Varje dag som produktionen står still på Autonova i Uddevalla rinner pengar ur företaget. Trots att inget arbete utförs får de 1 100 anställda lön. Ännu finns ingen lösning i sikte på ägartvisten.
Autonova får inget permitteringsbidrag utan får stå för hela kostnaden för de anställdas löner.
- Det finns naturligtvis en smärtgräns både psykosocialt och ekonomiskt för hur länge vi klarar av det. Men vi har en buffert, säger K-G Larsson, personal- och informationschef på Autonova.
Autonovas båda ägare, brittiska TWR och Volvo, är indragna i en djup tvist som ytterst handlar om ägarförhållandena. Men den utlösande faktorn bakom bråket var att Volvo, som inte bara är ägare utan även enda kund, sänkte sin betalning för bilarna. Autonova svarade med att stoppa leveransen. Just nu står 850 exemplar av Volvos exklusiva C70-bilar uppställda på området.
- Nu ska vi försöka fokusera på prisfrågan i första hand och vänta med ägarfrågan. Det viktiga är att starta upp produktionen, säger K-G Larsson, enligt vilken Autonova skulle förlora på varje bil om Volvos pris antogs.
Stoppet på Autonova har också fått återverkningar hos underleverantörerna. Lear, som tillverkar säten och paneler till C70-modellen, har redan tvingats permittera 27 kollektivanställda. Fortsätter konflikten kommer ytterligare 43 anställda att permitteras.
NIKLAS HALLSTEDT © siftidningen 2000
Fotnot: Institutet för partsavtalade ersättningar, IUP, är på väg att avvecklas. Autonova och andra företag som inte var anslutna före halvårsskiftet 1995 får inte del av de ersättningar som IUP betalar ut vid permitteringar.