Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Så övar du dig inför återgången till kontoret

Dagarna då du måste sluta bejaka din inre kuf är räknade. Inom en inte alltför avlägsen framtid förväntas du återvända till arbetsplatsen. Det är hög tid att vänja dig av med de olater du lagt dig till med under distansarbetet. Här är tipsen för en smidig transition.
Johanna Rovira Publicerad
Har du helt slutat bry dig om hur du ser ut under pandemin? Illustration: Lina Säfström

Klädsel – skippa mjukisbyxorna

Det kan vara läge att rota fram BH:n ur gömmorna, damma av kavajen och kliva ur de inpyrda mjukisbyxorna. Ta små steg i taget. Det kommer aldrig att funka om du väntar till första kontorsdagen. Att öva lite i hemmets trygga miljö är A och O. Testa en kvart i början, men höj tempot allteftersom och försök uthärda en hel dag i jobbmundering. Jobbklädseln behöver dessutom inte nödvändigtvis vara obekväm – tveka inte att låta de tajta kjolarna, kvävande slipsarna och tortyrredskapen med höga klackar bli kvar i garderoben när du återvänder till arbetsplatsen. 

 

Hår – kamma dig

Det är verkligen beundransvärt att du klippt håret själv framför spegeln och lyckats odla ett rejält tomteskägg – det är inte absolut nödvändigt att du rakar dig och går till frisören innan du återgår till kontorslivet. Det finns heller inget förbud mot unibrow eller något krav på att trimma öronhåren. 

Däremot kan det vara lämpligt att prova redan nu om det går att dra en kam eller borste genom håret? Och att avhysa eventuella inneboende i skägget i god tid före återgången för att visa omtanke och hänsyn mot dina kollegor. Ett tips i all välmening är också att tvätta håret på hela huvudet – inte bara framsidan, om du som många andra anammat så kallad skärmfrisyr, alltså bara vårdat den del av håret som syns i skärm under videomötet. 

 

Dygnsrytm – gå och lägg dig

Kontorslivet är anpassat efter morgonmänniskor, så är du en kvällsmänniska med en hjärna vars kopplingsmönster helt enkelt inte fungerar på morgonen, har du säkert vänt på dygnet i den mån du kunnat. En återgång innebär dessvärre att du måste börja vända tillbaka. Att du jobbar som bäst mellan två och tre på natten är inget samhället tar hänsyn till, trångsynta normer och fantasilösa chefer kommer att kräva att du är på jobbet under kontorstider. Ställ klockan redan nu och öva i att gå upp en halvtimme tidigare i veckan tills du hamnar i någorlunda fas med omvärlden. 

Mötesetikett 1 – du syns och hörs

Tänk på att i det verkliga livet kan man inte mjuta och det går heller inte att zooma ut genom att stänga av kameran när tristessen överväldigar dig. Så testa redan nu att vara med på några videomöten utan att mjuta och mörka. Saker du absolut bör upphöra med inför återgången till fysiska möten är: klippa/måla tånaglarna eller pilla på liktornar, studera navelludd, högljutt recensera mötesdeltagare med invektiv, släppa väder, ta en mikro-siesta, äta stiltonost. 

 

Mötesetikett 2 – hälsa på de du möter

Vardagen efter pandemin kommer att innehålla massa oplanerade möten. Att trycka sig mot hisshörnet, blänga surt och demonstrativt linda halsduken om ansiktet när en annan person kliver in i hissen kommer inte längre att vara acceptabelt beteende. För att undvika konflikter på jobbet kan det vara tillrådligt att öva dig i att låta bli att betrakta alla du möter som potentiella smitthärdar. Att vägra skaka hand ledde pre-pandemin till konflikter i arbetslivet, men numera torde armbågshälsningar vara ett godkänt alternativ. Att buga eller göra en vulcanhälsning funkar också. 

Läs mer: Hybridkontor – så får ni det att funka

Vulcanhälsning

Vulcanhälsning innebär att håller upp handen i en hälsning samtidigt som man separerar långfinger från ringfinger. Hälsningen, som används av arten vulcan i Star Trek-serierna/filmerna, kan kombineras med frasen "Lev länge och väl", "Live long and prosper" eller "dif tor heh smusma". Finns även som emoji.

Wikipedia

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Vårda din relation med chefen

Kollegor i all ära, men att vara på god fot med chefen är viktigare. Det kan höja arbetsglädjen och öka chansen till stöd, inflytande och avancemang.
Anette Jernström Publicerad 22 november 2024, kl 06:00
Chefen viktigare än kollegorna för trivsel på jobbet. Från vänster: glada medarbetare på kontor, ler och klappar händer.
Vill du trivas på jobbet? Satsa på relationen med chefen. En studie avslöjar att en god relation med chefen är avgörande för arbetsglädje och engagemang. Foto: Colourbox.

En av de mest avgörande trivselfaktorerna är de relationer vi har på arbetsplatsen. Och allra viktigast är relationen till chefen. Den är till och med ännu viktigare än den du har till dina arbetskamrater.

Det visar en studie från Högskolan i Skövde, Högskolan Väst och Göteborgs universitet, som undersökt hur anställda påverkas av olika typer av relationer på arbetsplatsen.

– För att trivas på jobbet är det viktigt att bygga goda relationer med både chefen och kollegorna. Men om vi måste prioritera visar forskningen att relationen med chefen spelar en avgörande roll för vår arbetstillfredsställelse och vårt engagemang, säger Thomas Andersson, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde och en av forskarna bakom rapporten.

Har du en bra relation med din chef känner du dig ofta uppskattad, sedd och bekräftad. Du får vanligen också bättre stöd och kan få mer inflytande över ditt arbete, enligt studien.

– Det leder i sin tur till att du involverar dig mer, förklarar Thomas Andersson.

Forskningen bygger på data som samlats in från drygt 100 chefer och 550 medarbetare inom detaljhandeln. Men Thomas Andersson menar att resultatet sannolikt är detsamma inom andra branscher.

Sociala relationer är avgörande för vår fysiska och psykiska hälsa. Och för att stå pall när livet är prövande.

– Relationer har ett oerhört stort men osynligt värde. De är särskilt viktiga i tuffa tider med många förändringar. Vi måste också vara varsamma om våra relationer. De tar tid att bygga upp, förklarar han.

Ändå har vi en tendens att underskatta sociala relationer. Och det gäller i synnerhet kvaliteten på relationer mellan anställda och chefer, menar Thomas Andersson.

En bra chef ger tydliga instruktioner, men också stöd och erkännande för det arbete som utförs. Känslan av att vara uppskattad kan också bidra till mer motivation och trivsel.

Har du god kontakt med chefen kan det ge möjligheter till utveckling och avancemang. Chefer som känner sina medarbetare väl är mer benägna att investera i deras utveckling, enligt forskarna i rapporten.

– Chefen har stor påverkan på arbetsmiljön. En chef som är stöttande och rättvis kan skapa en positiv arbetsmiljö där alla känner sig trygga och värderade, säger Thomas Andersson.

Samtidigt poängterar han att en relation mellan två människor är bådas ansvar.

– Det är vanligt att medarbetarna kan ha ett lite passivt förhållningssätt och tycks mena att det är chefens ansvar att skapa relationer. Men det är något ömsesidigt och det är viktigt att båda engagerar sig. Chefen är ingen tankeläsare.

Få en bra relation med chefen - 4 tips

➧ Chefen bör ge tydliga instruktioner, stöd och uppmuntran.

➧ En relation är ett samarbete där båda parter har ett ansvar. Både du och chefen måste alltså engagera er.

➧ Försök att se chefens perspektiv. Hur tänker hen? Andra människor resonerar ofta inte som du – och det gäller även ledare.

➧ Utgå från att både du och din chef är intresserade av att er verksamhet fungerar väl.