Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Jobba hemifrån – tips för att undvika ont

Många får ont i kroppen av att jobba hemifrån. Men det går att undvika. Det finns flera tips på hur du kan undvika smärta och besvär av hemarbete.
– Allt fler söker hjälp för besvär med rygg, axlar och nacke, säger fysioterapeuten Anna Åberg.
Oscar Broström Publicerad
Shutterstock/privat.
Ont av att jobba hemifrån? Fysioterapeuten har tips och råd för att undvika och lindra smärta. Shutterstock/privat.

Att jobba hemma har nog alla olika åsikter om. Det kan upplevas som skönt eller påfrestande, göra en mer eller mindre effektiv och mer eller mindre kreativ.

Vad många säkert är ense om är att det inte är särskilt bra för ens ergonomi.

Vi har pratat med fysioterapeuten Anna Åberg, som berättar att allt fler uppsöker sjukgymnast för problem och besvär till följd av att jobba hemifrån.

– Vi har sett ett ökat tryck. Allt fler söker hjälp för besvär med rygg, axlar och nacke. Och det kommer från arbetssituationen. Många tycker att det är skönt att jobba hemma, men vissa upplever i stället ökad stress och den sätter sig i muskulaturen.

Rätt och fel när du jobbar hemma

Lyckligtvis finns det sätt att förebygga problemen, som framför allt uppstår i rygg och nacke. Här kommer några tips.

Växla position

Även om du sitter med bra hållning, som avlastar rygg, nacke, axlar och så vidare, är det aldrig bra att sitta eller stå i samma position för länge.

– Vi behöver variera oss, säger Anna Åberg. Det underlättar om du har en bra arbetsplats, gärna med höj- och sänkbart bord och stor skärm. Har man inte det måste man försöka variera sig på andra sätt och se till att man har en stol med bra stöd för svanken. Vi brukar också prata om aktivt sittande, där du aktiverar musklerna. Till exempel att sitta på en pilatesboll.

Ta pauser

Gå och hämta en kopp kaffe, ta en kort promenad, ställ dig upp och rör på axlar, armar och ben. Oavsett om du är på jobbet eller hemma är det viktigt med pauserna.

– Det här är egentligen det viktigaste. Vi pratar ofta om att ta avbrott. Gärna en gång i halvtimmen. Ta pauser, kom upp, veva igång axlarna, gör knäböj och syresätt musklerna. Du tjänar extremt mycket på det.

Läs mer: Tänk på det här om du jobbar hemma 

Undvik laptop

Att ständigt sitta med laptop gör att huvud och nacke blir hängande, vilket blir en påfrestning för kroppen. Anna Åberg säger att blicken ska vara hög, med nacken bara lätt lutandes nedåt. Helst krävs alltså att få hem rätt utrustning – ett ansvar som ligger på arbetsgivaren.

Läs mer: Anställda får 1 000 dollar till hemmakontoret

– Jag uppfattar att det har blivit klart bättre under senaste månaderna, jämfört med förra året. Många får hemskickat bord, stolar och utrustning eller får premier för att köpa hem. Vi har fått ett klart ökat tryck från personer som jobbar hemma och det här är ett ansvar som arbetsgivaren måste ta.

Vad är det största misstaget en gör vid hemmajobb?
– Det är att jobba statiskt för långa stunder i samma position. Det är absolut det värsta.

När Anna Åberg gästade TV4:s Nyhetsmorgon visade hon rörelseövningar du kan göra under dagen, för att få igång blodcirkulation och stretcha ansträngda muskelgrupper.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Dålig arbetsmiljö: 1 av 3 har övervägt att byta jobb

Många har så dålig arbetsmiljö att de har funderat på att byta jobb. När anställda påpekar brister i arbetsmiljön händer ibland ingenting. Det visar en ny rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap.
Carolina Högling Publicerad 28 januari 2025, kl 11:28
Arbetsmiljöproblem. Till vänster en kvinna vid ett skrivbord med en bordsfläkt på, till höger märkpennor och hörselkåpor.
Arbetsmiljöproblem får anställda att överväga nya möjligheter: Tre av tio vill byta jobb. Det visar en rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap. Fot: Leif R Jansson/TT/Claudio Bresciani/TT.

Drygt tre av tio har övervägt att byta arbetsplats på grund av sin arbetsmiljö. Av samma anledning har 29 procent övervägt att byta yrke. Den nyligen publicerade rapporten ”Sverige om arbetsmiljö” undersöker hur arbetstagare förhåller sig till arbetsmiljöfrågor.

–  Arbetsmiljö är avgörande för både individers hälsa och företags framgång. Vår rapport visar att det finns ett starkt engagemang, men också tydliga områden där vi kan förbättra kunskapen och hanteringen av arbetsmiljöfrågor, säger Sverre Lundqvist, processledare och kommunikatör på Myndigheten för arbetsmiljökunskap i ett pressmeddelande.

Viktigare för arbetstagaren än chefen

Undersökningen visar att 30 procent upplever att deras arbetsmiljö har en negativ effekt på hälsan. Majoriteten av de svarande tycker att arbetsmiljöfrågor ska uppmärksammas mer på arbetsplatsen. Det är dock betydligt fler arbetstagare än chefer som vill ha mer uppmärksamhet på arbetsmiljön.

Intresset för arbetsmiljöfrågor är stort och majoriteten anser sig ha goda kunskaper om dem. Samtidigt vill de flesta lära sig mer om arbetsmiljölagen och Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM). 

Det blir ingen skillnad

Trots goda kunskaper hos arbetstagare hur arbetsmiljön bör se ut, är det inte alltid att de upplevda bristerna kommer fram till arbetsgivaren, enligt rapporten. De flesta uppger att de alltid, eller oftast säger till när de ser brister i arbetsmiljön. Den vanligaste anledningen till att inte rapportera om problem på arbetsplatsen är att anställda upplever att det ändå inte blir någon skillnad.

Vad är Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)?

SAM innebär att undersöka arbetsmiljön, vidta åtgärder för att minska eller ta bort risker, och utreda olyckor och ohälsa.