Grunden till förändringen av Kollega finns i en läsarundersökning som visar att läsarna är nöjda med sin tidning. De tycker att Kollega är aktuell och skriver om ämnen som intresserar läsarna.
- Undersökningen visar också att framför allt de yngre läsarna tycker att tidningen behöver ett ansiktslyft. Läsarna efterlyser också fler användbara artiklar vilket redaktionen har tagit fasta på, säger Susanna Lundell, chefredaktör Kollega.
Den nya tidningen landar snart i 539 000 brevlådor runt om i landet.
- Vi eftersträvar en vassare och samtidigt varmare tidning. Med egna undersökningar om ämnen som vi vet intresserar läsarna hoppas vi skapa diskussion och debatt, säger Susanna.
Eftersom läsarna har efterlyst fler användbara artiklar har redaktionen tagit fasta på denna feedback i förändringen av tidningen.
- Med fler artiklar om det läsarna behöver tips, råd och stöd kring hoppas vi att tidningen kan vara ett verktyg för fler i arbetslivet, säger Susanna Lundell.
Kollegas färg- och formspråk kommer också att förändras en del.
- I val av typsnitt, bilder och färger vill vi på ett tydligare sätt bjuda in läsarna och få fler att upptäcka tidningen, säger Susanna Lundell.
Med första nya numret av Kollega kommer också 30 000 medlemmar i IT- och Telekombranschen att få en bilaga som enheten för Marknad och Medlemsutveckling har tagit fram.