Hoppa till huvudinnehåll
Digitalisering

"Mobiler byts ut mot implantat"

Snart slipper vi använda träningsarmband för att mäta fysisk aktivitet. Om man ska tro konsumenterna kommer det jobbet i stället utföras av sensorer implanterade i våra kroppar.
Niklas Hallstedt Publicerad
Björn Larsson Rosvall/TT
Här skjuts en betallösning in i handleden, i form av ett mycket litet datachip. Björn Larsson Rosvall/TT

Det är Ericsson som frågat konsumenter i hela världen vad de tror och hoppas på av tekniken framöver.

En av de nya trenderna är så kallade internables, interna sensorer, som håller koll på hur vi mår. Hälften av de tillfrågade tror att de kommer att använda sådana sensorer inom tre år. Men inte nog med det. Åtta av tio skulle också vilja förbättra förmågor som syn och hörsel med teknikens hjälp.

Något annat som undersökningen pekar på är att pekskärmens era går mot sitt slut. Många smartphoneanvändare tror att deras älsklingsmanick är borta om fem år. Det är nämligen långt ifrån alltid särskilt praktiskt att använda en skärm. I stället kommer utvecklandet av artificiell intelligens, AI, göra det möjligt att kommunicera utan att använda händerna. AI kommer ta över vanliga aktiviteter som sökningar på nätet, och vi kommer att ha elektroniska assistenter som vi kan prata med.

Ytterligare en stark trend är virtual reality som äntligen ska bli verkligt på riktigt. Shopping är ett område där VR kan bli till nytta. Många konsumenter skulle exempelvis vilja kunna prova kläder på nätet innan man handlar dem.

Trender

Det är femte året i rad som Ericsson Consumerlab sammanställer olika undersökningar och publicerar en lista över heta konsumenttrender. Några av trenderna:

  • Generation streamare – 20 procent av alla 16-19-åringar tittar på Youtube mer än 3 timmar per dag.
  • Kännande hus – byggmaterial innehållande sensorer som känner av elfel och vattenläckor.
  • Akut chatt – använda sociala nätverk bli vanligare än att ringa 112 när man behöver hjälp akut.
  • Virus- och hackattacker – allting är uppkopplat och allting angrips.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Digitalisering

It-strul är ett kostsamt krångel

It-strul kostar Sveriges företag drygt 31 miljarder kronor om året – men skapar också onödig stress hos tjänstemännen. På Ica Distribution i Helsingborg gör man tummen upp för den digitala arbetsmiljön, även om svordomarna även här kan hagla när tekniken krånglar.
Petra Rendik Publicerad 15 oktober 2025, kl 13:00
it-strul
Unionens utställning om it-stress har landat på ICA i Helsingborg där Veronika Andersen och Linus Nilsson känner igen sig i flera exempel på strul som de själva möter på jobbet. Foto: Lars Jansson

Obegripliga manualer, datorer som låser sig, nya lösenord som är omöjliga att komma ihåg och teamsmöten som tjorvar. Få saker kan stjäla så mycket tid, framkalla mental härdsmälta och svordomar som när tekniken strular på jobbet.

Det är också anledningen till att Unionens vandringsutställning som bygger på medlemmars berättelser om it-strul och som förbundet har tillsammans med Arbetets museum i Norrköping, heter Jävla k*kdator!. 

Annika Sander
Annika Sander

– Det är ett kraftfullt uttryck och några har reagerat. Men igenkänningen är väldigt stor hos de flesta vi möter, säger Annika Sander Welstad från Unionen arbetar med utställningen som ska vandra mellan olika arbetsplatser från södra till norra Sverige. 

Digital arbetsmiljö handlar inte bara om utrustning som datorer, skrivare och programvaror, utan också om hur vi mår när vi använder oss av tekniken. För it-strul kostar inte bara enorma pengar utan skapar också onödig stress hos medarbetare 

 

Unionen: 73 miljoner arbetstimmar läggs på it-strul

En undersökning från Unionen visar att privatanställda tjänstemän lägger nära 73 miljoner timmar varje år på it-strul. Det generar en kostnad på drygt 31 miljarder kronor per år. Åtta av tio uppger att de i någon utsträckning blir stressade av teknik som inte fungerar, tre av tio blir MYCKET stressade.

Uppgraderingar av nya system, krav på att man ska hänga med och förstå, att kommunicera i flera kanaler och digitala möten som hänger sig är exempel på sådant som skapar stress. 

Det senare kan både Linus Nilsson och Martin Falk, som jobbar på Ica Distributions enhet i Helsingborg, skriva under på.

Martin Falk
Martin Falk

–  Jag kan bli frustrerad över när man ska koppla upp sig på Teamsmöten och så går inte kameran i gång. Det finns heller aldrig någon enkel lösning där och då, säger Martin Falk.

Kollegan Linus Nilsson håller med.

–  Det kan gå fem minuter av mötet bara att få i gång Teams. Men jag personligen blev stressad av att vi inte kunde enas om vilken kanal vi skulle sprida information på och kommunicera i. Fast det har blivit bättre nu, för att vi nog lärt oss.

 

Underlättar med it-support på plats

De är trots allt nöjda med den digitala arbetsmiljön på jobbet. Visst kan det bli lite stökigt när man till exempel byter olika system, men arbetsgivaren är bra på att tillhandahålla utbildningar för medarbetarna. Den absolut största fördelen tycker de är att arbetsplatsen har en egen it-support på plats, vilket underlättar oerhört.

–  Jag kan störa mig på alla uppdateringar och AI stressar mig lite. Men jag springer till supporten när något inte fungerar, där finns alltid någon som hjälper mig, säger Veronika Andersen som också arbetar på Ica i Helsingborg. 

Martin Falk, Veronika Andersen och Linus Nilsson spelar teknikstrulsbingo. Foto: Lars Jansson

De digitala lösningarna utvecklas i snabbt tempo och flera undersökningar visar att medarbetare kan känna oro över att inte hänga med. Men Martin Falk tänker lite tvärtom. Han menar att han i stället har lärt sig vad han inte behöver kunna för att det alltid finns någon annan som kan det bättre. På så vis bli det inte lika övermäktigt, menar han.

Linus Nilsson känner lite annorlunda.

– Jo, visst kan jag känna någon form av stress – jag måste ju hänga med för att vara relevant.