Hoppa till huvudinnehåll
Varsel

”Skönt men vemodigt att sluta på Ericsson”

Uppsägningarna på Ericsson i Borås och Kumla är klara. Niclas Hjelm är en av dem som tackade ja till att sluta i Borås med ett avgångspaket i ryggen.
Niklas Hallstedt Publicerad
Pontus Lundahl / TT
Pontus Lundahl / TT

I höstas började det läcka ut uppgifter om kommande uppsägningar på Ericsson och redan i början av oktober blev det känt att produktionen i Borås skulle läggas ned. Men det slutgiltiga beskedet fick de anställda först denna vecka. 446 av dem, varav 244 tjänstemän, blir av med sina jobb.

– Det är ganska bra stämning här nu. Alla är nöjda och glada efter att ha fått besked, tidigare var det som ett vakuum när man bara väntade, säger logistikern och Unionenmedlemmen Niclas Hjelm.

– Det känns skönt med ett avslut, men det är klart att det är vemodigt att lämna arbetsplatsen och kamraterna efter 20 år.

När Kollega pratade med honom i oktober hade han ännu inte bestämt sig för hur han skulle göra, senare bestämde han sig för att försöka få del av avgångspaketet.

Läs mer: Ilska över otydligt besked från Ericsson 

För Niclas Hjelms del innebär paketet 19 månaders lönegaranti från företaget. Skulle han inte ha fått jobb inom den tiden träder en försäkring in som täcker ytterligare fyra månaders lönebortfall.

– En så trygg anställning har jag aldrig haft, det här avgångspaketet är mycket bättre än de tidigare. Jag tror inte längre på den här delen av Ericsson. De kallar det arbetsbrist, men anställer utomlands i stället. Det handlar bara om att sänka kostnaderna och flytta jobben.

Under sina år på Ericsson har Niclas Hjelm hunnit vara med om ett antal stora varsel. På en avgörande punkt skiljer sig detta från de övriga.

– Alla som jag känner och har pratat med är nöjda med att de får sluta, det är de som stannar mot sin vilja som är missnöjda. Alla har ju inte fått sluta. Det brukar vara tvärtom.

Redan om två veckor gör Niclas Hjelm sin sista dag på företaget. Än har han inte hittat något nytt jobb, men han har gott hopp. Dels är konjunkturen i Västergötland god och pendlingsavståndet till Göteborg överkomligt, dels borde hans kompetens efter åren som reservdelslogistiker vara eftertraktad.

– Det känns helt rätt att sluta. Det är dags för mig att prova något nytt, jag är 40 år och har varit här hela mitt arbetsliv.

Läs mer: Kompetensintyg ska ge uppsagda jobb

Så många tvingas från Ericsson:

I Borås blir 446 anställda av med sina jobb. Av dem som får stanna är 154 tjänstemän och 31 arbetare. I Kumla blir 327 anställda av med sina jobb. Här blir bara 82 tjänstemän kvar.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Varsel

Varsel och uppsägning – tänk på det här

Det uppstår många känslor på en arbetsplats vid personalnedskärningar. Som chef finns det mycket du kan göra för att hjälpa oroliga och ledsna medarbetare.
Lina Björk Publicerad 30 april 2025, kl 06:00
två händer fångar en fallande man
Att bli uppsagd kan kännas som att falla fritt. Då är det viktigt att en chef kan fånga upp frågor och oro. Illustration: Anna Skoog

Att sägas upp från sitt jobb kan ibland liknas vid en skilsmässa. Anställda kan ha jobbat i många år, fått vänner för livet och känner arbetsplatsen utan och innan. När företaget ”gör slut” är det inte konstigt att känna ledsamhet, vilsenhet och oro.

– Det behövs helt enkelt någon som fångar upp dig när du faller och där har chefen ett viktigt ansvar, säger Marianne Rozman, ombudsman på Unionen.

Men vi backar några steg. För ett varsel behöver inte nödvändigtvis betyda uppsägning. Det är en förvarning om att det råder arbetsbrist.

Om arbetsgivaren planerar att säga upp fler än fem anställda måste de enligt lag varsla Arbetsförmedlingen om det. Det finns också ett krav om att förhandla med facket innan några beslut om uppsägningar fattas.

 

Viktigt att tänka på hur du informerar

Stora företag har ofta fackklubbar på plats, men finns det inte förtroendevalda är det Unionens regionala ombudsmän som förhandlar. Eftersom förbundet också har chefsmedlemmar får även de stöttning under processen.

Det första steget i en förhandlingsprocess är att arbetsgivare och arbetstagarpart tillsammans gör en kommunikations- och tidsplan. Särskilt i oroliga tider är det viktigt hur, när, var och av vem de anställda får information.

Så hur ska chefen ge det tunga beskedet? Marianne Rozman tipsar om att först berätta för dem vars tjänster är direkt berörda, och därefter för hela arbetsgruppen. Välj samtal i stället för mejl och var öppen för frågor när du ger informationen, även om du inte har alla svar.

Marianne Rozman
Foto: Peter Knutsson

– Ofta tar det tid för den här typen av besked att sjunka in. Därför är det ingen bra idé att ge sådan information på en fredag och sedan ta helg. Eller att som chef resa bort efter beskedet. Dörren måste stå öppen för frågor.

De anställda kommer att fortsätta prata efter att du som chef har lämnat rummet. Att vara tydlig och rak är därför också en viktig pusselbit, menar Marianne Rozman. För att minska missförstånd och ryktesspridning.

– Ibland pratar vi svepande för att vara snälla, men det kan få motsatt effekt i en uppsägningssituation. Som chef är det bättre att säga: ”Nu är vi tio och vi ska bli åtta på grund av arbetsbrist.” Annars skapas fler frågetecken än svar.

 

Okej att älta ett tag

En risk med dålig kommunikation är också att de medarbetare som blir kvar efter att uppsägningarna genomförts blir missnöjda, oroliga och i slutändan säger upp sig. Att ta hand om gruppen som blir kvar är därför också viktigt.

Som chef får du stå ut med att medarbetarna kan bli lite ineffektiva ett tag, ältar och är ledsna.

– Ett sätt att undvika för mycket ältande är att ha möten för att ventilera de frågor som kommer upp, säger Marianne Rozman.

Att ge tråkiga besked påverkar förstås även dig som chef. Medarbetarna blir arga, ledsna och oroliga och som chef är det lätt att bli en bägare för all frustration. Att skilja på jobb och person blir därför viktigt, menar Marianne Rozman. Liksom att slussa vidare till andra som kan hjälpa, för att inte stå med hela bördan själv.

– I detta läge är det inte meningen att chefen ska vara psykolog och bästa kompis. Chefen måste vara chef och ledare. Behövs samtalsstöd finns till exempel företagshälsovården.

Vad är viktigast att ha med sig som chef vid arbetsbrist?

– Var ödmjuk, lyhörd och tydlig. Det besked du ger kan ha diskuterats av ledningen under lång tid, men vara helt ny information för de anställda. Ge medarbetarna tid och låt informationen sjunka in, säger Marianne Rozman. 

Chefens checklista vid varsel om uppsägning

Inför förhandling

  • Vid arbetsbrist ska alla berörda fackförbund kallas till förhandling.
     
  • Om arbetsgivaren planerar att säga upp fler än fem anställda ska Arbetsförmedlingen varslas.
     
  • Undersök om det finns möjlighet till omplacering.
     
  • Uppsägning ska (med vissa undantag) ske genom turordningen ”först in, sist ut”.
     
  • Undvik att lämna besked om en kommande förändring en fredag eller inför en ledighet.
     
  • Var på plats för följdfrågor.

Efter förhandling

  • Vid en uppsägning ska du som närmaste chef lämna besked både skriftligt och muntligt.
     
  • Du ska också utfärda arbetsgivarintyg och anmäla till den omställningsorganisation, exempelvis TRR, som företaget har avtal med.