Hoppa till huvudinnehåll
Strejk

Pilotstrejken avblåst

Sent på torsdagskvällen kom besked om att SAS pilotstrejk är över. Pilotfacket har fått igenom flera av sina krav, men beklagar samtidigt att passagerarna drabbats av konflikten.
Kamilla Kvarntorp Publicerad 3 maj 2019, kl 11:11
Fredrik Persson/TT
Fredrik Persson/TT

Efter nästan sju dagars strejk kunde pilotfacket och SAS enas kring ett nytt kollektivavtal på torsdagen. Det var den 26 april som 1 400 piloter i Sverige, Danmark och Norge gick ut i strejk för högre löner och bättre lönevillkor. Piloterna krävde ett lönelyft på 13 procent.

Bakgrunden till kravet var att bolagets personal gick med på lägre löner och pensioner när SAS var nära en konkurs 2012. Piloterna menar att de nu hör till de sämst betalda piloterna i Europa och vill därför ha kompensation när det under några år har gått bättre för bolaget. SAS bud var till en början en löneökning på 2,3 procent per år. Efter förhandlingarna mellan parterna blev det till slut en ökning på knappt 11 procent över tre år.

– Vi är glada att vi har fått till ett nytt avtal, även om vi är ledsna att det drabbade passagerarna, säger Wilhelm Tersmeden, ordförande för SAS-sektionen i Svensk Pilotförening, enligt SVT.

Pilotfacket har också fått gehör för sitt krav att begränsa bolagets möjligheter att ta in lägre betalda underleverantörer.  Piloterna har även krävt mer förutsägbara arbetstider. Enligt Wilhelm Tersmeden ökar andelen piloter som har förutsägbara scheman från 40 till 60 procent med det nya avtalet.

– Det allra viktigaste för oss har varit att säkra att våra medlemmar inte mister jobben och att de har anställningstrygghet. Det har vi lyckats med och samarbetsavtalen ingår nu som en del av kollektivavtalet, säger han i ett pressmeddelande.

Läs också: "Hårt tryck på markpersonalen"

Sedan strejken bröt ut har drygt 4 000 flygningar ställts in och omkring 360 000 resenärer drabbats. SAS har inte gått ut med några uppgifter om vad konflikten kostat.

Men enligt analytiker handlar det om 60-80 miljoner kronor per dag som strejken pågick. I tisdags permitterades 930 kabinanställda och 70 anställda som arbetar med bagagehantering i Norge.

Enligt Unionens chefsjurist Martin Wästfelt är den typ av permitteringar som gjordes i Norge inte möjliga i Sverige.

– Idén från arbetsgivarens sida med att kunna permittera är att slippa betala lön. Men sedan las (lagen om anställningsskydd) infördes finns det en regel som, med några undantag, säger att den som permitteras ska ha samma lön som om personen hade fått behålla sina arbetsuppgifter, säger han.

Svenska privatanställda tjänstemän har aldrig kunnat permitteras, då de varit månadsavlönade och inte fått betalt för arbete per timme.

– Det saknas kollektivavtalsregler och lagregler till stöd för permitteringar utan lön för tjänstemän i Sverige. Det skulle också kunna vara en otillåten konfliktåtgärd i strid med fredspliktsreglerna, säger Martin Wästfelt.

Strejk

Unionen tar strid mot Tesla

Unionen ger sig in i Tesla-konflikten. Förbundet varslar om blockad av allt arbete som Dekra Industrial AB utför för Teslas räkning.
Ola Rennstam Publicerad 2 maj 2024, kl 14:21
Unionen varslar om sympatiåtgärd i Teslakonflikten. Tesla-logo och Unionens fasad.
Unionen varslar om sympatiåtgärd i Teslakonflikten. Unionen varslar om blockad av allt arbete som DEKRA Industrial AB utför för Teslas räkning i syfte att öka trycket på Tesla att teckna kollektivavtal. Foto: Janerik Henriksson/TT.
Martin Wästfelt, Unionen.
Martin Wästfelt.

Den 17 oktober i fjol varslade IF Metall om strejk på Tesla. Detta efter att LO-förbundet under en längre tid förhandlat med om att få till kollektivavtal på företaget. 
Unionen, som också har medlemmar på Elon Musks stora bilföretag, har hittills hållit sig utanför konflikten. Tills nu. 

Under torsdagen varslade Unionen om blockad av allt arbete som företaget Dekra Industrial AB utför för Teslas räkning. Syftet med åtgärden är att öka trycket på Tesla att teckna kollektivavtal med IF Metall. 

Unionens sympatiåtgärder för kollektivavtal

– Unionen kommer i alla lägen försvara den svenska kollektivavtalsmodellen. Sympatiåtgärder handlar om solidaritet. För att stötta IF Metall och för att öka trycket på Tesla att teckna kollektivavtal varslar Unionen nu om sympatiåtgärder på Dekra, säger Martin Wästfelt, förhandlingschef, Unionen.

Unionen har hittills hållit sig utanför konflikten. Vad har förändrats som gör att det är rätt läge nu?

– Vi har kommit fram till att det är rätt läge att gå in i konflikten nu. Dels handlar det om att IF Metall önskar det här av oss och dels att det är en åtgärd som vi tror har effekt, men inte en monumental effekt. Stridsåtgärden har ett starkt stöd hos de berörda medlemmarna på Dekra, och omkullkastar inte tryggheten för de anställda där, säger Martin Wästfelt.

Varslet avser blockad av allt arbete som Dekra Industrial AB utför för åt Tesla på samtliga av Dekras anläggningar i Sverige. Enligt Unionen besiktigar Dekra bland annat de fordonslyftar som Tesla använder på sina verkstäder.

Konflikt med Tesla14 maj

Konflikten bryter ut den 14 maj kl. 14.00, om inte Tesla väljer att teckna kollektivavtal innan dess. Unionen utesluter inte att konfliktåtgärderna kan utvidgas om blockaden kringgås.

– Det här kommer ytterligare försvåra verksamheten för Tesla. Vi bedömer att det är en lämplig första åtgärd för att öka trycket och få Tesla att inse det orimliga och omoderna i sin hållning. Sen får vi se hur Dekra agerar och vilka eventuella åtgärder som får följa beroende på hur situationen utvecklar sig, säger Martin Wästfelt.

”Tesla är en oansenlig kund"

Dekra Industrial AB har 500 anställda på ett 40-tal orter i landet. Bolaget utför bland annat besiktningar av maskiner och utrustning inom industrin.

– Jag tror inte att det kommer att påverka oss nämnvärt. Tesla är en oansenlig kund i det stora hela, säger Mikael Schula, ordförande för en av Unionenklubbarna inom Dekra Industrial AB.