Nu har medarbetarnas bedömning av cheferna analyserats tillsammans med psykologiska tester. Medarbetarna anser att de chefer som genomgått Schibbolet-programmet blivit mer ansvarstagande beslutsfattare, och testerna visar att de fått en bättre förmåga att uppfatta sig själva och omvärlden.
Det hela började 2007. Ledarskapsforskaren Julia Romanowska, vid Karolinska Institutet, hade annonserat om en gratis ledarutbildning, där hon i annonsen nämnde risken för obehagliga inslag. Blodtester skulle göras. Många nappade och totalt kom 50 chefer som delades in i två grupper. Den ena fick gå en konventionell och modern utbildning där upplägget och innehållet var bekant med verktyg och tips på hur man kan hantera medarbetare i olika situationer. Den andra gruppen hamnade i Romanowskas händer, i ett experiment de aldrig kunnat föreställa sig.
Deltagarna fick inga förberedelser, ingen presentation, utan fick direkt börja lyssna på våldsam musik som varvades med citat av Kafka, Dostojevskij och fragment ur judinnan Etty Hillesums dagbok från tiden i Auschwitz.
Föreställningarna kallades Schibbolet och är komponerade av Julia Romanowska.
- Det var hopp och kast mellan olika känslor, oavslutade dialoger och snabba växlingar mellan ämnen som ondska, civilkurage, övergrepp, kärlek, värdighet, ensamhet och sådant som berör oss på djupet, förklarar Julia Romanowska.
Hon menar att man övar sig i medkänsla om man berörs av tragiska människoöden. Och bra ledarskap handlar bland annat om förmågan att leva sig in i andra människors livssituation och se konsekvenser av sina egna handlinar, menar hon. Därför ville hon undersöka om en konstbaserad ledarutbildning med upprivande inslag som speglar etiska problem och berör känslomässigt kunde ha effekt. Och det hade den.
I jämförelse med kontrollgruppen som genomgick den konventionella utbildningen fick Schibboletgruppen bättre resultat på alla områden.
Cheferna i den konventionella gruppen hade visserligen upplevt att de fått bättre självförtroende och kände sig stärkta i sin roll efter kursen. Men Schibbolet-gruppen upplevde något helt annat. De hade fått omvärdera sig själva, rannsaka sig och kände att de ville ta större ansvar, agera, vara modiga och våga ta ställning.
- Min tanke var att se om experimentet kunde öka beredskapen att möta det okända, det komplexa, det som är svårt att tolka, säger hon.
Hon har i många år arbetat med konventionella ledarskapsutbildningar, bland annat på Försvarshögskolan, men ville komma bort ifrån det ytliga förhållningssättet och den traditionella fokuseringen på sig själv som chef.
- Vanliga utbildningar handlar om "mina problem", men jag vill att utbildningar ska handla om att förstå "andras problem", komma ur sin självcentrering och se andra.
Därför gav hon sig ut i det okända. Och tog cheferna med sig.