Hoppa till huvudinnehåll
Varsel

Strejkvarslet utökas till bilprovning

Unionen varslar om strejk på fyra bilbesiktningsföretag över hela landet. Detta sedan förhandlingarna med Almega Tjänsteförbunden strandat. Även detta varsel gäller rätten till flexpension.
Ola Rennstam Publicerad
Christine Ohlsson / TT
Bryter strejken ut lär det märkas för bilägare från och med den 18:e april. Christine Ohlsson / TT

Varslet omfattar 1 350 medlemmar inom Almega Tjänsteförbunden och innebär att man lägger ner arbetet på de företag och arbetsplatser som berörs. De varslade företagen är Svensk Bilprovning, Opus Bilprovning, Besikta Bilprovning och Carspect.

– Unionen har tyvärr mött samma ovilja hos Tjänsteförbunden som hos övriga Almegaförbund om att komma överens om ett avtal för flexpension. Har vi inte ett avtal på bordet innan den 18 april går medlemmarna ut i strejk. Vi är beredda, säger Unionens förbundsordförande Martin Linder, i ett pressmeddelande.

Almega kan inte acceptera fackens krav på årliga avsättningar till flexpension, det vill säga extra pensionsavsättningar och en förstärkt möjlighet att gå ner i arbetstid inför pensionen. Förra veckan tecknade Unionen normerande avtal tillsammans med parterna inom industrin, inklusive en fortsatt utbyggnad av flexpension. Unionens medlemmar har avsättningar till flexpension hos alla arbetsgivarorganisationer inom Svenskt Näringsliv, utom Almega.

Tillsammans med Sveriges Ingenjörer har Unionen yrkat på avsättningar till flexpension på alla Almegas branschområden. Totalt finns drygt 105 000 av Unionens medlemmar på Almegas alla avtalsområden, varav 8 600 medlemmar omfattas av de varsel som lagts på onsdagen och torsdagen.

– Unionen vill fortfarande lösa frågan vid förhandlingsbordet. Alla arbetsgivarorganisationer inom Svenskt Näringsliv utom Almega har tecknat avtal om flexpension. Det är tydligt att Almega inte vill ge sina anställda samma förmåner som andra arbetsgivare, säger Martin Linder.

Konflikten bryter ut måndagen den 18 april klockan 12.00 om inte avtal träffats innan dess.

Akademikerförbundet SSR varslade i dag om sympatiåtgärder till stöd för Unionens och Sveriges Ingenjörers konfliktåtgärder inom Almegas avtalsområden IT, telekom och svensk teknik och design. Om konflikten blir ett faktum kommer även SSR-medlemmar på de företag som berörs att gå ut i strejk.

Branscherna som berörs

Almegas sex medlemsförbund som omfattas av varslet är Almega tjänsteförbunden område Utveckling och tjänster, IT- och Telekomföretagen, Svensk teknik och designföretagen, Almega Tjänsteföretagen branschområde Säkerhets- och serviceföretag samt Medieföretagen Public Service-området.
Totalt omfattas 8 600 medlemmar omfattas av de varsel som lagts på onsdagen och torsdagen.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Varsel

Varsel och uppsägning – tänk på det här

Det uppstår många känslor på en arbetsplats vid personalnedskärningar. Som chef finns det mycket du kan göra för att hjälpa oroliga och ledsna medarbetare.
Lina Björk Publicerad 30 april 2025, kl 06:00
två händer fångar en fallande man
Att bli uppsagd kan kännas som att falla fritt. Då är det viktigt att en chef kan fånga upp frågor och oro. Illustration: Anna Skoog

Att sägas upp från sitt jobb kan ibland liknas vid en skilsmässa. Anställda kan ha jobbat i många år, fått vänner för livet och känner arbetsplatsen utan och innan. När företaget ”gör slut” är det inte konstigt att känna ledsamhet, vilsenhet och oro.

– Det behövs helt enkelt någon som fångar upp dig när du faller och där har chefen ett viktigt ansvar, säger Marianne Rozman, ombudsman på Unionen.

Men vi backar några steg. För ett varsel behöver inte nödvändigtvis betyda uppsägning. Det är en förvarning om att det råder arbetsbrist.

Om arbetsgivaren planerar att säga upp fler än fem anställda måste de enligt lag varsla Arbetsförmedlingen om det. Det finns också ett krav om att förhandla med facket innan några beslut om uppsägningar fattas.

 

Viktigt att tänka på hur du informerar

Stora företag har ofta fackklubbar på plats, men finns det inte förtroendevalda är det Unionens regionala ombudsmän som förhandlar. Eftersom förbundet också har chefsmedlemmar får även de stöttning under processen.

Det första steget i en förhandlingsprocess är att arbetsgivare och arbetstagarpart tillsammans gör en kommunikations- och tidsplan. Särskilt i oroliga tider är det viktigt hur, när, var och av vem de anställda får information.

Så hur ska chefen ge det tunga beskedet? Marianne Rozman tipsar om att först berätta för dem vars tjänster är direkt berörda, och därefter för hela arbetsgruppen. Välj samtal i stället för mejl och var öppen för frågor när du ger informationen, även om du inte har alla svar.

Marianne Rozman
Foto: Peter Knutsson

– Ofta tar det tid för den här typen av besked att sjunka in. Därför är det ingen bra idé att ge sådan information på en fredag och sedan ta helg. Eller att som chef resa bort efter beskedet. Dörren måste stå öppen för frågor.

De anställda kommer att fortsätta prata efter att du som chef har lämnat rummet. Att vara tydlig och rak är därför också en viktig pusselbit, menar Marianne Rozman. För att minska missförstånd och ryktesspridning.

– Ibland pratar vi svepande för att vara snälla, men det kan få motsatt effekt i en uppsägningssituation. Som chef är det bättre att säga: ”Nu är vi tio och vi ska bli åtta på grund av arbetsbrist.” Annars skapas fler frågetecken än svar.

 

Okej att älta ett tag

En risk med dålig kommunikation är också att de medarbetare som blir kvar efter att uppsägningarna genomförts blir missnöjda, oroliga och i slutändan säger upp sig. Att ta hand om gruppen som blir kvar är därför också viktigt.

Som chef får du stå ut med att medarbetarna kan bli lite ineffektiva ett tag, ältar och är ledsna.

– Ett sätt att undvika för mycket ältande är att ha möten för att ventilera de frågor som kommer upp, säger Marianne Rozman.

Att ge tråkiga besked påverkar förstås även dig som chef. Medarbetarna blir arga, ledsna och oroliga och som chef är det lätt att bli en bägare för all frustration. Att skilja på jobb och person blir därför viktigt, menar Marianne Rozman. Liksom att slussa vidare till andra som kan hjälpa, för att inte stå med hela bördan själv.

– I detta läge är det inte meningen att chefen ska vara psykolog och bästa kompis. Chefen måste vara chef och ledare. Behövs samtalsstöd finns till exempel företagshälsovården.

Vad är viktigast att ha med sig som chef vid arbetsbrist?

– Var ödmjuk, lyhörd och tydlig. Det besked du ger kan ha diskuterats av ledningen under lång tid, men vara helt ny information för de anställda. Ge medarbetarna tid och låt informationen sjunka in, säger Marianne Rozman. 

Chefens checklista vid varsel om uppsägning

Inför förhandling

  • Vid arbetsbrist ska alla berörda fackförbund kallas till förhandling.
     
  • Om arbetsgivaren planerar att säga upp fler än fem anställda ska Arbetsförmedlingen varslas.
     
  • Undersök om det finns möjlighet till omplacering.
     
  • Uppsägning ska (med vissa undantag) ske genom turordningen ”först in, sist ut”.
     
  • Undvik att lämna besked om en kommande förändring en fredag eller inför en ledighet.
     
  • Var på plats för följdfrågor.

Efter förhandling

  • Vid en uppsägning ska du som närmaste chef lämna besked både skriftligt och muntligt.
     
  • Du ska också utfärda arbetsgivarintyg och anmäla till den omställningsorganisation, exempelvis TRR, som företaget har avtal med.