Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Chef slog anställd med biljardkö

Chefen kallade medarbetaren till ett jobbmöte - och attackerade honom med en biljardkö. Den anställde mannen misshandlades och tvingades att skriva på ett uppsägningsavtal. Nu åtalas den 30-årige chefen för grov misshandel och försök till utpressning, rapporterar Sveriges Radio.
Ola Rennstam Publicerad 12 december 2014, kl 14:19
Colourbox
En anställd på ett telemarketingföretag i Stockholm misshandlades med en biljardkö av sin chef. Colourbox

När mannen var på väg hem efter en arbetsdag på telemarketingföretaget i Stockholm blev han kallad till ett möte med sin chef, som även är delägare i bolaget. Under mötet på kontoret blev han anklagad för att ha haft en relation med chefens tidigare flickvän.

Chefen ska därefter ha tagit fram en biljardkö och gått till attack. Enligt åtalet ska chefen ha utdelat flera slag med biljardkön – så att den till slut bröts av. Den anställde stoppades när han försökte fly från rummet och chefen ska därefter ha gått upp på konferensbordet och ”hoppsparkat” den anställde i ansiktet. Misshandeln fortsatte med att chefen slog den anställde och tog strypgrepp på honom.

Enligt medarbetaren ska chefen sedan ha tvingat honom att skriva på ett uppsägningsavtal, samt krävt att han ska betala 100 000 kronor, annars kunde hans familj råka illa ut.

Den misshandlade mannen lyckades till slut fly ut från kontoret och larma polisen. Enligt åtalet ska chefen i förväg ha tejpat över de kameror som fanns i konferensrummet.

Enligt Sveriges Radio står den 30-årige chefen nu åtalad för försök till utpressning, grov misshandel, olaga tvång, grovt brott och olaga frihetsberövande. Han har gjort vissa medgivanden under polisförhören. Han har berättat att han var upprörd på den anställde och att det ”svartnade för honom” innan han började slå med biljardkön.

Polisen har genomfört en husrannsakan på företaget och säkrat  blodspår på kontoret, samt på båda de inblandades kläder.

Arbetsrätt

Skyddsombud ifrågasatte arbetsmiljön – avskedades

Skyddsombudet påtalade brister i arbetsmiljön på maskinföretaget. Utan några varningar avskedades han i december med motiveringen att han hade samarbetssvårigheter.
Lina Björk Publicerad 10 april 2024, kl 13:04
Man i vit skjorta och slips samlar sina kontorstillhörigheter i en brun kartong.
Serviceteknikern avskedades. På grund av samarbetssvårigheter, menar arbetsgivaren. Felaktigt, menar Unionen och kopplar avskedet till mannens förtroendeuppdrag som skyddsombud. Foto: Colourbox.

Företaget som serviceteknikern jobbade på sysslade huvudsakligen med reparationer och installationer av städmaskiner. Det var ett tungt jobb och han försökte förbättra arbetsmiljön, framför allt sista året då han även var skyddsombud. 

I februari förra året inträffade en incident i företagets lokaler. En kollega till skyddsombudet och en person i ledande ställning hade en diskussion som utmynnade i handgripligheter. Kollegan anmälde händelsen till serviceteknikern i egenskap av skyddsombud och han upprättade en tillbudsanmälan efter att ha ringt och frågat Unionen om råd. 

Unionen stämmer: Kopplar avsked till uppdrag

I tillbudsanmälan råkade serviceteknikern av misstag kryssa i att anmälan gjordes av arbetsgivaren. Men i hela rapporten har han skrivit att det är han själv i egenskap av skyddsombud som skrivit. Arbetsgivaren ansåg att misstaget var allvarligt och valde att avskeda honom med motiveringen att han har samarbetssvårigheter. 

Unionen stämmer nu maskinföretaget och skriver i stämningsansökan att det finns en tydlig koppling mellan mannens roll som skyddsombud och avskedandet. Man begär därför 220 000 kronor i allmänt skadestånd samt utebliven lön och att avskedandet ska förklaras ogiltigt.