De kabinanställda Unionenmedlemmarna har haft tre möten i går och ett i dag, och diskuterat det nyträffade avtalet.
- En mycket stor majoritet är nöjda att vi har räddat lönerna och att man har sitt jobb kvar, säger Christer Karlsson.
- När vi rangordnat alla synpunkter har det varit A och O att rädda lönen. Lönen är pensionsmedförande, den är viktig för sjukkassan och barnledigheten och så vidare. Kontentan av avtalet är att grundlönen och det fasta tillägget, ett slags flygtillägg, ligger kvar orört.
Bortsett från att man lyckats rädda jobb och löner, och fått till vissa övergångsregler för höjningen av pensionsåldern, finns inte något att glädja sig över i avtalet, anser Christer Karlsson.
- Arbetsmiljön har tagit stryk. Tjänstgöringsvillkoren har urholkats ordentligt. I förlängningen kommer det att bli högre sjukskrivningsfrekvenser och dylikt, man sliter ut sig.
- När vi gjorde en krisuppgörelse 2004 och höjde upp arbetstiden, fast inte lika mycket som nu, såg vi en klart ökad frekvens av sjukskrivningar.
Processen fram till det nya avtalet har varit rent ut sagt usel enligt Christer Karlsson som anser att företagets agerande, bland annat genom att diktera villkoren på det sätt som skedde, har kört de anställdas förtroende i botten.
- Det finns inget förtroendekapital kvar. De närmaste cheferna får ett otroligt ansvar att få ett klimat där folk trivs.