Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Lagrådet: OK till regeringens visstidsförslag

Efter EU-kommissionens hot om att stämma Sverige i EU-domstolen för att svensk lag inte nog motverkar missbruk av visstidsanställningar har regeringen föreslagit en skärpning av lagen. Nu har Lagrådet gett regeringens förslag ok.
Gabriella Westberg Publicerad
Jessica Gow/TT
Jessica Gow/TT

Förslaget gick på remiss i våras och flera instanser, bland annat TCO och Advokatsamfundet, kritiserade det då för att dels vara alltför krångligt, dels inte leva upp till kraven i EU:s visstidsdirektiv, som Kollega.se rapporterat om tidigare.

För några veckor sedan skickades förslaget vidare till Lagrådet, som nu lämnat förslaget utan erinran, det vill säga gett regeringen ok.

- Vi vet att TCO ville gå längre, men det gick inte Svenskt Näringsliv med på. Vi måste utforma förslag som går att få igenom, säger Natalie Sial, pressekreterare hos arbetsmarknadsminister Ylva Johansson.

Enligt Natalie Sial är oron över att skärpningen inte skulle vara tillräcklig för att leva upp till EU-direktivet sannolikt obefogad.

- Kritiken från EU-kommissionen var massiv, så man var tvungen att ta fram ett förslag som skulle motsvara kraven i direktivet. Och det upplever regeringen att man nu har gjort.

Det nya lagförslaget lämnades över till riksdagen i december och är tänkt att börja gälla från och med den 1 maj 2016.

Lagrådet

Lagrådet granskar och yttrar sig över lagförslag efter anmodan från regeringen eller ett riksdagsutskott. I rådet ingår domare från Högsta domstolen och Högsta förvaltningsdomstolen. Även andra lagfarna personer kan förordnas att ingå i Lagrådet.

Lagrådets granskning avser:

  1. hur lagförslaget förhåller sig till grundlagarna och rättsordningen i övrigt,
  2. hur förslagets föreskrifter förhåller sig till varandra,
  3. hur förslaget förhåller sig till rättssäkerhetens krav,
  4. om förslaget är så utformat att lagen kan antas tillgodose angivna syften,
  5. vilka problem som kan uppstå vid tillämpningen.

Lagrådet

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.