Hoppa till huvudinnehåll
Fackligt

Ville bli medlem - gav upp efter sju försök

De senaste fem åren har Unionen vuxit från 490 000 till nära 570 000 medlemmar. Men om man satsar hårt på marknadsföring för att värva nya medlemmar måste man också se till att man kan ta hand om dem, menar kritiker.
Johanna Rovira Publicerad 24 januari 2014, kl 13:32

Göran Östbrink, marknadsförare och pr-ansvarig på en privatteater, blev intresserad av att gå med i Unionen efter att ha sett förbundets reklam överallt. Men han misslyckades i sitt försök.

- Jag letade upp Unionens telefonnummer på nätet och hamnade i ett knappvalssystem när jag ringde numret jag fått fram. Men det fanns ingen relevant knapp för mig som ville bli medlem, så jag tryckte på något närliggande, där det visade sig vara långa köer.

Göran Östbrink väntade i en kvart innan han bordlade första samtalet. Sedan ringde han sju gånger till, utan att någonsin komma fram.

- Jag tror de flesta ger upp tidigare, men jag är en ganska envis person så jag framhärdade. Minst två gånger fick jag upplysningen att nu är det som många som ringer, så det var inte ens möjligt att ställa sig i kö – jag fick återkomma senare.

Till slut tröttnade Göran Östbrink på att sitta i telefonkö och vände sig till ett annat förbund i stället. Där fanns ett knappval för blivande medlemmar och det tycker han är något Unionen borde införa också.

- Att Unionen slår på stora trumman och marknadsför sig stort, men sedan inte kan ta hand om resultatet av marknadsföringen är ett väldigt slöseri med medlemmarnas pengar.  Man har bara tänkt halvvägs, kan jag tycka som arbetar med marknadsföring, säger Göran Östbrink.

Enligt källor på Unionen kan väntetiderna på Unionen direkt vara runt 40 minuter vissa tider på dygnet.

Fackligt

Spelföretaget Avalanche ska teckna kollektivavtal

Avalanche Studios Group vill teckna kollektivavtal med Unionen. Love Arvidsson är ordförande i Unionenklubben på företaget:
– Kollektivavtalet ger de anställda den representation de saknat.
Elisabeth Brising Publicerad 29 april 2024, kl 06:04
The Hunter game Avalanche och Love Arvidsson
The Hunter är ett av spelföretaget Avalanche Studios Groups spel. Th Love Arvidsson är lokal klubbordförande för Unionen och nöjd med att arbetsgivaren nu vill teckna kollektivavtal. Foto: Avalanche Studio Group Press/Privat

Ni ska teckna kollektivavtal. Varför?

– Det fanns ett missnöje bland de anställda som var grundat i en brist på inflytande och transparens. Många kände att ledningen inte lyssnade på deras åsikter. Kollektivavtalet är vår lösning, det ger de anställda den representation de saknat.

Berätta om resan dit.

Love Arvidsson.
Love Arvidsson. Foto: Privat

– Vi började prata om att organisera oss år 2022 och bildade klubben för nästan exakt ett år sedan. Att vi ville ha kollektivavtal var prio ett från första dagen. Vårt fokus låg på att rekrytera medlemmar och skaffa ett bra underlag innan vi skickade in förhandlingsframställan. 

Hur har dialogen med arbetsgivaren varit?

– Den har överlag varit väldigt bra. Tonen på förhandlingsmötena har varit konstruktiv och företaget har varit väldigt transparent. Mycket av samtalen har kretsat kring oro från ledningen. Man har varit rädd att ett kollektivavtal kan sakta ner verksamheten och försvåra. Genom att visa exempel på hur facket kan integreras i processerna kunde vi lätta oron.

Avalanche Studios Group
Spelutvecklarföretaget Avalanche Studios Group har aviserat att de avser att teckna kollektivavtal med Unionen och Sveriges Ingenjörer för sina anställda i Sverige. 

Företagets vd Stefanía Guðrún Halldórsdóttir kommenterar överenskommelsen i ett officielt uttalande:  

“Over the past years, we’ve taken significant steps toward making Avalanche one of the best workplaces in the games industry. Our inclusive, warm, and welcoming culture, sound work-life balance, profit sharing, and parental leave policy – just to name a few – are a testament to that. These are all things that set us apart and allow us to focus on making great games. We hope that signing a CBA will be yet another step in that same direction.”

Överenskommelsen har även uppmärksammats på spelnyhetssajten IGN Nordic.