Saab kan tvingas spara efter strejken vid GM
Saab Automobile i Trollhättan berördes inte av sommarens GM-strejk i USA. Men även Saab kan drabbas av de sparkrav som väntas bli ett resultat av konflikten.
Den sju veckor långa strejken vid General Motors två bilfabriker i Michigan lamslog all produktion vid ett 20-tal nordamerikanska fabriker med 200 000 anställda och uppges ha åsamkat GM förluster på 600 miljoner kronor per dag.
- Men våra leveranser stördes inte. Vi hade klarat oss ända fram till september, säger Olle Axelsson, informationsdirektör på Saab Automobile.
Bilarbetarfacket UAW fick bland annat igenom att GM ska slutföra en stor investering i USA och inte flytta jobb till låglöneländer. Samtidigt har facket sagt ja till ytterligare rationaliseringar och jakt på kostnader.
- Eftersom GM äger hälften av oss får vi nog räkna med kostnadsbesparingar i höst även här.
Olle Axelsson vet i dag inte vad det kan röra sig om i kronor eller personal. Han är glad att tappet på 2 000 bilar i samband med vårens strejk hos danska underleverantörer nu håller på att tas igen. I juni byggde Saab rekordmånga bilar, 11 633, och rapporten för första halvåret visar på nära 60 000 fordon. Målet för hela 1998 är 120 000 bilar. Sen ska Saab gå med vinst.
- Med extraarbete på lördagar klarar vi precis att fylla luckan från i våras, konstaterar Axelsson.
Den svenska tillverkaren av bilbälten och krockkuddar, Autoliv, har GM som största kund och drabbades av en förlust på 250 miljoner under strejken. Autoliv tvingades permittera 450 anställda i USA. Företaget räknar med att eliminera förlusten under året genom ökad försäljning till andra bilfabriker.
BJÖRN ÖIJER