
Att ”Fejan” överges av unga och har blivit en plats för enbart medelålders och äldre har vi hört i flera år. Men enligt årets rapport från Internetstiftelsen i Sverige, IIS, fortsätter antalet användare att öka.
Störst andel finns bland ”unga vuxna”, som är 16-25 år. Av dem besöker 82 procent Facebook varje dag. Av samtliga internetanvändare är det 50 procent som är dagliga besökare, och hela 70 procent som tittar in på Fejan ibland.
Instagram växer snabbt men ligger långt efter, under 2015 är det 23 procent som någon gång använt tjänsten. Linkedin ligger på samma nivå och uppskattas främst av personer i ”karriärsåldern” runt 30.
Snapchat har blivit mycket populärt bland tonåringar, särskilt flickor. Bland svenskar över 25 utgör de aktiva dock inte mer än ett par procent.
Vi ägnar i år mer tid än någonsin åt internet, drygt 21 timmar per vecka i genomsnitt, det vill säga motsvarande en halvtid. Studenterna toppar, medan de som arbetar ligger på samma nivå som de arbetslösa och pensionärerna en bra bit efter. Den användning som ökar mest är mobilsurfandet bland unga, enligt IIS.
Den så kallade smarta mobilen finns nu hos 77 procent av svenskarna. Medan de unga använder den dagligen för att komma ut på nätet, är det relativt få mobilsurfare över 50. Tjänster som snabbt blivit populära hos vuxna är mobilt bank-ID och Swish, men ännu fler använder mobilens inbyggda GPS för att hitta rätt.