Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Unionen förlorade handhälsningsmål

Lärarvikarien som inte ville skaka hand med manliga kollegor av religiösa skäl blev inte diskriminerad. Det konstaterar Arbetsdomstolen i en dom och slår fast att det inte går att bevisa att skolan ställt krav på handhälsning.
Ola Rennstam Publicerad
colourbox.com
colourbox.com

Tidningen Kollega har tidigare rapporterat om tvisten mellan friskolan i Helsingborg och en 20-årig lärarvikarie som är troende muslim. Kvinnan arbetade åt ett företag som hyr ut lärarvikarier och i augusti 2016 började hon vikariera på friskolan.

Lärarvikarien blev uppkallad till rektorns kontor för att reda ut varför hon inte skakat hand med en manlig skolvärd, i stället hade kvinnan besvarat hälsningen genom att placera ena handen på hjärtat och utföra en lätt bugning. Enligt lärarvikarien gav rektorn henne ett ultimatum: Antingen börjar du skaka hand med alla eller så kan du inte vikariera på skolan vid fler tillfällen. Skolans rektor har förnekat att hon ställt något ultimatum, i stället ska hon ha beskrivit de regler om jämställdhet och likabehandling som gäller enligt Skollagen och läroplanen.

Kvinnan kände sig kränkt av rektorns agerande och kontaktade Unionen som stämde friskolan för diskriminering. Nu har Arbetsdomstolen kommit med sitt avgörande och konstaterar att Unionen inte har kunnat visa att diskriminering har ägt rum.

Arbetsdomstolen slår fast att ord står mot ord om vad som egentligen sades på rektorsexpeditionen. Domstolen ifrågasätter dock tillförlitligheten i lärarvikariens uppgifter och konstaterar att det inte är klarlagt om rektorn uttryckligen ställt krav på att kvinnan skulle handhälsa även på kollegor av motsatt kön. Unionen ska nu betala arbetsgivarsidans rättegångskostnader på närmare 350 000 kronor.

Unionen önskar att huvudfrågan i tvisten hade prövats, i stället anser förbundet att Arbetsdomstolens dom blev en form av ickesvar.
– Vi är besvikna. Det är beklagligt att Arbetsdomstolen inte svarar på den intressanta och viktiga principfrågan, det vill säga att de alltså inte tar ställning till om det var berättigat att ställa kravet på handhälsning eller inte. Vi hade hoppats på att få ett tydligare rättsläge, säger Martin Wästfelt, Unionens chefsjurist.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.