Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Så övar du dig inför återgången till kontoret

Dagarna då du måste sluta bejaka din inre kuf är räknade. Inom en inte alltför avlägsen framtid förväntas du återvända till arbetsplatsen. Det är hög tid att vänja dig av med de olater du lagt dig till med under distansarbetet. Här är tipsen för en smidig transition.
Johanna Rovira Publicerad 27 augusti 2021, kl 07:30
Har du helt slutat bry dig om hur du ser ut under pandemin? Illustration: Lina Säfström

Klädsel – skippa mjukisbyxorna

Det kan vara läge att rota fram BH:n ur gömmorna, damma av kavajen och kliva ur de inpyrda mjukisbyxorna. Ta små steg i taget. Det kommer aldrig att funka om du väntar till första kontorsdagen. Att öva lite i hemmets trygga miljö är A och O. Testa en kvart i början, men höj tempot allteftersom och försök uthärda en hel dag i jobbmundering. Jobbklädseln behöver dessutom inte nödvändigtvis vara obekväm – tveka inte att låta de tajta kjolarna, kvävande slipsarna och tortyrredskapen med höga klackar bli kvar i garderoben när du återvänder till arbetsplatsen. 

 

Hår – kamma dig

Det är verkligen beundransvärt att du klippt håret själv framför spegeln och lyckats odla ett rejält tomteskägg – det är inte absolut nödvändigt att du rakar dig och går till frisören innan du återgår till kontorslivet. Det finns heller inget förbud mot unibrow eller något krav på att trimma öronhåren. 

Däremot kan det vara lämpligt att prova redan nu om det går att dra en kam eller borste genom håret? Och att avhysa eventuella inneboende i skägget i god tid före återgången för att visa omtanke och hänsyn mot dina kollegor. Ett tips i all välmening är också att tvätta håret på hela huvudet – inte bara framsidan, om du som många andra anammat så kallad skärmfrisyr, alltså bara vårdat den del av håret som syns i skärm under videomötet. 

 

Dygnsrytm – gå och lägg dig

Kontorslivet är anpassat efter morgonmänniskor, så är du en kvällsmänniska med en hjärna vars kopplingsmönster helt enkelt inte fungerar på morgonen, har du säkert vänt på dygnet i den mån du kunnat. En återgång innebär dessvärre att du måste börja vända tillbaka. Att du jobbar som bäst mellan två och tre på natten är inget samhället tar hänsyn till, trångsynta normer och fantasilösa chefer kommer att kräva att du är på jobbet under kontorstider. Ställ klockan redan nu och öva i att gå upp en halvtimme tidigare i veckan tills du hamnar i någorlunda fas med omvärlden. 

Mötesetikett 1 – du syns och hörs

Tänk på att i det verkliga livet kan man inte mjuta och det går heller inte att zooma ut genom att stänga av kameran när tristessen överväldigar dig. Så testa redan nu att vara med på några videomöten utan att mjuta och mörka. Saker du absolut bör upphöra med inför återgången till fysiska möten är: klippa/måla tånaglarna eller pilla på liktornar, studera navelludd, högljutt recensera mötesdeltagare med invektiv, släppa väder, ta en mikro-siesta, äta stiltonost. 

 

Mötesetikett 2 – hälsa på de du möter

Vardagen efter pandemin kommer att innehålla massa oplanerade möten. Att trycka sig mot hisshörnet, blänga surt och demonstrativt linda halsduken om ansiktet när en annan person kliver in i hissen kommer inte längre att vara acceptabelt beteende. För att undvika konflikter på jobbet kan det vara tillrådligt att öva dig i att låta bli att betrakta alla du möter som potentiella smitthärdar. Att vägra skaka hand ledde pre-pandemin till konflikter i arbetslivet, men numera torde armbågshälsningar vara ett godkänt alternativ. Att buga eller göra en vulcanhälsning funkar också. 

Läs mer: Hybridkontor – så får ni det att funka

Vulcanhälsning

Vulcanhälsning innebär att håller upp handen i en hälsning samtidigt som man separerar långfinger från ringfinger. Hälsningen, som används av arten vulcan i Star Trek-serierna/filmerna, kan kombineras med frasen "Lev länge och väl", "Live long and prosper" eller "dif tor heh smusma". Finns även som emoji.

Wikipedia

Johanna Rovira
Johanna Rovira
[email protected]