Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

"Fler chefer borde blogga"

Inget företag har råd att ignorera sociala medier, men fallgroparna är många. Anna Pensar, vd för nya dejtingsajten Jagodu, berättar om skräckexemplen och varför hon tycker Pampers är en vinnare.
Linnea Jonjons Publicerad

Ljus, modern, ny. Så kan man beskriva Jagodus kontorslokal på Lilla Essingen i Stockholm. Så kan man också beskriva dejtingsajten som just lanserats. Beskrivningen är inte heller helt fel på företagets vd, 29-åriga Anna Pensar, som glatt visar oss in i fabriken som byggts om till trendigt kontor med sjöutsikt.


Det ligger en energisk och förväntansfull aura i lokalen. Utvecklare och programmerare sitter vid bärbara datorer vid vita stora skrivbord och jobbar på vad som förhoppningsvis ska bli nästa stora mötesplats för dejting på nätet i Sverige.


- Vi har tagit det bästa från Twitter och Facebook. Vi har tittat på hur folk tar in information när man spanar på folk genom bilder och statusmeddelanden, och vi har sedan format en sajt som är fokuserad på interaktion.

Just Twitter och Facebook är något av Anna Pensars specialiteter. Vid sidan av vd-jobbet föreläser hon om sociala medier och hur företag ska använda sig av dem. Anna har svårt att se vilket företag som inte ska vara aktivt inom sociala medier och hon upplever att den andra vågen av teknikens revolution har kommit.


- Företag är inte lika rädda längre, man har köpt att sociala medier är här för att stanna.  Nu börjar det snarare handla om HUR man ska finnas, hur man ska utveckla det man etablerat och ligga i framkant.
Och hur ska man ligga i framkant då?


- Det beror mycket på vilket sorts företag man är, men det finns mycket potential i att börja använda sociala medier som marketing och kundservice. Det tror jag många skulle kunna bli bättre på.

Viktigt för användningen av sociala medier på ett företag är att ha en gemensam policy och strategier för vart man vill komma. Hur ska man jobba med sociala medier? Vad vill man uppnå?


Man bör också titta på vilka kanaler man ska använda. Anna tycker att man bör tänka brett och blanda Facebook, Twitter och bloggar, en kombination är det bästa. Sedan bör man ha sina sociala antenner ute, lyssna, läsa, följa diskussioner i kommentarsfälten, bevaka brett, något som Anna kallar för "socia­smart". Pampers och Vårdguiden är två som enligt Annas tycke har lyckats.


- Pampers använder Facebook på ett jätte­bra sätt. Du kan handla där, chatta med kundtjänst, hitta butiker, man kan ställa frågor, dela en idé. Vårdguiden satsade när svin­influensan blommade ut på att svara på frågor via Facebook och kommunicerade direkt med oroliga medborgare. Det blev succé!


Ett skräckexempel är företag som raderar kommentarer eller frågor som kan anses negativa.


- Man kan inte tysta kritiker på nätet. Det finns alltid någon som tagit en skärmdump och då kan det bli en nätsnackis av det. Man ska svara på frågor, bemöta, tillgodose. Om man förstår hur nätet fungerar så vet man ju att folk snackar om saker där, är man missnöjd så uttrycker man det.
Men det finns en sak som är ännu värre, menar Anna, och det är att förbjuda Facebook på ett företag.


- Att stänga ute är den största fällan. Det är som att säga att man inte får ha mobiltelefonen på, säger Anna och ryggar tillbaka.

Frågor som Anna Pensar ofta stöter på när hon är ute bland chefer och föreläser är hur man mäter hur framgångsrik man är inom sociala medier. Hur vet man att man gör rätt?


- Det finns flera bra tekniska verktyg: Lissly som är bra på sociala medier, man kan ta fram unika sidvisningar till sin blogg eller sida. Facebook insights mäter vad som händer på din Facebooksida. Men det viktigaste är att ha sina sociala antenner ute, kolla Facebook, läsa bloggar, läsa kommentarer och se hur diskussionerna fortsätter.
Jagodu använder sig av Twitter, Facebook och bloggar för att marknadsföra sajten. Och just blogga är något Anna tror att chefer skulle kunna utveckla mer.


- Fler chefer borde blogga. Man kan ha en blogg som är intern, där man visar de anställda vad som händer i företaget, eller så har man en blogg utåt där du som frontfigur visar vem du och företaget är. Man kan lägga det på den nivå man vill, men det ger en personlig bild av företaget som är svår att få på andra sätt.


Anna Pensar är själv ansiktet utåt för dejtingsajten Jagodu. Hon leder marknadsteamet och hennes uppdrag är att Jagodu på rekordtid ska expandera och bli ett globalt varumärke. Sajten som lanserades officiellt i oktober har som målsättning att nå upp till 100 000 medlemmar i Sverige inom sex månader från starten.

Själv driver Anna två egna bloggar, en om racing och motor och en som handlar om henne själv, sociala medier och hennes vardag som vd. Hon är också aktiv på både Facebook och Twitter. När vi frågar henne om hon själv hinner dejta, skrattar hon och svarar att det blir en hel del tid framför datorn.


- Jag interagerar mycket med medlemmarna på sajten, är online hela tiden. Och jag får mycket kontakt med roliga och härliga människor på Jagodu och via Twitter och Facebook. Skulle jag träffa någon som får magen att pirra så skulle jag inte tveka, men just nu fokuserar jag på att göra dejtinglivet bättre för andra, säger hon och skrattar.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.