ska jobba som ingenjör, allt annat är slöseri. Får man längre tid på sig att söka jobb ökar möjligheten att hitta rätt. Och söktiden styrs av generositeten i a-kassan, säger Mats Essemyr.

Enligt Lars Calmfors, professor i internationell ekonomi, finns det nationalekonomisk forskning som visar att en låg arbetslöshetsersättning försämrar matchningskvaliteten.

– Det kan leda till att arbetslösa tar jobb för tidigt, jobb de inte passar för. Det är ogynnsamt för den samlade produktiviteten i ekonomin.

Men i forskningen finns samtidigt starka belägg för att en generös arbetslöshetsersättning har negativa effekter på övergången från arbetslöshet till sysselsättning. Den lägsta lön som arbetslösa är beredda att arbeta för stiger och sökintensiteten minskar, det vill säga hur energiskt den som är arbetslös söker efter arbete.

– Båda effekterna leder till längre arbetslöshetsperioder och därmed till högre arbetslöshet, säger Lars Calmfors.

Han anser att arbetslöshetsförsäkringen kan förbättras.  I dag anges taket i a-kassan i nominella kronor och ligger fast under lång tid för att sedan plötsligt höjas. Calmfors föreslår att taket i stället bestäms som en andel av medianlönen som anses vara rimlig.

– Det skulle betyda att taket i kronor räknades upp kontinuerligt i takt med löneutvecklingen. Dagens system betyder att personer som blir arbetslösa vid olika tidpunkter får olika ersättningsgrad. Det är svårt att se något bra motiv för det, säger Lars Calmfors.

Fakta: A-kassan

* Tak: 25 025 kronor per månad

* Ersättningsperiod: 300 dagar för personer med barn under 18 år

* I dag ersätter a-kassan omkring 60 procent av tidigare inkomst. En av fem får 80 procent av sin tidigare inkomst i a-kasseersättning vid arbetslöshet.

* TCO vill att taket höjs till 30 000 kronor i månaden, vilket motsvarar en dagpenning på 1 090 kronor.

* Beräknad kostnad för att höja taket i a-kassan: 3,9 miljarder kronor

 

Källa: TCO

A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragits med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.