Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Så har du kul med kollegorna på distans

Hur umgås man när hela arbetsgruppen befinner sig på olika adresser? Unionenmedlemmar på Lärarförbundet har digital after work med bingo och quiz för att hålla kontakten. Och på TRR fikar kollegorna tillsammans och följer varandras aktiviteter i en app.
Amanda Allgren Publicerad
Hund iförd skjorta och glasögon sitter vid skrivbord.
Det går ofta bättre än man tror att umgås och ha kul tillsammans med jobbarkompisarna även på distans. Foto: Shutterstock

– Till en början var det lite sisådär att umgås digitalt men vi blir hela tiden bättre och bättre på det. I stället för att ringa varandra videochattar vi. Då ser man varandra och det känns mer som att man umgås, säger Malin Jonsson som är ombudsman på Lärarförbundets regionala kontor i Falun.

Malin Jonsson upplever att det vardagliga småpratet försvinner när man inte längre träffar sina kollegor dagligen. Arbetet tar ibland lite längre tid eftersom det inte är lika enkelt att kommunicera med varandra. På hennes arbetsplats är de nio personer och de har numera en inplanerad digital fika varje dag. 

Redan före coronaepedemin hade arbetsgruppen planerat för en after work. De insåg att det skulle bli svårt att genomföra den på grund av det rådande läget. Men i stället för att ställa in den kom de tillsammans på att den skulle genomföras digitalt. I deras gruppchatt diskuterade de hur den digitala after worken skulle gå till och alla fick komma med förslag. 

Malin Jonsson.

– Då kom idéen om att vi skulle ha ett bingo upp. Alla blir tilldelade bingobrickor och en person läser upp siffror. Får man bingo så får man välja ett pris. Det kommer även att hållas ett quiz under kvällen som presenteras genom en Powerpoint som delas med alla, säger Malin Jonsson.

Jan Paulusz arbetar med sociala medier på TRR och har även han arbetat hemifrån sedan några veckor tillbaka. Han upplever inte att det är några svårigheter att umgås kollegor emellan trots att man inte längre träffas dagligen. 

– Vi har en digital fika varje dag och jag tror att många upplever att man får en bättre kontakt nu. Man får komma in mer på det privata med videosamtalen, vilket gör att man kommer närmare varandra, säger Jan Paulusz.

Han ser många fördelar med att arbeta hemifrån. Han får mer tid till familjen, en ökad flexibilitet och effektivitet i sitt arbete. Men han kan dock sakna att åka till kontoret och att träffa kollegorna. 

Jan Paulusz

– Vi har flera avstämningar varje vecka om hur vi mår och hur vår arbetsbelastning ser ut. Det kan vara svårt att se när man inte träffas fysiskt. Därför är det viktigt att prata med varandra om sådant som inte är jobbrelaterat så att ingen känner sig ensam eller bortkopplad, säger Jan Paulusz. 

På arbetsplatsen har de även en utmaning där de med hjälp av en app mäter deras aktivitet, vilket skapar motivation att röra på sig. Utmaningen var planerad sedan tidigare men passar nu väldigt bra och de kan följa varandras aktiviteter i appen.

– Det får oss att röra på oss mer, något som kanske är extra viktigt nu när många blir sittande hemma i sitt distansarbete, säger Jan Paulusz.

Tips på digitalt umgänge!

  • Fika eller after worka tillsammans. Det går faktiskt utmärkt trots att ni sitter vid varsin dator.
  • Klä ut eller upp er. Lätta upp stämningen genom att sätta på er varsin hatt eller annat kul attribut. Eller varför inte piffa till er som att ni skulle på en verklig after work?
  • Träna tillsammans. Skicka mejl när ni går och tränar och peppa varandra, eller bestäm en tid när ni tränar samtidigt – fast på olika håll.
  • Ordna quiz, bingo eller någon annan social lek eller tävling.
  • Dela med er av roliga klipp och giphar som ni ser på Youtube och i sociala medier.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Så bemöter du en foliehatt på jobbet

Ledningen är ond, alla är emot mig, min chef motarbetar mig. Konspirationsteorier kan frodas i det lilla och det stora. Så motverkar du dem, enligt folkbildaren och ufo-experten Clas Svahn.
Lina Björk Publicerad 6 oktober 2025, kl 06:01
Foliehattar och Clas Svahn. Så sprids konspirationsteorier på arbetsplatsen – och så kan du som chef eller kollega förebygga dem, enligt experten Clas Svahn.
Har du kollegor som är övertygade om att chefen är en ondsint rymdvarelse och ledningsgruppen egentligen bara är ute efter att sätta dit de anställda? Konspirationsteorier gror där maktlöshet slagit rot. Men det finns saker att göra, säger folkbildaren Clas Svahn. Foto: Shutterstock/Stefan Svensson

En konspirationsteori är just en teori, men har en förmåga att sprida sig. Indicier görs till bevis och något påstås vara sant, för att vi inte vet säkert att det är falskt.  Hos vissa blir bristen på information ett tecken på att konspirationen faktiskt existerar. Även på jobbet kan myter och teorier få fart. 

Varför uppstår konspirationsteorier på arbetsplatsen?

– Konspirationsteorier skapas för att det finns ett underskott av det man vill veta. Ofta beror det på att exempelvis ledningen inte berättar allt de vet och då skapas en alternativ bild. Även om man försöker rätta till felet i efterhand så hjälper det inte. Då har man skapat en misstanke och människor tror att det som berättats är ytterligare en dimridå, säger Clas Svahn.  

Finns det ett behov av konspirationsteorier på jobbet för att skapa gemenskap? 

– Det finns alltid ett behov av att vara som alla andra och höra till en grupp. Men de bubblorna som skapas av detta är inte av godo. När jag jobbade som skyddsombud så träffade jag anställda som hävdade att de hade ledningen emot sig. Det berodde oftast på att de inte hade tillgång till ledningens öra. Det fanns ingen som såg dem eller lyssnade. Det skapades ett vi och dem, en yttre fiende. Det gav en känsla av gemenskap men orsakade också polarisering mellan grupper. 

Vilka medarbetare är mest sårbara för konspirationer?

Kan mina kollegor ha egenskaper som gör dem mer sårbara för konspirationsteorier? 

– Ja, människor som upplever sig maktlösa, som inte blir lyssnade på eller sedda har större benägenhet att fastna i alternativ information. Som chef och ledare är det viktigt att skapa aktiviteter som svetsar samman gruppen. Att vara en närvarande och omtänksam ledare är väl investerad tid. 

Hur ska jag bemöta en foliehatt till kollega?

– Det är tufft. De som är mest förlorade i konspirationsteorier är svåra att rubba. Jag träffade en kvinna som trodde att jorden var platt för några månader sedan. Ingenting jag sa bet på hennes övertygelse, det var bara ytterligare bevis för att allt var en stor sammansvärjning. Fakta är sällan lösningen, däremot om man kan visa andra ”plattjordare” som erkänt att de haft fel, kan det få effekt. 

Så kan chefer och kollegor bemöta konspirationsteorier

Hur kan en arbetsplats motverka konspirationsteorier?

– Var transparent och informera om förändringar. Och som ledning – var närvarande och tillgängliga. När jag växte upp gick det att få tag på Olof Palme på telefon. Ska man få tag på ett företag i dag hamnar man i bästa fall hos en pressavdelning, i värsta fall hos en AI-styrd chatt. Samhället har blivit mer stängt i dag och när det inte går att få tag på dem som sitter på svaren beger man sig någon annanstans. Konspirationsteorier är den maktlösas sätt att hantera situationen.