Göran Östbrink, marknadsförare och pr-ansvarig på en privatteater, blev intresserad av att gå med i Unionen efter att ha sett förbundets reklam överallt. Men han misslyckades i sitt försök.
- Jag letade upp Unionens telefonnummer på nätet och hamnade i ett knappvalssystem när jag ringde numret jag fått fram. Men det fanns ingen relevant knapp för mig som ville bli medlem, så jag tryckte på något närliggande, där det visade sig vara långa köer.
Göran Östbrink väntade i en kvart innan han bordlade första samtalet. Sedan ringde han sju gånger till, utan att någonsin komma fram.
- Jag tror de flesta ger upp tidigare, men jag är en ganska envis person så jag framhärdade. Minst två gånger fick jag upplysningen att nu är det som många som ringer, så det var inte ens möjligt att ställa sig i kö – jag fick återkomma senare.
Till slut tröttnade Göran Östbrink på att sitta i telefonkö och vände sig till ett annat förbund i stället. Där fanns ett knappval för blivande medlemmar och det tycker han är något Unionen borde införa också.
- Att Unionen slår på stora trumman och marknadsför sig stort, men sedan inte kan ta hand om resultatet av marknadsföringen är ett väldigt slöseri med medlemmarnas pengar. Man har bara tänkt halvvägs, kan jag tycka som arbetar med marknadsföring, säger Göran Östbrink.
Enligt källor på Unionen kan väntetiderna på Unionen direkt vara runt 40 minuter vissa tider på dygnet.