Hoppa till huvudinnehåll
Strejk

Drabbade SAS-resenärer kan kräva stora belopp

Om du har drabbats av SAS-strejken har du stor chans att få kompensation för det, enligt familjeekonomen Sharon Lavie.
– Det kan handla om många tusenlappar, säger hon.
Anita Täpp Publicerad
Johan Nilsson/ TT
Inställda flyg på grund av strejk kan ge rätt till ersättning. Johan Nilsson/ TT

I går meddelade SAS att man har förlängt perioden för fria om- och avbokningar av biljetter på alla flyg som ännu inte har ställts in fram till den 5 maj.

På sin hemsida informerar också flygbolaget om att även om man som passagerare har rätt till ersättning vid ett inställt eller kraftigt försenat flyg, så gäller detta inte om det har orsakats av något som ligger utanför SAS faktiska kontroll.

Dit hör, förutom exempelvis dåligt väder och säkerhetsrisker, också strejk enligt flygbolaget.

Men att en strejk inte skulle ge rätt till ersättning är sannolikt helt fel, enligt Sharon Lavie, familjeekonom på Ikano Bank, som tidigare länge jobbat som konsumentvägledare på Konsumentverket.

– Enligt de lagar som reglerar drabbade passagerares rätt till ersättning vid inställda eller kraftigt försenade flyg finns bara undantag när det gäller extraordinära händelser som flygbolag inte kan kontrollera.

–Jag kan naturligtvis inte garantera att SAS-strejken ger rätt till ersättning, eftersom lagen också säger att varje fall ska bedömas individuellt. Men om jag ska ge min tolkning, och jag har då också stämt av med jurister på Konsumentverket, så är SAS-strejken något som båda parter kan påverka. Därför skulle den sannolikt inte heller anses vara något extraordinärt vid en rättslig prövning, vilket betyder att drabbade resenärer har rätt till ersättning.

Den åsikten grundar också Sharon Lavie på ett fall i EU-domstolen 2018 där drabbade passagerare ansågs ha rätt till ersättning på grund av inställda flyg till följd av en slags vild strejk, där alla anställda sjukskrivit sig.

– Inte ens i det fallet ansågs alltså strejken vara extraordinär och något som flygbolaget kunde påverka. Så om man nu har drabbats av SAS-strejken bör man absolut söka ersättning. För det kan handla om mycket pengar, säger hon.

Hur begär man ersättning?

– I första hand ska man vända sig till direkt till SAS. Men om man tycker det är svårt och osäkert att själv beräkna exempelvis hur lång flygsträckan är så finns ett jättebra verktyg på Konsumentverkets sida Hallå Konsument, där man kan använda sig av verktyget flygkalkylatorn och få jättebra hjälp av det. Där finns också en länk till det berörda flygbolagets reklamationssida, säger Sharon Lavie.

– Vill man inte använda flygkalkylatorn finns också en blankett på Hallå Konsument som använts i hela Europa som heter Flygpassagerares rättigheter, med reklamationsrätt både på svenska och engelska.

Om man inte svar från SAS inom sex veckor kan man vända sig till Hallå Konsument för att få hjälp att gå vidare, påpekar Sharon Lavie.

Hon önskar att fler använde sig av sin reklamationsrätt.

– I allmänhet tror jag många inte förstår hur mycket ersättning man kan ha rätt till. Om det exempelvis gäller en familj på fyra personer så kan det handla om minst 1000 euro, alltså i dagsläget över 10 000 svenska kronor.

Hur mycket ersättning har man rätt till?

– Det viktigaste, förutom rätten till ombokning eller återbetalning av biljetten, är ersättning för de extrakostnader man kan ha haft som för att man har kört till flygplatsen, betalt för parkering, haft utlägg för mat och dryck, behövt ta in på hotell och för att man slösat bort en arbetsdag eller semesterdag, säger Sharon Lavie.

Den maxsumma man kan kräva för utlägg, som beräknas enligt en resevaluta som används vid internationell handel, motsvarar i nuläget drygt 60 000 kronor.

Man kan dessutom ha rätt till kompensation beroende på flygsträckan och hur lång förseningen till destinationen blir, om sträckan är upp till 1500 kilometer och förseningen är minst två timmar. Då har du rätt till en ersättning på 250 euro. Som mest kan ersättningen bli 600 euro, för flygsträckor utanför EU som är längre än 3 500 kilometer.

Läs mer här: https://www.hallakonsument.se/

 

 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Strejk

Unionen trappar upp Teslastriden

Trycket ökar i Teslakonflikten. Idag varslar Unionen om blockad mot J&B Maskinteknik AB, som utför service på Teslas verkstäder.
– Syftet är att försvåra för Tesla att bedriva sin verksamhet, säger Martin Wästfelt, förhandlingschef.
Ola Rennstam Publicerad 7 november 2024, kl 15:32
Unionen trappar upp Teslastriden. Till vänster en bilverkstad, till höger en Tesla-bil.
Unionen lägger nya sympatiåtgärder för att få Tesla att teckna kollektivavtal. Åtgärderna innebär att J&B Maskinteknik inte får lov att laga viktig utrustning på Teslas verkstäder runt om i landet. Foto: Fredrik Sandberg/TT/David Zalubowski/AP.

Teslastrejken har pågått i drygt ett år. Hittills har fackförbundet IF Metalls försök att få till kollektivavtal på Elon Musks bilföretag varit fruktlösa. Teslas svenska dotterbolag har ständigt hittat nya sätt att runda fackens olika blockader och tycks inte ha några planer på att vika sig.

Unionen gav sig in i konflikten i början av maj. Då varslade förbundet om blockad mot Dekra Industrial AB, som bland annat utför besiktning av de fordonslyftar som Tesla använder vid sina verkstäder. Därefter har Unionen varslat om sympatiåtgärder mot två andra företag i samma bransch i syfte att öka trycket i frågan.

Konflikten mot Tesla utökas

I måndags eskalerade konflikten ytterligare när Unionen varslade om blockad mot Tekniska Verken. Dessa sympatiåtgärder gäller arbete vid Teslas laddstationer i Linköping och Katrineholm. Och nu är det dags igen. 

Under torsdagen varslade Unionen om blockad vid J&B Maskinteknik AB. Företaget utför regelbundet service och lagning av viktig utrustning vid Teslas verkstäder. Sympatiåtgärden innebär att J&B kommer vara förhindrade att utföra dessa uppgifter framöver. Unionens förhandlingschef Martin Wästfelt tror att åtgärderna kommer bli kännbara för Tesla.

– Vår bedömning är att det kommer försvåra för Tesla att bedriva sin verksamhet, det här är lite bredare än tidigare varsel. Syftet är att understödja IF Metall och hjälpa dem att öka trycket på Tesla så att de tecknar kollektivavtal, säger han.

Kan Tesla inte bara anlita en annat företag som lagar deras utrustning? 
Absolut, självklart är det en fråga som vi följer. Men vi bedömer att det finns ett kunnande hos våra medlemmar på J&B som inte är helt enkelt att ersätta.

Vilken effekt har Unionens tidigare sympatiåtgärder haft?
If Metall uppger att våra åtgärder har gjort det besvärligt och kostsamt för Tesla att bedriva sin verksamhet, men uppenbarligen inte tillräckligt besvärligt så att de valt att teckna avtal. 

Unionen har en hel del medlemmar på Tesla, vad säger de om era konfliktåtgärder och vill de ha kollektivavtal?
– Det finns en pågående dialog. Som alltid i medlemsgrupper finns det olika uppfattningar men jag bedömer att det finns en acceptans hos våra medlemmar på Tesla kring sättet vi i Unionen gör det här på.

Unionens sympatiåtgärder mot Tesla

J & B Maskinteknik Aktiebolag
Unionen varslade den 7 november. Företaget utför regelbundet arbete på Teslas verkstäder med att bland annat serva och laga viktig utrustning som behövs på en verkstad. Konflikten bryter ut den 19 november - om Tesla inte tecknar kollektivavtal innan dess.

Tekniska Verken AB
Unionen varslade den 4 november.  Företaget installerar och underhåller Teslas laddstationer, blockaden syftar till att förhindra att el nyansluts till Teslas laddstolpar i Katrineholm och Linköping. Konflikten bryter ut den 15 november.

Kiwa Sweden AB, DEKRA Industrial AB, Qvalify AB
Sympatiåtgärder på DEKRA Industrial AB (14 maj), KIWA Sweden AB (4 juli) och Qvalify AB (3 oktober). Samtliga företag besiktigar utrustning som Tesla använder på sina verkstäder.