Hoppa till huvudinnehåll
Strejk

Pilotstrejken: ”Hårt tryck på markpersonalen”

SAS-piloternas strejk var på måndagen inne på fjärde dagen. För markpersonalen har det varit några tunga dagar med mycket merarbete.
Kamilla Kvarntorp Publicerad 29 april 2019, kl 17:05
Tove Eriksson/ TT
SAS-strejken har lett till att 1 200 flyg ställs in under måndagen och tisdagen. 110 000 resenärer drabbas. Tove Eriksson/ TT

1 600 SAS-piloter i Sverige, Danmark och Norge strejkar sedan i fredags för högre löner och bättre arbetsvillkor.

Bakgrunden till strejken är att pilotfacket och arbetsgivaren har vitt skilda uppfattningar om hur mycket piloterna tjänar och hur mycket deras löner ska höjas. Enligt Transportföretagen, som företräder SAS i förhandlingarna, tjänade piloterna i genomsnitt 93 000 kronor i månaden förra året. Piloterna har inte räknat ut någon snittlön, men uppger att lönerna varierar från ingångslönen på 34 000 kronor till den högsta slutlönen på 97 000 kronor. För att SAS-piloternas löner ska komma upp i nivå med kollegornas på andra europeiska flygbolag kräver Svensk pilotförening ett lönelyft på 13 procent. Transportföretagens bud är en ökning på 2,3 procent, rapporterar TT.

Jan Ohlsson, journalist och flygexpert, tror att SAS överlevnad kan vara hotad om piloterna får gehör för sina lönekrav. Andra personalkategorier, som kabinpersonal och flygtekniker, väntas då också kräva högre löner.

– Sammantaget skulle det leda till så stora lönekrav att man kan misstänka att en framtida konkurs närmar sig. Marginalerna är så små att bolaget inte har råd med löneökningar på 10-13 procent, säger Jan Ohlsson som tror att en rimliga löneökning skulle kunna vara 5 procent.

Unionen har medlemmar bland kabinanställda och markpersonalen på SAS. Martin Johansson, sektionsordförande för SAS tjänstemannaförening, det vill säga markpersonalen, vill inte kommentera pilotstrejken.

– Vi kommenterar inte varandras krav. Var och en får stå för sina egna strider. Det kan hända att vi har en strid längre fram och då vill jag inte att piloterna säger något.

Men strejken innebär en stor påfrestning för markpersonalen.

– Helgen var riktigt tung. Det var ett hårt tryck på telefonbokningen, på dem som arbetar på flygplatsen och på dem som chattar med resenärerna. Vår personal försöker hitta alternativa resvägar, men det blir snabbt fullbokat. De har varit i gång dygnet runt för att hjälpa passagerarna att nå sina slutdestinationer, säger Martin Johansson.

Markpersonalen på flygplatsen har fått hjälp av kabinpersonalen och kontorspersonalen.

– De flyger ju inte, så de har delat ut kaffe, te och juice till resenärer som sitter och väntar på att få hjälp med en ombokning. Det gör att de flesta passagerarna tycker att situationen är okej även om de ogillar strejken. De är tacksamma över att det finns många att be om hjälp, säger Martin Johansson.

Enligt uppgifter i Dagens Nyheter beräknas konflikten kosta SAS 60-80 miljoner kronor per dag. På sikt kan strejken slå hårt mot bolagets ekonomi.

– Även om strejken avslutas tar det tid innan passagerarna återfår förtroendet för bolaget. När bokningarna blir färre brukar flygbolagen fylla planen med hjälp av rabatter. Men då får de lägre intäkter. Det kan medföra permitteringar, säger Jan Ohlsson.

Martin Johanssons bild är  dock att markpersonalen ännu inte känner någon oro för att deras jobb skulle vara hotade.

– Markpersonalen har den fördelen att oavsett vem som flyger behöver de hjälp på marken med att få iväg flygplanen från Arlanda, och mina medlemmar hör till de mest kvalificerade i branschen, säger han.

Kabinklubben på SAS har avböjt att kommentera strejken.

 

Strejk

Unionen tar strid mot Tesla

Unionen ger sig in i Tesla-konflikten. Förbundet varslar om blockad av allt arbete som Dekra Industrial AB utför för Teslas räkning.
Ola Rennstam Publicerad 2 maj 2024, kl 14:21
Unionen varslar om sympatiåtgärd i Teslakonflikten. Tesla-logo och Unionens fasad.
Unionen varslar om sympatiåtgärd i Teslakonflikten. Unionen varslar om blockad av allt arbete som DEKRA Industrial AB utför för Teslas räkning i syfte att öka trycket på Tesla att teckna kollektivavtal. Foto: Janerik Henriksson/TT.
Martin Wästfelt, Unionen.
Martin Wästfelt.

Den 17 oktober i fjol varslade IF Metall om strejk på Tesla. Detta efter att LO-förbundet under en längre tid förhandlat med om att få till kollektivavtal på företaget. 
Unionen, som också har medlemmar på Elon Musks stora bilföretag, har hittills hållit sig utanför konflikten. Tills nu. 

Under torsdagen varslade Unionen om blockad av allt arbete som företaget Dekra Industrial AB utför för Teslas räkning. Syftet med åtgärden är att öka trycket på Tesla att teckna kollektivavtal med IF Metall. 

Unionens sympatiåtgärder för kollektivavtal

– Unionen kommer i alla lägen försvara den svenska kollektivavtalsmodellen. Sympatiåtgärder handlar om solidaritet. För att stötta IF Metall och för att öka trycket på Tesla att teckna kollektivavtal varslar Unionen nu om sympatiåtgärder på Dekra, säger Martin Wästfelt, förhandlingschef, Unionen.

Unionen har hittills hållit sig utanför konflikten. Vad har förändrats som gör att det är rätt läge nu?

– Vi har kommit fram till att det är rätt läge att gå in i konflikten nu. Dels handlar det om att IF Metall önskar det här av oss och dels att det är en åtgärd som vi tror har effekt, men inte en monumental effekt. Stridsåtgärden har ett starkt stöd hos de berörda medlemmarna på Dekra, och omkullkastar inte tryggheten för de anställda där, säger Martin Wästfelt.

Varslet avser blockad av allt arbete som Dekra Industrial AB utför för åt Tesla på samtliga av Dekras anläggningar i Sverige. Enligt Unionen besiktigar Dekra bland annat de fordonslyftar som Tesla använder på sina verkstäder.

Konflikt med Tesla14 maj

Konflikten bryter ut den 14 maj kl. 14.00, om inte Tesla väljer att teckna kollektivavtal innan dess. Unionen utesluter inte att konfliktåtgärderna kan utvidgas om blockaden kringgås.

– Det här kommer ytterligare försvåra verksamheten för Tesla. Vi bedömer att det är en lämplig första åtgärd för att öka trycket och få Tesla att inse det orimliga och omoderna i sin hållning. Sen får vi se hur Dekra agerar och vilka eventuella åtgärder som får följa beroende på hur situationen utvecklar sig, säger Martin Wästfelt.

”Tesla är en oansenlig kund"

Dekra Industrial AB har 500 anställda på ett 40-tal orter i landet. Bolaget utför bland annat besiktningar av maskiner och utrustning inom industrin.

– Jag tror inte att det kommer att påverka oss nämnvärt. Tesla är en oansenlig kund i det stora hela, säger Mikael Schula, ordförande för en av Unionenklubbarna inom Dekra Industrial AB.