Hoppa till huvudinnehåll
Hälsa

Därför ska du skippa slips på jobbet

I dessa influensatider kan det vara bra att veta att din jobbslips kan härbärgera otaliga smittosamma bakterier. Dessutom visar tysk forskning att slipsen stryper blodcirkulationen till hjärnan.
Johanna Rovira Publicerad
Colourbox
Att bära slips kan förvisso vara stiligt men kan faktiskt vara hälsovådligt. Colourbox

Forskare vid universitetssjukhuset Schleswig-Holstein i Tyskland har skannat hjärnorna på 30 unga män, varav hälften bar slips knutna med klassisk Windsorknut. Magnetkameran avslöjade att slipsen ströp venerna i försökspersonernas nackar och reducerade blodcirkulationen till hjärnan med 7,5 procent. Till och med efter att slipsen avlägsnats syntes ett minskat blodflöde.

Efter att resultatet avslöjades har en amerikansk borgmästare i Kalifornien förespråkat ett förbud mot slipstvång på jobbet. I Japan införde premiärminister Koizumi redan 2005 slipsförbud för regeringens medlemmar och uppmanade samtidigt landets tjänstemän att slänga såväl slips som kavaj sommartid för att sänka kostnaderna för luftkonditioneringen.

Men det finns fler anledningar till att skippa slipsen. Ett sjukhus i New York samlade för några år sedan in personalens slipsar och analyserade dem. På närmare hälften av läkarnas slipsar, som de bar för att inge förtroende hos patienterna, fanns smittsamma bakterier.

En skotsk läkare förespråkade fluga för att komma undan slipsproblematiken som ju uppstår eftersom slipsar används flitigt men tvättas sällan. Den svenska professorn i klinisk bakteriologi Agnes Wold, förespråkar dock att man torkar händerna på slipsen efter att ha varit på toaletten i stället för att använda handdukstork. Handdukstorkar, visar sig enligt en brittisk underökning, sprida 1 300 gånger fler viruspartiklar än att torka sig på papper.

Läs också: Tvätta händerna rätt!

En forskargrupp på KTH har för övrigt räknat ut att det finns 266 682 sätt att knyta en slips på. 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Hälsa

Så minskar du drickandet efter sommaren

Vi dricker mer alkohol under sommaren än under resten av året. När semestern är slut är det smart att återgå till gamla vanor. Här är tipsen som hjälper dig att dricka mindre.
Elisabeth Brising, David Österberg Publicerad 3 augusti 2026, kl 06:01
Personer som grillar och skålar
Blev det lite för många glas vin under semestern? Här är sex tips som hjälper dig att minska din alkoholkonsumtion. Eller är det kanske dags för en vit månad? Colourbox

Systembolagets försäljning är som högst under juni, juli och augusti. Sommar, ledighet och grillkvällar leder lätt till fler öl, drinkar och rosévinsglas än annars. Enligt en undersökning från organisationen IQ dricker fyra av tio varannan dag eller oftare under semestern.

De flesta klarar att öka sin alkoholkonsumtion tillfälligt utan att hamna i ett riskbruk. Om det är svårt kan det vara smart att reflektera kring varför du dricker, enligt Moa Carlstedt, behandlare på öppenvården i Malmö.

– Funktionen av alkohol är olika för alla vi möter, men det kan vara bra att reflektera kring: Varför dricker jag? I vilka situationer? Undviker du att göra saker du behöver eller vill eller tycker du att det är svårt att hålla dig till planen för hur mycket du tänkt dricka, har hon tidigare sagt till Kollega.

Tips för att minska alkoholkonsumtion

Hon har sex tips för den som vill minska sin alkoholkonsumtion efter semestern:

  • Kartlägg hur drickandet sett ut under semestern. Hur har det sett ut senaste veckan?
  • Hur skulle du vilja att det ser ut?
  • Gör en tydlig konkret plan. Sätt upp egna mål för antal glas per vecka och vid vilka tillfällen.
  • Planera in aktiviteter som inte är alkoholrelaterade som träning eller andra fritidsintressen utan alkohol.
  • Varva alkohol med goda alkoholfria alternativ.
  • Om du märker att det är svårt att minska drickandet – sök hjälp och stöd. 

Ta en vit månad efter sommaren

Ett annat alternativ är att ta en vit månad. Även det ger en möjlighet att reflektera över ditt drickande och kanske förändra dina vanor. Dessutom ger en vit månad positiva och mätbara förändringar för både den fysiska och psykiska hälsan.

– Du blir mer alert, klarare i tanken och sover bättre. Minnet såväl som det rationella tänkandet förbättras. En vit månad ger genomgående positiva fysiska förändringar. Blodtryck och kolesterol, som är riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdomar sjunker. Levervärdena blir bättre. Dessutom håller de goda effekterna i sig under sig lång tid, har Sven Andréasson, professor emeritus och verksam vid Riddargatan 1, en mottagning för alkohol och hälsa i Stockholm, tidigare sagt till Kollega.

5 fördelar med en alkoholpaus

1. Hjärnan får vila. Alkohol leder till förändringar i hjärnan och i princip alla funktioner påverkas. Men hjärnan återhämtar sig i de flesta fall.

2. Bättre psykiskt mående. Du blir piggare och får mer gjort. Oro, ångest och depression dämpas.

3. Bättre sömn. Alkohol gör att sömnen blir ytligare och den välgörande djupsömnen försvinner. Det gör att du blir trött dagen efter.

4. Mer frihet. Det finns saker du inte kan göra när du har druckit, som att köra bil eller gå på gym. Många undviker också andra människor när de druckit. Handlingsfriheten ökar när du är nykter.

5. Bättre hälsa. Redan efter någon vecka märker du förbättringar när det gäller exempelvis blodtryck och långdragna infektioner.

Källa: Riddargatan 1