Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Så övar du dig inför återgången till kontoret

Dagarna då du måste sluta bejaka din inre kuf är räknade. Inom en inte alltför avlägsen framtid förväntas du återvända till arbetsplatsen. Det är hög tid att vänja dig av med de olater du lagt dig till med under distansarbetet. Här är tipsen för en smidig transition.
Johanna Rovira Publicerad 27 augusti 2021, kl 07:30
Har du helt slutat bry dig om hur du ser ut under pandemin? Illustration: Lina Säfström

Klädsel – skippa mjukisbyxorna

Det kan vara läge att rota fram BH:n ur gömmorna, damma av kavajen och kliva ur de inpyrda mjukisbyxorna. Ta små steg i taget. Det kommer aldrig att funka om du väntar till första kontorsdagen. Att öva lite i hemmets trygga miljö är A och O. Testa en kvart i början, men höj tempot allteftersom och försök uthärda en hel dag i jobbmundering. Jobbklädseln behöver dessutom inte nödvändigtvis vara obekväm – tveka inte att låta de tajta kjolarna, kvävande slipsarna och tortyrredskapen med höga klackar bli kvar i garderoben när du återvänder till arbetsplatsen. 

 

Hår – kamma dig

Det är verkligen beundransvärt att du klippt håret själv framför spegeln och lyckats odla ett rejält tomteskägg – det är inte absolut nödvändigt att du rakar dig och går till frisören innan du återgår till kontorslivet. Det finns heller inget förbud mot unibrow eller något krav på att trimma öronhåren. 

Däremot kan det vara lämpligt att prova redan nu om det går att dra en kam eller borste genom håret? Och att avhysa eventuella inneboende i skägget i god tid före återgången för att visa omtanke och hänsyn mot dina kollegor. Ett tips i all välmening är också att tvätta håret på hela huvudet – inte bara framsidan, om du som många andra anammat så kallad skärmfrisyr, alltså bara vårdat den del av håret som syns i skärm under videomötet. 

 

Dygnsrytm – gå och lägg dig

Kontorslivet är anpassat efter morgonmänniskor, så är du en kvällsmänniska med en hjärna vars kopplingsmönster helt enkelt inte fungerar på morgonen, har du säkert vänt på dygnet i den mån du kunnat. En återgång innebär dessvärre att du måste börja vända tillbaka. Att du jobbar som bäst mellan två och tre på natten är inget samhället tar hänsyn till, trångsynta normer och fantasilösa chefer kommer att kräva att du är på jobbet under kontorstider. Ställ klockan redan nu och öva i att gå upp en halvtimme tidigare i veckan tills du hamnar i någorlunda fas med omvärlden. 

Mötesetikett 1 – du syns och hörs

Tänk på att i det verkliga livet kan man inte mjuta och det går heller inte att zooma ut genom att stänga av kameran när tristessen överväldigar dig. Så testa redan nu att vara med på några videomöten utan att mjuta och mörka. Saker du absolut bör upphöra med inför återgången till fysiska möten är: klippa/måla tånaglarna eller pilla på liktornar, studera navelludd, högljutt recensera mötesdeltagare med invektiv, släppa väder, ta en mikro-siesta, äta stiltonost. 

 

Mötesetikett 2 – hälsa på de du möter

Vardagen efter pandemin kommer att innehålla massa oplanerade möten. Att trycka sig mot hisshörnet, blänga surt och demonstrativt linda halsduken om ansiktet när en annan person kliver in i hissen kommer inte längre att vara acceptabelt beteende. För att undvika konflikter på jobbet kan det vara tillrådligt att öva dig i att låta bli att betrakta alla du möter som potentiella smitthärdar. Att vägra skaka hand ledde pre-pandemin till konflikter i arbetslivet, men numera torde armbågshälsningar vara ett godkänt alternativ. Att buga eller göra en vulcanhälsning funkar också. 

Läs mer: Hybridkontor – så får ni det att funka

Vulcanhälsning

Vulcanhälsning innebär att håller upp handen i en hälsning samtidigt som man separerar långfinger från ringfinger. Hälsningen, som används av arten vulcan i Star Trek-serierna/filmerna, kan kombineras med frasen "Lev länge och väl", "Live long and prosper" eller "dif tor heh smusma". Finns även som emoji.

Wikipedia

Jobbrelationer

7 sätt att bli en bättre talare

Rösten är vårt viktigaste uttrycksmedel för att skapa förtroende och motivation. Här är sju tips för att bli en bra talare – och behålla publikens intresse genom hela presentationen.
Publicerad 15 februari 2024, kl 06:04
Tecknad illustration av en kvinna i en talarstol som pratar inför publik.
Att tala inför folk kan kännas svårt. Här är 7 tips hur du använder din röst för att skapa förtroende och motivation. Illustration: Colourbox.

1.  HITTA RÄTT TEMPO

Karismatiska talare pratar ofta i ett lite snabbare tempo än normalt, vilket får dem att låta passionerade och självsäkra. Att hitta balansen kan dock vara svårt. Talar du för snabbt kan du låta nervös eller stressad, talar du för långsamt kan du låta uttråkad eller nonchalant.

 

2.  VÅGA VILA I PAUSEN

 Undvik utfyllnadsord som ”ööh” och ”liksom”. De stjäl fokus och du riskerar att åhörarna tappar intresset. Att i stället våga landa i pauser inger en känsla av självförtroende och ger lyssnarna möjlighet att processa det du sagt.

 

3. SPELA IN DIG SJÄLV

För att kunna jobba med din röst måste du lära känna den. Spela in dig själv och lyssna på hur du låter. Ge dig själv feedback, både positiv och negativ. Tänk på hur du använder melodi och tempo. Låter du uttråkad, nervös eller självsäker?

 

4. VÄRM UPP RÖSTEN

Värm upp rösten varje morgon för att få en god rösthälsa och bättre talteknik. En enkel övning är att använda ljudande konsonanter. Ta ett djupt andetag genom näsan och ljuda ut ett ”V” på ton tills luften tar helt slut. Det spelar ingen roll vilken ton du väljer, men du kommer att låta ungefär som en dammsugare. Repetera övningen tre gånger.

 

5. ANVÄND RÖSTENS VERKTYGSLÅDA

Tempo, talmelodi, paus, volym, tonalitet och betoning. Det är några av de verktyg du kan jobba med för att låta mer indragande och skapa dynamik när du pratar.

 

6. ANVÄND HÄNDERNA

Människor som pratar med händerna upplevs som mer trovärdiga. Gestikulera för att poängtera de ord som är viktigast. Tänk på att rörelserna ska kännas naturliga, inte överdrivna – spara dina ”jazzhands” till aw:n.

 

7. TALA PASSIONERAT

Det handlar inte bara om vad du säger – utan om hur. Håll en hög energinivå – tala med passion och ha ett öppet, självsäkert kroppsspråk. Då kan du få vem som helst att bli intresserad av vad du har att säga. Att låta det minsta ointresserad eller osäker smittar av sig på stämningen.

 

FÄLLOR ATT SE UPP MED!

Undvik att dricka kaffe, te och annat vätskedrivande precis innan presentationen, det torkar dessutom ut stämbanden. Känner du dig trött i rösten eller är hes ska du absolut inte viska – det skadar rösten mer. Känner du dig ofta trött i rösten bör du kontakta en sång[1]pedagog som kan hjälpa dig att hitta rätt talteknik.

Text: Vera Viksten

KÄLLA: Cecilia Brändström, röstcoach