Hoppa till huvudinnehåll
Digitalisering

En halvtid i veckan på Internet

Ryktena om att Facebook håller på att förtvina är betydligt överdrivna. I själva verket växer det sociala nätverket, enligt en rapport från Internetstiftelsen som presenterades på torsdagen.
Dag Bremberg Publicerad

Att ”Fejan” överges av unga och har blivit en plats för enbart medelålders och äldre har vi hört i flera år. Men enligt årets rapport från Internetstiftelsen i Sverige, IIS, fortsätter antalet användare att öka.

Störst andel finns bland ”unga vuxna”, som är 16-25 år. Av dem besöker 82 procent Facebook varje dag.  Av samtliga internetanvändare är det 50 procent som är dagliga besökare, och hela 70 procent som tittar in på Fejan ibland.

Instagram växer snabbt men ligger långt efter, under 2015 är det 23 procent som någon gång använt tjänsten. Linkedin ligger på samma nivå och uppskattas främst av personer i ”karriärsåldern” runt 30.

Snapchat har blivit mycket populärt bland tonåringar, särskilt flickor. Bland svenskar över 25 utgör de aktiva dock inte mer än ett par procent.

Vi ägnar i år mer tid än någonsin åt internet, drygt 21 timmar per vecka i genomsnitt, det vill säga motsvarande en halvtid. Studenterna toppar, medan de som arbetar ligger på samma nivå som de arbetslösa och pensionärerna en bra bit efter. Den användning som ökar mest är mobilsurfandet bland unga, enligt IIS.

Den så kallade smarta mobilen finns nu hos 77 procent av svenskarna. Medan de unga använder den dagligen för att komma ut på nätet, är det relativt få mobilsurfare över 50. Tjänster som snabbt blivit populära hos vuxna är mobilt bank-ID och Swish, men ännu fler använder mobilens inbyggda GPS för att hitta rätt.

Svenskarna och internet

Läs hela rapporten från Internetstiftelsen här. 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Digitalisering

Skrivaren – kontorets bortglömda säkerhetsrisk

Din skrivare kan mycket väl vara en säkerhetsrisk som läcker företagshemligheter till förhärdade cyberskurkar. Trots att många företag tydligen känner till skrivarnas dolda potential, får dessa ostört fortsätta utföra sina illdåd, visar en undersökning.
Johanna Rovira Publicerad 12 juni 2025, kl 06:01
Bild på skrivare
Den ser inte ut som en spion, men den kan mycket väl vara en. Skrivaren på jobbet kan lätt kapas av cyberbrottslingar. Foto: Christine Olsson/TT

Vem kunde ana att den där oansenliga skrivaren i hörnet, i själva verket är en lömsk spion som oförtrutet förser oärliga individer med hemlig information? Tydligen rätt många it-chefer. Närmare bestämt känner nästan 7 av 10 beslutsfattare inom IT-området till skrivarnas potentiella dubbelroll, men många väljer trots detta att stoppa huvudet i sanden. Det hävdar skrivarföretaget Canon som låtit undersöka företag i Sveriges kunskaper om skrivarsäkerhet. 

Eftersom moderna skrivare är uppkopplade utgör de lockande måltavlor för driftiga hackare med ont uppsåt. Skrivare med internminne lagrar dessutom alltifrån känsliga mötesanteckningar och rafflande lönelistor till konfidentiella kontrakt och hyperhemliga affärsstrategier – allt som skrivs ut eller kopieras på en arbetsplats är mumma för en företagsam utpressare.

Skrivare kan vara ett säkerhetshot

Brist på kunskap såväl som tekniska begränsningar och resurser är de största hindren för företagen att ta i tu med skrivarhoten, enligt undersökningen.

Sju procent av de tillfrågade har redan drabbats av ett dataintrång eller ett försök till intrång som de härlett till en lömsk skrivare.  13 procent svarar att de inte har en susning om att just skrivaren är den skyldige till informationsläckaget eller om det finns andra korrupta kontorsapparater att skylla på.