Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Tips för en julfest utan bakfylleångest

Nu stundar julfesternas och julbordens högtid för anställda och arbetsgivare. En tid för gemenskap, god mat och dryck. Alkoholens vara eller icke vara kan vara ett ämne för diskussion. Här är experternas tips för hur julfesten blir trevlig för alla – även dagen efter.
Sofia Broomé Publicerad
Colourbox
Colourbox

Tipsen nedan kommer från Alna, som har till uppgift att ge chefer och organisationer stöd mot skadligt bruk av alkohol. Organisationen ägs av arbetsmarknadens centrala organisationer.

Råd till dig som är anställd:

  • Drick bara det som bjuds och låt resten blir alkoholfritt. Det är långt ifrån alla som uppskattar påverkade kollegor.

  • Om du känner att du blir för berusad – ta dig hem. Det kan inverka negativt på relationerna att uppträda berusad bland dina arbetskamrater. Det kan dessutom bidra till att du kanske säger eller gör något som du i efterhand ångrar.

  • Om du ser en kollega som har druckit för mycket – hjälp kollegan att komma hem. Prata gärna med kollegan dagen efter eller ett par dagar efter om det som hänt. Visa att du bryr dig.

Läs mer: Oftast alkohol på julfesten

Råd till dig som är chef:

  • Bestäm innan hur mycket alkohol ni ska bjuda på.

  • Prata om policyn före julfesten.

  • Tänk på att som chef är du en förebild.

  • Se till att det finns likvärdiga och goda alkoholfria alternativ.

  • Våga säga till om du tycker att en medarbetare dricker för mycket.

  • Om något inträffar, prata om det direkt dagen efter!
     



Råd till arbetsgivaren:

  • Jultider och julfester är ett bra tillfälle att se över policyn. Det är alltid bättre att förekomma än att förekommas…

  • Att servera alkohol på firmans julfest ser många som en självklarhet. Men samtidigt visar en undersökning från IQ att över hälften inte tycker att alkohol är viktigt för att skapa teamkänsla. Däremot säger 60 procent att de har minst en kollega som de tycker dricker för mycket.

  • Så det är bra att fundera på hur mycket alkohol som behövs och vad julfesten ska gå ut på då många anställda tycker att jobbfesten kretsar för mycket kring alkohol.

Läs mer: Många störs av andras drickande på julfest

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Vårda din relation med chefen

Kollegor i all ära, men att vara på god fot med chefen är viktigare. Det kan höja arbetsglädjen och öka chansen till stöd, inflytande och avancemang.
Anette Jernström Publicerad 22 november 2024, kl 06:00
Chefen viktigare än kollegorna för trivsel på jobbet. Från vänster: glada medarbetare på kontor, ler och klappar händer.
Vill du trivas på jobbet? Satsa på relationen med chefen. En studie avslöjar att en god relation med chefen är avgörande för arbetsglädje och engagemang. Foto: Colourbox.

En av de mest avgörande trivselfaktorerna är de relationer vi har på arbetsplatsen. Och allra viktigast är relationen till chefen. Den är till och med ännu viktigare än den du har till dina arbetskamrater.

Det visar en studie från Högskolan i Skövde, Högskolan Väst och Göteborgs universitet, som undersökt hur anställda påverkas av olika typer av relationer på arbetsplatsen.

– För att trivas på jobbet är det viktigt att bygga goda relationer med både chefen och kollegorna. Men om vi måste prioritera visar forskningen att relationen med chefen spelar en avgörande roll för vår arbetstillfredsställelse och vårt engagemang, säger Thomas Andersson, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde och en av forskarna bakom rapporten.

Har du en bra relation med din chef känner du dig ofta uppskattad, sedd och bekräftad. Du får vanligen också bättre stöd och kan få mer inflytande över ditt arbete, enligt studien.

– Det leder i sin tur till att du involverar dig mer, förklarar Thomas Andersson.

Forskningen bygger på data som samlats in från drygt 100 chefer och 550 medarbetare inom detaljhandeln. Men Thomas Andersson menar att resultatet sannolikt är detsamma inom andra branscher.

Sociala relationer är avgörande för vår fysiska och psykiska hälsa. Och för att stå pall när livet är prövande.

– Relationer har ett oerhört stort men osynligt värde. De är särskilt viktiga i tuffa tider med många förändringar. Vi måste också vara varsamma om våra relationer. De tar tid att bygga upp, förklarar han.

Ändå har vi en tendens att underskatta sociala relationer. Och det gäller i synnerhet kvaliteten på relationer mellan anställda och chefer, menar Thomas Andersson.

En bra chef ger tydliga instruktioner, men också stöd och erkännande för det arbete som utförs. Känslan av att vara uppskattad kan också bidra till mer motivation och trivsel.

Har du god kontakt med chefen kan det ge möjligheter till utveckling och avancemang. Chefer som känner sina medarbetare väl är mer benägna att investera i deras utveckling, enligt forskarna i rapporten.

– Chefen har stor påverkan på arbetsmiljön. En chef som är stöttande och rättvis kan skapa en positiv arbetsmiljö där alla känner sig trygga och värderade, säger Thomas Andersson.

Samtidigt poängterar han att en relation mellan två människor är bådas ansvar.

– Det är vanligt att medarbetarna kan ha ett lite passivt förhållningssätt och tycks mena att det är chefens ansvar att skapa relationer. Men det är något ömsesidigt och det är viktigt att båda engagerar sig. Chefen är ingen tankeläsare.

Få en bra relation med chefen - 4 tips

➧ Chefen bör ge tydliga instruktioner, stöd och uppmuntran.

➧ En relation är ett samarbete där båda parter har ett ansvar. Både du och chefen måste alltså engagera er.

➧ Försök att se chefens perspektiv. Hur tänker hen? Andra människor resonerar ofta inte som du – och det gäller även ledare.

➧ Utgå från att både du och din chef är intresserade av att er verksamhet fungerar väl.