Hoppa till huvudinnehåll
Varsel

Enad klubb bakom strejkhot

Omkring 11 500 kronor i månaden för en heltidstjänst. Mer än så är kabinpersonalen på GEC, som flyger för SAS, inte garanterade. Hela personalen är beredd att gå ut i strejk om de inte får högre lön.
Linnea Andersson Publicerad
 Terje Pedersen / NTB scanpix
Trots att GEC flyger SAS-plan och personalen är iförd SAS-uniform är bolaget registrerat i Storbritannien. Terje Pedersen / NTB scanpix

Under onsdagen varslade Unionen om strejk för kabinanställda på flygbolaget Global Employer Company (GEC) som flyger från Arlanda under SAS namn. Enligt anställda på företaget har GEC i flera månader lovat att teckna kollektivavtal men trots att Unionen sedan december i fjol förhandlat om avtal har man inte kunnat enas med arbetsgivaren.

– Vi kände att vi var tvungna att visa att vi är beredda att gå vidare med stridsåtgärder för att kräva de villkor som vi tycker att man ska kunna ha när man jobbar och lever i Sverige, säger Erik Rantzow, sammankallande och talesperson för kabinklubben på GEC.

Enligt honom har strejkvarslet flera orsaker. Dels gäller det att få till försäkringar och pensionsavsättningar, dels gäller det lönesättningen som är Unionens primära fokus.

En kabinanställd utan tidigare erfarenhet är i dag garanterad en lön på 11 500 kronor i månaden, efter skatt, hos GEC. Det finns även ett tillägg på 50 kronor per lyft flygplanet gör, men man är inte garanterad tillägget. Enligt Erik Rantzow kommer en heltidsanställd upp i ungefär 13 000 kronor per månad.

Trots att flygplanen är målade i SAS färger är de registrerade i Storbritannien och eftersom det saknas kollektivavtal är det de brittiska lagarna om schemaläggning och arbetstid som gäller i dag.

På frågan om hur stämningen är bland de anställda säger Erik Rantzow att han kan ge två helt separata svar – dels att den är mycket god, dels att den är mycket frustrerad.

– Jag tror jag kan tala för alla som jobbar här när jag säger att vi tycker om vårt arbete. Vi är glada, arbetet i kabinen funkar perfekt, vi har bra sammanhållning både på och utanför jobbet. Vi är ett gott gäng som är en tillgång för företaget. Men trots den goda stämningen gör de nuvarande villkoren att många känner frustration och oro.

Tjänsten som kabinanställd på GEC är Erik Rantzows första heltidsjobb. Ett jobb han flyttat 60 mil för, från Landskrona till Stockholm.

– Det är flera andra som är liknande situationer. Det är klart att man blir orolig över hur det ska gå. Kan man bli av med jobbet på grund av att man engagerar sig i något sådant här?

Med tanke på bilden av flygbranschen är Erik Rantzow noga med att påpeka att det inte handlar om någon ”lyxstrejk”, utan om lönenivåer på omkring 18 000 kronor samt pensionsavsättningar och försäkringar.

– Vi är beredda att gå ut i strejk men vi har tänkt till både en och två gånger. Det här är inget beslut som kommit lättvindigt men det är inget vi är rädda för och vi är en helt enad kabinklubb, säger Erik Rantzow.

Lars Åström, konfliktsamordnare och förbundsjurist på Unionen, tror att man kommer få till ett kollektivavtal med företaget. Däremot vill han inte spekulera i om de lyckas lösa det innan varseltiden löper ut. Om inte går de 30 Unionenmedlemmarna ut i strejk den 22 februari.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Varsel

Facket på Northvolt: Nu kan vi förhandla i detalj

I går var det löningsdag och anställda på Northvolt fick sina pengar. Men framtiden är oviss för batteritillverkaren.
Lina Björk Publicerad 26 september 2024, kl 10:39
Bild på en skylt med namnet Northvolt
Fackliga förhandlingar har startat på Northvolt kring de 1600 personer som varslades i måndags. Foto: Pontus Lundahl/TT

Under måndagen informerades de anställda på batteritillverkaren Northvolt om att 1600 personer varslas om uppsägning. Victor Matinlassi, klubbordförande på Unionen tog del av informationen på en storbildsskärm på kontoret i Stockholm. 

– Nu när företaget gått ut med varslet kan vi fortsätta förhandlingarna i detalj. Det handlar bland annat om att gå igenom företagets förslag på prioriteringslistor, som är baserad på kritisk kompetens för bolaget och anställningstid, säger han. 

Av de 1600 varslade drabbas Skellefteå hårdast, där försvinner 1000 tjänster. I Västerås och Stockholm kapas 400 respektive 200 tjänster. Enligt Victor Matinlassi är det cirka 40 procent tjänstemän som blir varslade i Skellefteå, liksom Västerås, medan alla 200 varslade i Stockholm är tjänstemän. 

 

Tre månader på sig att hitta jobb

Extra tungt är varslet för de anställda som är i Sverige på ett arbetsvisum. När deras tjänst upphör har de tre månader på sig att hitta en ny arbetsgivare som kan ge arbetsvisum. Många migranter har tagit med sig hela familjen till Skellefteå och står nu inför en oviss framtid. 

– Northvolt har en migrationsavdelning som hjälper till att svara på frågor och stötta de anställda. Skellefteå och Västerås kommun har också gått ut med att de ska hjälpa utländska anställda som blir varslade att hitta nytt jobb inom kommunen. 

Vilka frågor får ni på Unionenklubben av medlemmarna? 

– Många undrar vilka grupper som ingår i antalet varslade. Andra frågar efter hjälp, de är utsatta i sin familjesituation och kan inte bli av med jobbet. Det är tufft. 

I ett pressmeddelande skriver företaget att "expansionsprojektet Northvolt Ett" kommer att avbrytas. Verksamheten i Västerås kommer att bromsas och i Stockholm är det stödfunktioner som dras in. 

Det gäller för migranter utanför EU

Flera krav ställs för att få arbetstillstånd i Sverige om du är en medborgare utanför EU.

Underskrivet anställningsavtal med villkor i linje med svenska kollektivavtal, giltigt pass och en lön motsvarande minst 80 procent av medianlönen, sedan i juni i år därmed minst 28 480 kronor.

Om anställningen upphör kan man stanna i tre månader, för att söka ny anställning enligt kraven ovan innan tillståndet återkallas.

Källa: Migrationsverket