- Om det stämmer kan det säkerställa våra medlemmars arbeten med svenska ubåtar och därmed en fortsatt ubåtskompetens i Sverige, säger klubbordförande Ingrid Holmberg.
När Försvarets materialverks planer blev kända i förra veckan ledde det till stor oro bland de runt tusen anställda på ThyssenKrupp Marine Systems AB, före detta Kockums, i Malmö och Karlskrona.
Vad skulle nu hända med jobben och tillverkningen av svenska ubåtar? För hur ska Saab, eller någon annan, som inte har den specialkompetens som finns inom Kockums, kunna bygga ubåtar? Det undrade bland andra Ingrid Holmberg, Unionens klubbordförande på Kockums.
Hon har också undrat över varför det skurit sig i förhandlingarna mellan Försvarets materialverk, FMV, och ThyssenKrupp om den nya framtida svenska ubåten, A26, vilket är bakgrunden till dagens situation.
- Vi har ju bara hört rykten. Men det kan handla om att vår ägare inte vill sälja ubåtarna till ett fast pris, eftersom man då tar en större risk. En annan orsak kan vara att vår ägare inte går med på att svenska staten vill dela på utvecklingskostnaden genom att A26 får säljas till andra länder. Vilket jag inte alls förstår i så fall, eftersom det ju skulle betyda att ThyssenKrupp skulle tjäna pengar på det, säger Ingrid Holmberg.
Sedan det uppstått ett dödläge i förhandlingarna mellan FMV och ThyssenKrupp har FMV nu gett Saab i uppdrag att undersöka om man där, eller på ett annat företag, kan bygga de aktuella ubåtarna i stället för Kockums. Och på Saab är nu tanken, enligt uppgift i Affärsvärlden, att bolaget i så fall också ska ta över Kockums ingenjörer.
Ingrid Holmberg betonar att hon själv inte fått någon sådan information och påpekar att det ändå inte behöver vara så enkelt som det låter.
–Vi som jobbar på Kockums kan ju utveckla och designa ubåtar och om man anställer oss så får man mycket. FMV har också fått mycket information genom det vi levererat så långt. Men det finns också mycket som ligger i våra datorer, alltså viktig bakgrundsinformation och kunskap som man då måste bygga upp igen.
Om FMV beslutar köpa ubåtar av Saab och Saab tar över personalen – kan ThyssenKrupp ha kvar varvet och fortsätta bygga ubåtar då? Eller kan det bli så att Saab också tar över varvet i Karlskrona?
- Båda scenarierna är möjliga, ThyssenKrupp äger ju all mark och byggnader i Karlskrona men om all personal försvinner så är det inte lätt att bygga upp en ny verksamhet, säger Ingrid Holmberg.
- Att utveckla och bygga ubåtar och skaffa den gemensamma kunskap vi har är inget man kan utbilda sig till på någon högskola. Vår kompetens inom ubåt bygger på lång erfarenhet och går inte att på rimlig tid bygga upp utan vår medverkan.
Till Kollega säger Saabs presschef Sebastian Carlsson att han inte vill kommentera, och därmed inte heller varken bekräfta eller dementera, om man överväger att anställa Kockums ubåtsingenjörer i det fall man tar över utbåtstillverkningen.