Varför var kampanjen lyckad?
- Jag tror framför allt att det var för att vi hade så engagerade medlemmar bakom oss och att de kunde sätta ett ansikte på hur det är att jobba under sådana förhållanden. De anställda tjänade 13 600 kronor så det var väldigt tydligt att medlemmarna ställde rimliga krav på sin arbetsgivare, säger Unionens pressekreterare Jennie Zetterström, som jobbade med kampanjen.
- Dessutom ställde medlemmarna upp och berättade och delade med sig av sina berättelser. Det var inte bara det stora facket som kom och sade hur det var, därför ville många föra deras berättelse vidare. Man ville själv bidra och hjälpa till och det kunde vi ju se genom att många delade bilder och twittrade om strejken.
På vilket sätt var Unionens arbete lyckat?
- Det var kampanjsidan vi skapade där allt engagemang i sociala medier fanns samlat, som gjorde att människor kände att de verkligen var med och bidrog. Genom så kallade digitala strejkvakter, kunde folk visa sitt engagemang även på nätet. Det var någonting nytt.
Är det ett något som Unionen kommer jobba mer med i framtiden?
- Ja men det hoppas jag. Det var ju ett sätt att stoppa en oseriös arbetsgivare och vi hoppas att andra fackförbund kan lära sig av det och hur vi jobbade.
Vilken av kategorierna som ni är nominerade i skulle ni bli mest stolta över att vinna?
- Vi blir lika glada om vi vinner vilken som helst. Det är jättestort att överhuvudtaget ha blivit nominerade och vi hoppas att vi tar hem någon utav de här. Det är roligt att se att medlemmarna i Fränsta också är stolta över nomineringarna.