Ägartvisten på Autonova är på väg mot en lösning. Det tror i alla fall Björn Rosengren som har haft kontakt med både Volvo och TWR.
Ägarstriden på Autonova är snart inne på sin tredje vecka. Tillverkningen står still och 1 100 anställda går sysslolösa. I veckan sade huvudägaren TWR nej till Volvos uppköpsbud.
Facket har höjt rösten för att regeringen ska agera - och regeringen har uppenbarligen lyssnat.
- Jag har låtit mig informeras, som det heter. Jag har haft kontakt med både TWR den engelska ägaren och med Volvos ledning, sa näringsminister Björn Rosengren som svar på en fråga i riksdagen i går.
Björn Rosengren känner sedan tidigare parterna väl. Tom Walkinshaw, TWR:s ägare, hade många kontakter med regeringen när bolaget etablerade sig i Bengtsfors i fjol. TWR:s satsning på minibusstillverkning var det stora slagnumret när jobben skulle räddas efter att Lear lagt ned. 60 miljoner kronor i sysselsättningsstöd hamnade hos bolaget den gången.
Men att Rosengren har bra kontakter med ägarna betyder inte att han är beredd att ingripa mer aktivt.
- Jag kan bara konstatera att detta är en tvist mellan två företag. Det är, som alla förstår, omöjligt för regeringen att gå in i detta.
I samma andetag konstaterade Rosengren dock att han tror "att det kommer att falla ganska väl ut", men att "det kommer att ta någon månad".
Många har ansett att regeringen, med sina goda kontakter med båda ägarna, skulle kunna medla i konflikten. Nils-Åke Carlsson, SIF:s expert på bilbranschen, utesluter inte att regeringen skulle kunna spela en sådan roll.
- När två parter träter finns det behov av att någon försöker få rätsida på problemet. Det är en svår konflikt. Det är en icke-relation mellan de båda ägarna som går utöver det vanliga.
Nils-Åke Carlsson är övertygad om att den enda framkomliga vägen är att Volvo tar över. Om inte ägarna kommer överens kan det mycket väl sluta i konkurs för Autonova. I det läget är det sannolikt att Volvo knackar på hos konkursförvaltaren och vill ta över.
- Konkurs är alltid olyckligt. Det är en negativ faktor som stör förtroendet för bilmodellen. Men det man känner nu är att personalen har en svår situation.
NIKLAS HALLSTEDT © siftidningen 2000