- Där står vår vd som en liten ängel och förklarar hur duktig han är som räddar jobben och erbjuder oss nya jobb som det inte går att tacka nej till. Det är tyvärr fullt lagligt att göra på det här sättet, men den moraliska sidan kan man diskutera, säger Lars Kristoffersson, ordförande i Unionenklubben på Norwegian.
Dagarna före dopparedagen fick Norwegians svenska kabinpersonal beskedet att samtliga tjänster är uppsagda. Kontraktet mellan företagets norska och svenska bolag gäller inte längre. Uppsägningen gäller 52 av 300 kabinmedarbetare, övriga 250 hyrs redan in från bemanningsföretaget Proffice Aviation.
Enligt Lars Kristoffersson handlar det om att flygbolaget vill komma undan de speciella villkor som man lyckats förhandla fram för kabinpersonalen. Bemanningsavtalet, som de anställda i stället ska lyda under, innebär bland annat att medarbetarna enbart har rätt till tolv lediga helger per år, till skillnad från 17 helger i nuvarande avtal. I förhandlingarna har man inte diskuterat löner. Lars Kristoffersson säger att kabinpersonalen själva tycker att de tjänar okej men att de är rädda att bli utnyttjade.
- I stället för 30 minuter utcheck får man 20 minuter på sig efter att man har jobbat klart sitt pass. Tio minuter låter inte så mycket, men på ett år blir det fem arbetsdagar som jag ger bort helt gratis till företaget. Alla de här begränsningarna som de inte kommer åt i vårt kollektivavtal ska förhandlas med Proffice längre fram och kundanpassas, som de så fint heter, säger Lars Kristoffersson.
Norwegians informationschef, Charlotte Holmbergh Jacobsson, säger till Sveriges radio att man ser förändringarna som ren pappersformalia. Något som Susanne Boronkay, regional ombudsman på Unionen Stockholm, vänder sig starkt emot:
- Det är verkligen oförskämt. Även om det inte innebär några förändringar i lönevillkoren eller den faktiska tiden du jobbar, så innebär det en förändring när du som bemanningsanställd går till jobbet varje dag och kunden gör en bedömning om de är nöjda med dig och vill ha tillbaka dig i morgon eller inte. Du går på tå hela tiden och det blir väldigt lågt i tak, säger hon.
Enligt Susanne Boronkay innebär det också en stor förändring för medarbetarnas trygghet. Om Norwegian inte vill anlita Proffice Aviation längre kan de välja att ta in ett annat bemanningsföretag i stället.
- Vad har medarbetarna att sätta emot? Ingenting. Jag vet inte hur långt det här avtalet sträcker sig och jag vill inte spekulera i hur det ser ut om ett år för jag vet inte. Det är många frågor som måste omförhandlas. Avtalet ska branschanpassas så att det är mer inriktat mot kunden, vad nu det innebär.
För Lars Kristoffersson och de andra väntar en tung jul. Det är många medlemmar som hör av sig och är upprörda över beskedet.
- En del är skitförbannade. Det finns inget bra tillfälle för sådant här, men det hade varit bättre efter jul. Å andra sidan hade man nog blivit förbannad på oss eller på Unionen om vi väntat med att berätta det. Sedan tror jag att Norwegian gått ut med det nu av taktiska skäl för att det är så många helger framöver, det är ju skitsmart nu när folk är lediga, säger Lars Kristoffersson.
Susanne Boronkay håller med om att det är en illa vald tidpunkt för ett tungt besked. Hon berättar också att många medlemmar är besvikna på Unionen.
- Tajmingen är helt förfärlig. Det är så beklagansvärt och det tog jag upp vid förhandlingen. Till saken hör dessutom att man bara någon dag innan kom ut och slog sig för bröstet på företaget för att man för fjärde året i rad har blivit framröstade till Sveriges bästa flygbolag. De har en kundnöjdhet på över 80 procent med den svenska kabinpersonalen, till skillnad från 60 procent i Norge och Danmark och ändå är det i Sverige man gör så här, säger Susanne Boronkay.
- Medlemmarna är jättearga på Unionen och säger att vi lagt oss platt. Problemet är att när ett företag vill lägga ner en del så finns det ingen lagstiftning i världen som hindrar det. Vi kan inte göra något åt det.
Även Lars Kristoffersson poängterar att det är en fråga som sträcker sig långt utanför fackets makt, att det är en fråga på EU-nivå.
Kommer medlemmarna gå över till Proffice?
- Jag vet redan ett par stycken som kommer tacka nej men de flesta har inget val, de måste ha ett jobb och de älskar sitt jobb. Det finns en otrolig lojalitet gentemot klubben som jag inte förstår hur man kunnat uppnå, jag förstår inte hur folk orkar vara trevliga när de vet att arbetsgivaren sparkar en i rumpan. Svenska vd:n har själv sagt till oss att vi är förbrukningsvaror.
- Det här är Ryanairfasoner, de är Skandinaviens Ryanair. Allt handlar om pengar och det blir bara värre och värre, säger Lars Kristoffersson.