Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

"Hälften av mötena är inte meningsfulla"

Svenska chefer lider av att sitta på möten som ofta saknar mål och mening. Det blir sex möten under en genomsnittsvecka, ännu fler för män och särskilt i södra Sverige.
Det visar en ny enkät med Positions chefspanel.
Dag Bremberg Publicerad

Antalet chefsmöten varierar stort på olika arbetsplatser. Nästan fyra av tio chefer har sju möten eller fler varje vecka. Män sammanträder oftare än kvinnor, det är i alla fall vad de säger. Men de äldre cheferna verkar ha färre möten.

Två av tio ägnar 13 timmar eller mer i veckan åt möten. Männen har också fler mötestimmar än kvinnor, och i Sydsverige är mötena längre än i Norrland. I genomsnitt upptar mötena 8,1 timme per vecka.

Men bara hälften av cheferna upplever att de flesta möten är meningsfulla och effektiva.

Lika stor andel svarar att de flesta möten saknar syfte och mål.

Nästan hälften undviker ofta eller alltid att gå på möten som inte verkar meningsfulla. Det verkar lite vanligare att skånska chefer smiter undan, kanske beroende på att de har fler möten.

Mer än hälften erkänner att de ibland pysslar med annat, som mobilen, under möten. Mer än var tionde man gör det ofta eller varje möte.

Knappt två av tio tycker att morgonmöten fungerar bra. De flesta (63%) tycker att förmiddagar är bäst tid för möten, och övriga föredrar eftermiddagar.

Nästan tre av tio uppger att det alltid eller ofta är någon som kommer för sent till möten. Det kan vara en anledning till att nästan fyra av tio upplever ofta eller alltid att mötena drar ut på tiden.

Nästan åtta av tio chefer försöker minska ner på tiden de lägger på möten genom att exempelvis använda digitala forum.  Sex av tio har försökt variera sina möten med nya former, platser eller tider.

Lunchen är ju ledig tid, och två av tio chefer har aldrig lunchmöten. Men nästan lika många gör det varje vecka, och vanligast är det i Stockholm. Att man äter och pratar samtidigt, alltså.

Fakta

871 yrkesarbetande chefer svarade på enkäten. Resultaten har behandlats av Novus, för att vara statistiskt representativa för Unionens chefsmedlemmar med avseende på kön, ålder och region.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Fråga Mentorn: ”Medarbetaren utfryst – hur ska jag agera?”

Hur ska man agera som chef om en medarbetare blir inte blir inbjuden till sociala aktiviteter av de övriga i gruppen? Bör man ta upp det eller avvakta? Chef & Karriärs mentor Alexandra Thomas ger svar.
Ola Rennstam Publicerad 17 oktober 2025, kl 06:01
Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Jag driver ett företag med ett dussintal anställda där de flesta arbetat ihop under många år. På senare tid har jag noterat att en av medarbetarna blir utfryst av de övriga. Nyligen fyllde en i gruppen jämnt och teamet skulle fira med en middag efter jobbet. Att de inte bjuder med mig som deras chef har jag full förståelse för, men det gjorde mig beklämd när jag, av en händelse, fick reda på att alla i gruppen var inbjudna till festligheterna – utom den medarbetaren.

Efter det har jag börjat se mer subtila signaler, som blickar och tonfall, även under arbetstid, men har inga bevis för någon regelrätt mobbning. Först och främst värnar jag givetvis om min medarbetares mående och vill reda ut orsaken till beteendet innan det eskalerar och påverkar verksamheten. Men som chef känns det samtidigt orimligt att ha åsikter om vem personalen väljer att umgås med på fritiden. Ska jag ta upp det här med gruppen, enbart prata med medarbetaren eller avvakta?
 

Alexandra Thomas

SVAR: Det låter som om situationen pågått ett tag och det är positivt att du funderar på att agera innan det blir värre.

Börja med att prata enskilt med den utfrysta medarbetaren och berätta vad du uppmärksammat. Fråga hur hen upplever sin arbetssituation, hur hen trivs i gruppen och om det finns något hen vill dela. I och med detta kommer du att förstå hens situation bättre och förhoppningsvis även orsaken till att det har blivit som det blivit mellan kollegorna.

Ibland blir man förvånad över vad som ligger bakom vissa beteenden, men frågar vi inte kan vi aldrig veta säkert. Just den här situationen kan ha orsakats av alltifrån avundsjuka till missförstånd eller av att medarbetaren faktiskt väljer att hålla sig för sig själv.

Oavsett anledning påverkar exkluderingen er arbetsmiljö. Därför är det viktigt att ha ett samtal eller en workshop i gruppen om hur ni vill ha det på arbetsplatsen. Hur kan ni bäst samarbeta, hur åstadkommer ni resultat tillsammans och när trivs medarbetarna – och inte? Involvera alla i gruppen i samtalet och fokusera på att skapa en trygg miljö där alla vågar säga sin åsikt.

Som chef är du en förebild för inkludering, respekt och samarbete, så försök att modellera dessa värden i ert samtal. Det kan också vara värdefullt att bryta upp olika roller och konstellationer så att fler, och olika grupperingar, får jobba tillsammans.

När du pratat med gruppen, fortsätt då att uppmärksamma vad som pågår och var observant på hur gruppdynamiken utvecklar sig. Upptäcker du att specifika personer fortsätter att frysa ut med blickar och tonfall behöver de få enskild feedback. Sätt principer och gränser för vad som är accepterade beteenden i gruppen och följ regelbundet upp hur den utfrysta medarbetaren trivs och om hen upplever att hon blivit mer inkluderad. Lycka till!

ALEXANDRA THOMAS

GÖR: Psykolog, författare och specialist i organisationspsykologi på Creative Compassion. Inspirationsföreläsare och författare till boken Compassionfokuserat ledarskap, utsedd till Årets HR-bok 2025.
ÅLDER: 47.
KARRIÄR: Facilitator, partner, mentor och regionchef. Har tidigare jobbat som skolpsykolog och på Bup.