Hoppa till huvudinnehåll
Fackligt

Ville bli medlem - gav upp efter sju försök

De senaste fem åren har Unionen vuxit från 490 000 till nära 570 000 medlemmar. Men om man satsar hårt på marknadsföring för att värva nya medlemmar måste man också se till att man kan ta hand om dem, menar kritiker.
Johanna Rovira Publicerad

Göran Östbrink, marknadsförare och pr-ansvarig på en privatteater, blev intresserad av att gå med i Unionen efter att ha sett förbundets reklam överallt. Men han misslyckades i sitt försök.

- Jag letade upp Unionens telefonnummer på nätet och hamnade i ett knappvalssystem när jag ringde numret jag fått fram. Men det fanns ingen relevant knapp för mig som ville bli medlem, så jag tryckte på något närliggande, där det visade sig vara långa köer.

Göran Östbrink väntade i en kvart innan han bordlade första samtalet. Sedan ringde han sju gånger till, utan att någonsin komma fram.

- Jag tror de flesta ger upp tidigare, men jag är en ganska envis person så jag framhärdade. Minst två gånger fick jag upplysningen att nu är det som många som ringer, så det var inte ens möjligt att ställa sig i kö – jag fick återkomma senare.

Till slut tröttnade Göran Östbrink på att sitta i telefonkö och vände sig till ett annat förbund i stället. Där fanns ett knappval för blivande medlemmar och det tycker han är något Unionen borde införa också.

- Att Unionen slår på stora trumman och marknadsför sig stort, men sedan inte kan ta hand om resultatet av marknadsföringen är ett väldigt slöseri med medlemmarnas pengar.  Man har bara tänkt halvvägs, kan jag tycka som arbetar med marknadsföring, säger Göran Östbrink.

Enligt källor på Unionen kan väntetiderna på Unionen direkt vara runt 40 minuter vissa tider på dygnet.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Fackligt

Unionen: Fler unga aktiva är en ödesfråga

Att få fler unga att engagera sig fackligt är en ödesfråga, anser Unionen. I oktober arrangerades en tvådagarsträff för medlemmar upp till 35 år i förhoppningen att få dem taggade på förtroendeuppdrag.
Johanna Rovira Publicerad 13 oktober 2025, kl 13:15
Unionen satsar på att få fler unga att engagera sig fackligt genom initiativet Generation You. Målet är att stärka den svenska modellen och inspirera nästa generation till att ta förtroendeuppdrag.På bild: Ungdomar sätter upp postit-lappar.
Deltagarna fick välja vilka frågor på arbetsplatsen som engagerade dem mest. Foto: Johanna Rovira

Trots att Unionen har medlemmar i hela åldersspannet så  återfinns de förtroendevalda i övre delen av spannet. Än tydligare blir skevheten i ålder i förbundets styrelser. 

– Vi behöver få in fler unga förtroendevalda med nya perspektiv, säger Malin Engström, kanslichef på Unionen, 

– Det är en ödesfråga, inte bara för Unionen, utan för hela den svenska modellen, som är utsatt för ett högt tryck från olika håll just nu. Finns det inte förtroendevalda som bär modellen i vardagen, då urholkas den. 

Unionens satsar på unga

På Unionens kongress 2023 lyftes motioner om att förbundet borde göra mer för sina yngre medlemmar.  Träffen på Arlanda som fått namnet Generation You,  blev en avstamp för förbundets satsning för att få fler unga förtroendevalda. Ett åttiotal medlemmar från företag med kollektivavtal runt om i Sverige samlades på Arlanda för att få lära sig mer om facket, nätverka och inspireras 

Med den här träffen vill vi ge unga medlemmar som är nyfikna på fackligt arbete möjligheten att lära sig mer och i nästa steg få chansen att kunna väljas som förtroendevalda på sina arbetsplatser.  Om utvärderingarna blir positiva kan det absolut bli fler träffar, säger Malin Engström, som delgav deltagarna på Arlanda, sina farhågor och förhoppningar. 

Yngre ratar facket

Att yngre generellt är mindre hågade att gå med i facket, visar en avhandling som presenterades vid Göteborgs universitet  i våras. Går man inte med i facket runt 30–35 års ålder, så är det kört senare, visar avhandlingen. 

Inställningen till facket har i grunden inte förändrats så mycket. I stället pekar forskningen på att skatteavdraget slopats och att det blivit dyrare att gå med i fack och a-kassa. 

Malin Engström tvivlar dock på att ekonomin är avgörande för ungas engagemang i Unionen. 

– Jag uppfattar det som att unga inte ser vitsen med facket men vill driva specifika frågor. Om vi ska vara självkritiska kan strukturerna uppfattas som lite fyrkantiga därvidlag. Dessutom uppfattas kollektivavtalet som lag – kunskapen om vad facket gör är för låg. 

Firas Mohammed Said. Foto: Johanna Rovira.

Deltagarna på avstampen har dock gedigna fackkunskaper med sig hem, och om de två dagarna räckt för att locka dem till att åta sig ett förtroendeuppdrag återstår att se. Flera anmälde sitt intresse redan under träffen, bland andra Firas Mohammed Said, från Kristianstad: 

–Jag har fått hjälp av Unionen när min dåvarande chef plockade bort flera pass från mitt schema. Jag blir gärna förtroendevald och ser den här träffen som ett bra tillfälle att lära sig om mina rättigheter. Man kan aldrig få för mycket kunskap, säger Firas Mohammed Said.