Du talade till förtroendevalda, en grupp som redan är engagerade. Men hur ska engagemang väckas hos andra?
- Det finns olika mått av engagemang och det måste organisationer förstå. Att skapa engagemang hos någon som är negativ är en process. Som organisation ska vi våga möta personer som tycker att facken spelat ut sin roll. Vi måste därför vara retoriskt förberedda, vi måste ha rätt argument och hitta vårt eget paket som kanske måste paketeras om beroende på vem vi träffar. Vi människor vill påverka, vi vill veta vad som händer i olika delar av samhället. Min övertygelse är också att vi vill vara delaktiga och ha inflytande över vårt arbete.
Hur ser det fackliga engagemanget ut 2013?
- För hundra år sen slogs man för mat på bordet, i dag vill vi ha personlig utveckling på jobbet. Nej, men det är så lätt att man generaliserar när man talar om fackligt engagemang. När vi generaliserar kan vi dra slutsatsen att unga människor har gett upp tanken med facket men ta bara 90-talisterna, de är uppvuxna med Google under huvudkudden. De är vana att granska och ta reda på saker. De förstår i allt större utsträckning att det finns ett värde i engagera sig på jobbet. Det kan snarare vara 36-åringar med två barn och carport som har svårare att se nyttan med facket.
Du menar att det är hos de unga vi hittar fackligt engagemang?
- Inte bara, men det finns engagemang hos unga. Vi hade en grupp personer på ett företag som var under 25 år med låga löner och de slogs för bättre villkor inte bara för individen utan för att hela arbetsplatsen. De önskade sig inte solen, månen och stjärnorna utan drägliga villkor med minimilön. Varför skulle unga tycka att demokrati är omodernt? Ibland målas det upp en bild av att 90-talister är nöjda så länge de får spela tv-spel. Det är att underskatta unga på arbetsmarknaden. Som facklig organisation måste vi ha annan retorik och närma oss unga på ett annat sätt. Vi behöver paketera om budskapet och inte förutsätta att alla har samma förkunskaper om hur den svenska arbetsmarknaden fungerar.
Enligt vissa undersökningar har vi större förtroende för kungahuset än för fackförbunden. Hur ska facket gå om kungen i popularitet?
- Vi måste prata, synas, finnas, våga bolla svåra frågor och vara proaktiva. Vi måste visa att Unionen är starka, närvarande och drivande. Vi kan din bransch. Vi ska visa vår kompetens och stå upp för det vi säger. Jag skulle i alla fall känna förtroende för en sådan organisation.