Ljus, modern, ny. Så kan man beskriva Jagodus kontorslokal på Lilla Essingen i Stockholm. Så kan man också beskriva dejtingsajten som just lanserats. Beskrivningen är inte heller helt fel på företagets vd, 29-åriga Anna Pensar, som glatt visar oss in i fabriken som byggts om till trendigt kontor med sjöutsikt.
Det ligger en energisk och förväntansfull aura i lokalen. Utvecklare och programmerare sitter vid bärbara datorer vid vita stora skrivbord och jobbar på vad som förhoppningsvis ska bli nästa stora mötesplats för dejting på nätet i Sverige.
- Vi har tagit det bästa från Twitter och Facebook. Vi har tittat på hur folk tar in information när man spanar på folk genom bilder och statusmeddelanden, och vi har sedan format en sajt som är fokuserad på interaktion.
Just Twitter och Facebook är något av Anna Pensars specialiteter. Vid sidan av vd-jobbet föreläser hon om sociala medier och hur företag ska använda sig av dem. Anna har svårt att se vilket företag som inte ska vara aktivt inom sociala medier och hon upplever att den andra vågen av teknikens revolution har kommit.
- Företag är inte lika rädda längre, man har köpt att sociala medier är här för att stanna. Nu börjar det snarare handla om HUR man ska finnas, hur man ska utveckla det man etablerat och ligga i framkant.
Och hur ska man ligga i framkant då?
- Det beror mycket på vilket sorts företag man är, men det finns mycket potential i att börja använda sociala medier som marketing och kundservice. Det tror jag många skulle kunna bli bättre på.
Viktigt för användningen av sociala medier på ett företag är att ha en gemensam policy och strategier för vart man vill komma. Hur ska man jobba med sociala medier? Vad vill man uppnå?
Man bör också titta på vilka kanaler man ska använda. Anna tycker att man bör tänka brett och blanda Facebook, Twitter och bloggar, en kombination är det bästa. Sedan bör man ha sina sociala antenner ute, lyssna, läsa, följa diskussioner i kommentarsfälten, bevaka brett, något som Anna kallar för "sociasmart". Pampers och Vårdguiden är två som enligt Annas tycke har lyckats.
- Pampers använder Facebook på ett jättebra sätt. Du kan handla där, chatta med kundtjänst, hitta butiker, man kan ställa frågor, dela en idé. Vårdguiden satsade när svininfluensan blommade ut på att svara på frågor via Facebook och kommunicerade direkt med oroliga medborgare. Det blev succé!
Ett skräckexempel är företag som raderar kommentarer eller frågor som kan anses negativa.
- Man kan inte tysta kritiker på nätet. Det finns alltid någon som tagit en skärmdump och då kan det bli en nätsnackis av det. Man ska svara på frågor, bemöta, tillgodose. Om man förstår hur nätet fungerar så vet man ju att folk snackar om saker där, är man missnöjd så uttrycker man det.
Men det finns en sak som är ännu värre, menar Anna, och det är att förbjuda Facebook på ett företag.
- Att stänga ute är den största fällan. Det är som att säga att man inte får ha mobiltelefonen på, säger Anna och ryggar tillbaka.
Frågor som Anna Pensar ofta stöter på när hon är ute bland chefer och föreläser är hur man mäter hur framgångsrik man är inom sociala medier. Hur vet man att man gör rätt?
- Det finns flera bra tekniska verktyg: Lissly som är bra på sociala medier, man kan ta fram unika sidvisningar till sin blogg eller sida. Facebook insights mäter vad som händer på din Facebooksida. Men det viktigaste är att ha sina sociala antenner ute, kolla Facebook, läsa bloggar, läsa kommentarer och se hur diskussionerna fortsätter.
Jagodu använder sig av Twitter, Facebook och bloggar för att marknadsföra sajten. Och just blogga är något Anna tror att chefer skulle kunna utveckla mer.
- Fler chefer borde blogga. Man kan ha en blogg som är intern, där man visar de anställda vad som händer i företaget, eller så har man en blogg utåt där du som frontfigur visar vem du och företaget är. Man kan lägga det på den nivå man vill, men det ger en personlig bild av företaget som är svår att få på andra sätt.
Anna Pensar är själv ansiktet utåt för dejtingsajten Jagodu. Hon leder marknadsteamet och hennes uppdrag är att Jagodu på rekordtid ska expandera och bli ett globalt varumärke. Sajten som lanserades officiellt i oktober har som målsättning att nå upp till 100 000 medlemmar i Sverige inom sex månader från starten.
Själv driver Anna två egna bloggar, en om racing och motor och en som handlar om henne själv, sociala medier och hennes vardag som vd. Hon är också aktiv på både Facebook och Twitter. När vi frågar henne om hon själv hinner dejta, skrattar hon och svarar att det blir en hel del tid framför datorn.
- Jag interagerar mycket med medlemmarna på sajten, är online hela tiden. Och jag får mycket kontakt med roliga och härliga människor på Jagodu och via Twitter och Facebook. Skulle jag träffa någon som får magen att pirra så skulle jag inte tveka, men just nu fokuserar jag på att göra dejtinglivet bättre för andra, säger hon och skrattar.