Hoppa till huvudinnehåll
Varsel

Tvingades sluta under hot

Praktikertjänst omorganiserar och säger upp ett 20-tal tjänster. Schysta uppsägningar menar arbetsgivaren, men det råder det delade meningar om.
- De hotade med att hämta säkerhetsansvarig om jag inte skrev under papperen, säger en anställd på företaget.
Lina Björk Publicerad
Colourbox
"Vi fick veta att vi skulle plocka undan på vårt bord, stänga av datorn och ta med oss alla tillbehör eftersom vi skulle få gå på dagen om vi var utvalda", säger en anställd på företaget. Colourbox

Redan i början av året stod det klart att det skulle ske förändringar på koncernen Praktikertjänst AB. Ägare och styrelse tog beslut om att modernisera företaget, vilket i praktiken betydde en omorganisation. Hur stor den skulle vara eller vilka tjänster som skulle påverkas var inte klart. Förrän efter sommaren.

Först fick rekryteringsgruppen gå, efter det en större del av marknadsavdelningen och  sedan var det rådgivarnas tur. Under gårdagen blev anställda på servicecenter kallade till möte.

- Efter mötet blev vi kallade till personliga samtal, där vi fick veta att vi skulle plocka undan på vårt bord, stänga av datorn och ta med oss alla tillbehör eftersom vi skulle få gå på dagen om vi var utvalda, säger en anställd på företaget som har valt att vara anonym.

Under de personliga mötena fick de utvalda anställda skriva på ett uppsägningspapper som informerade om att sista anställningsdagen var i måndags. Alla skrev inte på.
- Jag bad om att få ta hem papperen och läsa, men då hotade de med att kalla på säkerhetsansvariga. Jag vet inte om de ville skrämmas.

Under gårdagen sades ett 20-tal anställda upp. Tillsammans med marknadsavdelningen, rådgivarna och rekryteringsgruppen handlar det om sammanlagt 36 personer.  Uppsägningarna sker på grund av arbetsbrist.

- Det är skitsnack. Ingen har fått möjlighet att omplaceras och de som har valts ut har både mer erfarenhet och utbildning än dem som fått vara kvar. Man har handplockat personer, mestadels äldre som man vill bli av med.

De som tvingats gå har erbjudits 9 eller 12 månaders lön och blivit arbetsbefriade från och med nu.

- Det är väldigt rörigt. Vi är alla väldigt skärrade och ledsna. Om företaget bara kunde ge en förklaring och göra det snyggt skulle det nog inte råda sådant chocktillstånd.

Enligt Birgitta Ed, tillförordnad marknads- och kommunikationsdirektör på Praktikertjänst, har uppsägningarna skötts på ett snyggt sätt.

Varför säger ni upp ett 20-tal personer?
- Det är en följd av en omorganisation som vi är inne i nu. Styrelsen och ägaren har tagit ett beslut om en ny strategi som handlar om att modernisera företaget för att hänga med i konkurrensen i framtidens vårdbolag.

Enligt uppgift uppmanades anställda på servicecenter att skriva på ett papper samma dag som informationen om uppsägningen kom. De skulle också ta med sig alla sina tillhörigheter.
- Det är ingenting jag känner till.

Så de anställda erbjöds inte att köpas ut på dagen?
- I den stora omorganisationen finns det ett antal samtal som pågår med människor som frivilligt vill lämna företaget.

Hur ser samarbetet med Unionenklubben ut på företaget?
- Vi har ett bra samarbete. De har varit med i den här förändringsprocessen ända från början. Det är ett jättetufft läge just nu. Inte minst för de individer som får gå.

Kollega har sökt Unionenklubben och fick under fredagen följande svar i ett mejl:

Det är alltid en tuff situation när medarbetare tvingas lämna företaget. Uppsägningarna har skett efter förhandlingar mellan klubben och företaget och vi är efter omständigheterna nöjda med uppgörelserna. De ger de medarbetare som tvingas lämna goda möjligheter att hitta nya jobb. Vi har gjort allt vi kan för att värna alla medarbetares integritet och välbefinnande i den här svåra situationen.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Varsel

Varsel och uppsägning – tänk på det här

Det uppstår många känslor på en arbetsplats vid personalnedskärningar. Som chef finns det mycket du kan göra för att hjälpa oroliga och ledsna medarbetare.
Lina Björk Publicerad 30 april 2025, kl 06:00
två händer fångar en fallande man
Att bli uppsagd kan kännas som att falla fritt. Då är det viktigt att en chef kan fånga upp frågor och oro. Illustration: Anna Skoog

Att sägas upp från sitt jobb kan ibland liknas vid en skilsmässa. Anställda kan ha jobbat i många år, fått vänner för livet och känner arbetsplatsen utan och innan. När företaget ”gör slut” är det inte konstigt att känna ledsamhet, vilsenhet och oro.

– Det behövs helt enkelt någon som fångar upp dig när du faller och där har chefen ett viktigt ansvar, säger Marianne Rozman, ombudsman på Unionen.

Men vi backar några steg. För ett varsel behöver inte nödvändigtvis betyda uppsägning. Det är en förvarning om att det råder arbetsbrist.

Om arbetsgivaren planerar att säga upp fler än fem anställda måste de enligt lag varsla Arbetsförmedlingen om det. Det finns också ett krav om att förhandla med facket innan några beslut om uppsägningar fattas.

 

Viktigt att tänka på hur du informerar

Stora företag har ofta fackklubbar på plats, men finns det inte förtroendevalda är det Unionens regionala ombudsmän som förhandlar. Eftersom förbundet också har chefsmedlemmar får även de stöttning under processen.

Det första steget i en förhandlingsprocess är att arbetsgivare och arbetstagarpart tillsammans gör en kommunikations- och tidsplan. Särskilt i oroliga tider är det viktigt hur, när, var och av vem de anställda får information.

Så hur ska chefen ge det tunga beskedet? Marianne Rozman tipsar om att först berätta för dem vars tjänster är direkt berörda, och därefter för hela arbetsgruppen. Välj samtal i stället för mejl och var öppen för frågor när du ger informationen, även om du inte har alla svar.

Marianne Rozman
Foto: Peter Knutsson

– Ofta tar det tid för den här typen av besked att sjunka in. Därför är det ingen bra idé att ge sådan information på en fredag och sedan ta helg. Eller att som chef resa bort efter beskedet. Dörren måste stå öppen för frågor.

De anställda kommer att fortsätta prata efter att du som chef har lämnat rummet. Att vara tydlig och rak är därför också en viktig pusselbit, menar Marianne Rozman. För att minska missförstånd och ryktesspridning.

– Ibland pratar vi svepande för att vara snälla, men det kan få motsatt effekt i en uppsägningssituation. Som chef är det bättre att säga: ”Nu är vi tio och vi ska bli åtta på grund av arbetsbrist.” Annars skapas fler frågetecken än svar.

 

Okej att älta ett tag

En risk med dålig kommunikation är också att de medarbetare som blir kvar efter att uppsägningarna genomförts blir missnöjda, oroliga och i slutändan säger upp sig. Att ta hand om gruppen som blir kvar är därför också viktigt.

Som chef får du stå ut med att medarbetarna kan bli lite ineffektiva ett tag, ältar och är ledsna.

– Ett sätt att undvika för mycket ältande är att ha möten för att ventilera de frågor som kommer upp, säger Marianne Rozman.

Att ge tråkiga besked påverkar förstås även dig som chef. Medarbetarna blir arga, ledsna och oroliga och som chef är det lätt att bli en bägare för all frustration. Att skilja på jobb och person blir därför viktigt, menar Marianne Rozman. Liksom att slussa vidare till andra som kan hjälpa, för att inte stå med hela bördan själv.

– I detta läge är det inte meningen att chefen ska vara psykolog och bästa kompis. Chefen måste vara chef och ledare. Behövs samtalsstöd finns till exempel företagshälsovården.

Vad är viktigast att ha med sig som chef vid arbetsbrist?

– Var ödmjuk, lyhörd och tydlig. Det besked du ger kan ha diskuterats av ledningen under lång tid, men vara helt ny information för de anställda. Ge medarbetarna tid och låt informationen sjunka in, säger Marianne Rozman. 

Chefens checklista vid varsel om uppsägning

Inför förhandling

  • Vid arbetsbrist ska alla berörda fackförbund kallas till förhandling.
     
  • Om arbetsgivaren planerar att säga upp fler än fem anställda ska Arbetsförmedlingen varslas.
     
  • Undersök om det finns möjlighet till omplacering.
     
  • Uppsägning ska (med vissa undantag) ske genom turordningen ”först in, sist ut”.
     
  • Undvik att lämna besked om en kommande förändring en fredag eller inför en ledighet.
     
  • Var på plats för följdfrågor.

Efter förhandling

  • Vid en uppsägning ska du som närmaste chef lämna besked både skriftligt och muntligt.
     
  • Du ska också utfärda arbetsgivarintyg och anmäla till den omställningsorganisation, exempelvis TRR, som företaget har avtal med.