Callcenterjobben blir allt fler
I dag jobbar 35 000 människor med callcentertjänster i Sverige. Om fem år antas mellan 85 000 och 125 000 göra samma sak.
- Och vi har inte tagit i, som statlig myndighet vill man inte överdriva, säger Lars Reinius på Invest in Sweden Agency (ISA) som står bakom siffrorna.
Tillsammans med Telia bedriver ISA ett projekt för att få utländska företag att etablera callcenter i Sverige. Ett callcenter kan i princip läggas var som helst, men enligt Lars Reinius är språkliga och kulturella gränser ofta avgörande.
- Vi kan inte attrahera internationella callcenter som riktar sig till till exempel tyskar eller engelsmän. Däremot är vi världsledande på svenska. Och vi kan klara danska, norska och finska.
Internethandel och nya krav från kunderna driver på utvecklingen. I USA arbetar fyra procent av arbetskraften inom callcenterindustrin. Omräknat till svenska förhållanden skulle det betyda runt 250 000 människor. På sikt kan det mycket väl bli verklighet, menar Lars Reinius.
- Sverige lever i en omvälvning. Om en bank börjar ha öppet på kvällarna, så ska alla banker ha öppet. Det går blixtsnabbt. Men man kan inte säga att det blir nya jobb. Det sker en omstrukturering av marknaden, där man blir mer inriktat på kundvård.
NIKLAS HALLSTEDT © siftidningen 2000