Hoppa till huvudinnehåll
Varsel

Klart att 200 varslas på Sony

Sony Mobile Communication i Lund varslar 200 tjänster. Bland vissa anställda finns en oro för att hela företaget ska läggas ner. Men oron är inte befogad, enligt företagsledning.
Kamilla Kvarntorp Publicerad
Johan Nilsson/TT
"Vissa är upprörda, andra är besvikna men inte särskilt förvånade. Det har ju varit så många varsel de senaste åren", säger Henrik Sam, Unionens klubbordförande på Sony i Lund. Johan Nilsson/TT

Försäljningen av mobiltelefoner har minskat kraftigt det senaste året. I maj meddelande Sony att kostnaderna för smart phone-verksamheten därför behövde minskas med 30 procent globalt. Men i samband med kvartalsrapporten i oktober stod det klart att kostnaderna måste reduceras med hela 50 procent fram till 2020.

Våra medlemmar funderar hela tiden över när det är dags för nästa varsel

Den svenska företagsledningen bekräftar nu att 200 tjänster i den svenska smart phone-verksamheten väntas försvinna som en del i det globala besparingspaketet. Det är främst mjukvaruingenjörer som berörs, men även supportfunktioner till exempelvis olika globala verksamheter.

– Hela varslet är kopplat till att vi säljer för lite mobiltelefoner. Varslat ligger på 200 på grund av att bedömningen är att så många behöver sluta. Men vi hoppas att det blir färre, säger Stefan Olsson, presstalesperson för Sonys verksamhet i Lund.

Förhandlingar mellan fack och arbetsgivare pågår nu.

– Vi gör vårt bästa för medlemmarna och ser över möjligheterna att omplacera dem som risker att bli av med jobbet, säger Unionens klubbordförande Henrik Sam.

Totalt finns i dag 1 200 anställda på Sony i Lund. Verksamheten består förutom den varseldrabbade smart phone-enheten även av internet of things och 5G-forskning. Hur många som arbetar i smart phone-verksamheten är av affärsmässiga skäl hemligt.

Det var i tisdags som de anställda fick besked om varslet. Henrik Sam berättar att reaktionerna var blandade.

Läs mer: Varsel på Sony i Lund

– Det är inte roligt med varsel. Vissa är upprörda, andra är besvikna men inte särskilt förvånade. Det har ju varit så många varsel de senaste åren.

För ett år sedan varslades 50 tjänster och 2015 förlorade 975 anställda på företaget sina jobb.

Läs mer: 975 får gå från Sony

– De ständiga varslen gör att motivationen inte är på topp. Våra medlemmar funderar hela tiden över när det är dags för nästa varsel. Bland vissa finns en oro för att hela sajten i Lund ska läggas ner, säger Henrik Sam.

Men enligt Stefan Olsson är inte Sony Mobile Communications i Lund nedläggningshotat.

– Verksamheten är extremt viktig för företaget, framför allt när det gäller 5G. 5G är avgörande för mobilbranschen framöver. Och mycket av Sonys globala forskning om 5G sker i Lund. Det finns inga signaler om att Lund skulle behöva stänga ner.

De första medarbetarna får besked om att de förlorar jobbet nästa vecka. I slutet av mars ska förhandlingarna vara färdiga och alla berörda underrättade. De som drabbas av varslet får stöd inom ramen för Trygghetsrådet – ett paket med ekonomisk kompensation och hjälp för att hitta ett nytt jobb.

Läs mer: Så funkar Trygghetsrådet TRR

– Hur paketen ser ut i detalj är en del av förhandlingen. Men historiskt har vi sett till att de som behöver lämna har fått bra stöd. Och vi kan se att i stort sett alla har hittat jobb relativt fort. Det är brist på mjukvaruingenjörer, säger Stefan Olsson.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Varsel

Varsel och uppsägning – tänk på det här

Det uppstår många känslor på en arbetsplats vid personalnedskärningar. Som chef finns det mycket du kan göra för att hjälpa oroliga och ledsna medarbetare.
Lina Björk Publicerad 30 april 2025, kl 06:00
två händer fångar en fallande man
Att bli uppsagd kan kännas som att falla fritt. Då är det viktigt att en chef kan fånga upp frågor och oro. Illustration: Anna Skoog

Att sägas upp från sitt jobb kan ibland liknas vid en skilsmässa. Anställda kan ha jobbat i många år, fått vänner för livet och känner arbetsplatsen utan och innan. När företaget ”gör slut” är det inte konstigt att känna ledsamhet, vilsenhet och oro.

– Det behövs helt enkelt någon som fångar upp dig när du faller och där har chefen ett viktigt ansvar, säger Marianne Rozman, ombudsman på Unionen.

Men vi backar några steg. För ett varsel behöver inte nödvändigtvis betyda uppsägning. Det är en förvarning om att det råder arbetsbrist.

Om arbetsgivaren planerar att säga upp fler än fem anställda måste de enligt lag varsla Arbetsförmedlingen om det. Det finns också ett krav om att förhandla med facket innan några beslut om uppsägningar fattas.

 

Viktigt att tänka på hur du informerar

Stora företag har ofta fackklubbar på plats, men finns det inte förtroendevalda är det Unionens regionala ombudsmän som förhandlar. Eftersom förbundet också har chefsmedlemmar får även de stöttning under processen.

Det första steget i en förhandlingsprocess är att arbetsgivare och arbetstagarpart tillsammans gör en kommunikations- och tidsplan. Särskilt i oroliga tider är det viktigt hur, när, var och av vem de anställda får information.

Så hur ska chefen ge det tunga beskedet? Marianne Rozman tipsar om att först berätta för dem vars tjänster är direkt berörda, och därefter för hela arbetsgruppen. Välj samtal i stället för mejl och var öppen för frågor när du ger informationen, även om du inte har alla svar.

Marianne Rozman
Foto: Peter Knutsson

– Ofta tar det tid för den här typen av besked att sjunka in. Därför är det ingen bra idé att ge sådan information på en fredag och sedan ta helg. Eller att som chef resa bort efter beskedet. Dörren måste stå öppen för frågor.

De anställda kommer att fortsätta prata efter att du som chef har lämnat rummet. Att vara tydlig och rak är därför också en viktig pusselbit, menar Marianne Rozman. För att minska missförstånd och ryktesspridning.

– Ibland pratar vi svepande för att vara snälla, men det kan få motsatt effekt i en uppsägningssituation. Som chef är det bättre att säga: ”Nu är vi tio och vi ska bli åtta på grund av arbetsbrist.” Annars skapas fler frågetecken än svar.

 

Okej att älta ett tag

En risk med dålig kommunikation är också att de medarbetare som blir kvar efter att uppsägningarna genomförts blir missnöjda, oroliga och i slutändan säger upp sig. Att ta hand om gruppen som blir kvar är därför också viktigt.

Som chef får du stå ut med att medarbetarna kan bli lite ineffektiva ett tag, ältar och är ledsna.

– Ett sätt att undvika för mycket ältande är att ha möten för att ventilera de frågor som kommer upp, säger Marianne Rozman.

Att ge tråkiga besked påverkar förstås även dig som chef. Medarbetarna blir arga, ledsna och oroliga och som chef är det lätt att bli en bägare för all frustration. Att skilja på jobb och person blir därför viktigt, menar Marianne Rozman. Liksom att slussa vidare till andra som kan hjälpa, för att inte stå med hela bördan själv.

– I detta läge är det inte meningen att chefen ska vara psykolog och bästa kompis. Chefen måste vara chef och ledare. Behövs samtalsstöd finns till exempel företagshälsovården.

Vad är viktigast att ha med sig som chef vid arbetsbrist?

– Var ödmjuk, lyhörd och tydlig. Det besked du ger kan ha diskuterats av ledningen under lång tid, men vara helt ny information för de anställda. Ge medarbetarna tid och låt informationen sjunka in, säger Marianne Rozman. 

Chefens checklista vid varsel om uppsägning

Inför förhandling

  • Vid arbetsbrist ska alla berörda fackförbund kallas till förhandling.
     
  • Om arbetsgivaren planerar att säga upp fler än fem anställda ska Arbetsförmedlingen varslas.
     
  • Undersök om det finns möjlighet till omplacering.
     
  • Uppsägning ska (med vissa undantag) ske genom turordningen ”först in, sist ut”.
     
  • Undvik att lämna besked om en kommande förändring en fredag eller inför en ledighet.
     
  • Var på plats för följdfrågor.

Efter förhandling

  • Vid en uppsägning ska du som närmaste chef lämna besked både skriftligt och muntligt.
     
  • Du ska också utfärda arbetsgivarintyg och anmäla till den omställningsorganisation, exempelvis TRR, som företaget har avtal med.