ETF hade tillsammans med andra grupper motionerat om att avvisa förslaget, som de ansåg var ett hot mot flygsäkerheten och arbetsmiljön för de anställda. Motionen fick gehör hos Transportutskottet, men EU-parlamentet, som brukar följa utskottens rekommendationer, körde igår över utskottet och sade nej till motionen med 387 röster mot 218. Vilket alltså betyder att förslaget om nya flygtider går igenom - men inte i sin ursprungliga form.
- Vi har suttit i diskussioner om lösningar med kommissionen och lyckades få igenom tre förbättrade skrivningar, så vi drog tillbaka vårt motstånd, säger Michael Collins, Unionenansvarig för civilflyget och vice ordförande i ETF:s flygsektion.
De tre skrivningarna gäller hur medlemsländerna ska tillämpa regelverket när det finns strängare regler i det egna landet och hur "standbyer" i samband med aktiv tjänstgöring ska regleras. ETF fick också in en tilläggsföreskrift om nattflygningar längre än tio timmar.
- Att vi drog tillbaka vårt motstånd betyder inte att vi säger ja till försämringar, säger Michael Collins.
Svensk Pilotförenings ordförande Gunnar Mandahl är besviken över parlamentets beslut och säger till TT att det inte kommer att bli bättre. Men Michael Collins ser förslaget som en seger för ETF och som ett bevis på att det faktiskt går att påverka lagstiftningen.
- Jag är nöjd - visserligen fick vi inte igenom exakt allt vi ville, men det får man aldrig, man måste vara lite realistisk. För Europa i stort är det nu ett bra förslag, bättre än det ursprungliga. Nu har man täppt till några luckor och eftersom regelverket gäller samtliga europeiska bolag hoppas vi på att Ryanair nu måste anpassa sig, säger Michael Collins.