Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Bra att jobba hemifrån – för vissa

Att jobba hemifrån är populärt, inte minst hos dem som pendlar till jobbet. Men att distansarbeta är inget som passar alla, visar ny forskning. Du ska ha rätt arbetsuppgifter, jobba i rätt organisation och inte minst – ha rätt karaktär.
Linnea Andersson Publicerad 30 september 2015, kl 07:50
Colourbox
Med god självdisciplin och rätt arbetsverktyg kan hemmajobb leda till flera fördelar. Colourbox

Även om de flesta verkar ha en positiv syn på distansarbete har forskningen hittills inte visat på några särskilda för- eller nackdelar. De studier som finns har gjorts inom olika branscher och definierat ”distansarbete” på olika sätt. Men nu har amerikanska forskare jämfört tidigare studier och kommit fram till både plus och minus med att jobba hemma.

Enligt forskarna associerar anställda möjligheten att jobba hemifrån med ökad jobbtillfredsställelse, större engagemang för organisationen man jobbar i, högre arbetsprestation samt mindre stress och utmattning.

Men hos den som tillbringar största delen av sin arbetstid utanför kontoret finns risken att hen känner sig utanför och isolerad från sina kollegor och att kunskapsutbytet mellan dem minskar. Att jobba hemifrån riskerar också att sudda ut gränsen mellan familjelivet och arbetet och leda till att anställda fortsätter jobba när arbetsdagen egentligen är slut.

Läs mer: 10 punkter för hemmajobbaren

Att jobba utanför den egentliga arbetsplatsen kan vara bra för arbetstagare, speciellt om organisationen underlättar distansarbete. Det är därför viktigt att det är tydligt under vilka omständigheter det passar att jobba hemma och hur ens arbetsinsats utvärderas när man inte är på kontoret. Arbetsgivare bör också se till att de anställda har tillgång till rätt teknik för att förenkla deras arbete och för att de ska kunna hålla kontakt med arbetskamraterna.

Flest fördelar verkar distansarbete leda till när det praktiseras i måttlig grad. Medarbetare med självständigt arbete, med större kontroll över när de kan jobba hemma och över egna deadlines, drar större nytta av att arbeta hemifrån än andra.

Däremot är distansjobb ett sämre val för den som har problem med självdisciplinen.

Arbetsmiljö

Ebba basar över Eurovision i Malmö

Tredje gången för Malmö, sjunde för Sverige och 68:e upplagan av Eurovision Song Contest. Ebba Adielsson, exekutiv producent, är laddad inför för världens största musiktävling.
Petra Rendik Publicerad 8 maj 2024, kl 06:06
Ebba Adielsson, producent för Eurovision Song Contest i Malmö.
Spänd men förväntansfull. Så beskriver Ebba Adielsson, producent för Eurovision Song Contest 2024 i Malmö, stämningsläget inför musiktävlingen. Foro: Peter Knutson.

Vad var första känslan när Loreen vann Eurovision och Sverige skulle arrangera tävlingen 2024?

– Skräckblandad förtjusning. En förtjusning över att Loreen blev historisk som enda svensk och första kvinna att vinna tävlingen två gånger. Och över att Sverige vann för sjunde gången. Känslan var ”jättekul”, men också ”hur ska vi få ihop det på ett år?” Jag har aldrig jobbat med Eurovision men hört att när man tar över stafettpinnen brukar Eurovisionchefen säga ”you are already too late”.

Är du nervös?

– Jag är spänd inför uppdraget. Det finns en enorm förväntan på Sverige eftersom det blev så bra när vi producerade 2013 och 2016. Men jag är inte ensam. Det här är kanske det största grupparbetet som någonsin görs och jag har det absolut bästa teamet omkring mig. Personer med stor kompetens, flera har gjort det här tidigare. Jag kunde inte ha fått bättre medarbetare.

Vad är roligast med uppdraget?

– På SVT Nöje har jag varit övergripande programchef för ett 40-tal titlar. Nu får jag vara mer operativ för en enda gigantisk grej. Det är roligt, men också ett stort ansvar. Det är speciellt att få producera världens äldsta musiktävling som har funnits sedan 1956. Då handlade det mycket om att ena ett sargat Europa efter kriget. Det högre syftet med programmet finns kvar än i dag.

Vad är svårast?

– Att det är så ont om tid. Vi ska bygga en hel organisation och ta in många människor som ska hitta sin roll. Och det måste ske i rätt ordning, annars kan det bli en dominoeffekt. Dessutom ska vi hålla produktionen inom en rimlig budget.

Eurovision lär kosta 125 miljoner kronor – samtidigt ska SVT spara 200 miljoner.

– Summan kan slås ut över flera år och programmet ska sändas i väldigt många länder och ses av över 170 miljoner tittare. Det är kostsamt, men vi försöker hitta smarta och hållbara ekonomiska lösningar.

Ditt eget bästa Eurovisionminne?

– England i våras. På min ena sida hade jag Melodifestivalens tävlingsproducent Karin Gunnarsson, på den andra en fotbollsspelare från Liverpool. Och så vinner Loreen!

EBBA ADIELSSON

GÖR: Exekutiv producent och ytterst ansvarig för Eurovision Song Contest i Malmö 2024.

ÅLDER: 52.

KARRIÄR: Programchef på SVT Nöje sedan 2019, en roll hon tillfälligt klivit av inför Eurovision. Studier vid Lunds universitet och i New York. Jobbat i flera år som redaktör och producent på produktionsbolag som Strix och Jarowskij. Exekutiv producent på TV4 och SVT Nöje.