Hoppa till huvudinnehåll
Internationellt

”Tvångsarbete" på chartertvätteri

Vings och Fritidsresors hotell i Thailand fortsätter att använda ett tvätteri som kränker mänskliga rättigheter. Det enligt en granskning som gjorts av Fair Trade Center och Schyst resande. Researrangörerna tillbakavisar kritiken.
Ola Rennstam Publicerad 24 september 2014, kl 13:50
Malin Kjellqvist
De migrantarbetare som sköter tvätten åt hotell som charterbolagen Ving och Fritidsresor arbetar med utsätts för kränkningar och tvångsarbete, rapporterar Fair Trade Center. Malin Kjellqvist

Tvångsarbete är fortfarande är vardag för burmesiska migrantarbetare på ett tvätteri på Phuket som tvättar textilier åt hotell som Fritidsresor och Ving anlitar, enligt Fair Trade Center. Människorättskränkningarna uppdagades i en rapport från Schyst resande redan 2012, men trots detta har charterarrangörerna inte lyckats bidra till att förbättra situationen.

De burmesiska migrantarbetarnas pass och arbetstillstånd är fortsatt beslagtagna av arbetsgivaren, vilket innebär att de inte kan byta arbetsplats eller resa därifrån. "I praktiken utsätts de för tvångsarbete", skriver Fair Trade Center och Schyst resande i sin uppföljande rapport.

Elisabeth Åberg, utredare på Unionen och specialist på CSR-frågor, anser att kränkningarna av migrantarbetarna är oerhört allvarligt och efterlyser att charterbolagen tar sitt ansvar.

– Resebolagen har haft två år på sig att komma till rätta med de här allvarliga missförhållandena. Att det sker längre ner i leverantörskedjan är inget hållbart argument. OECD:s och FN:s regler för mänskliga rättigheter är klara på den punkten: Man har ett ansvar ner i leverantörsleden och en skyldighet att göra undersökningar där risken för brott mot mänskliga rättigheter är störst, säger hon.

– Detta är bolag som ingår i stora internationella koncerner. Ska man verka på marknader där det är stor risk för överträdelser måste man också ha resurser så att man inte kränker mänskliga rättigheter. Resebranschen ligger efter detaljhandeln i de här frågorna, där har man förstått att det måste göras sociala revisioner. Den här granskningsrapporten är en hjälp till företagen att uppmärksamma att det finns problem.

Magdalena Öhrn, informationschef för Ving Sverige, säger till TT att företaget ända sedan 2012, då man först fick vetskap om missförhållandena, agerat i samråd med Fair Trade.

– Situationen på tvätteriet på Phuket är självklart inte acceptabel. Men allt vi gjort för att försöka förbättra situationen för arbetarna har vi gjort i samråd med Fair Trade, därför är kritiken märklig, säger hon.

Även Fritidsresor tillbakavisar kritiken i ett pressmeddelande som publicerats på hemsidan:

"Fritidsresor påstås i den nya studien inte ha agerat sedan 2012. Det stämmer inte. Så sent som i maj 2014 gjorde Fritidsresor en generell inventering bland sina hotell i Phuket och Khao Lak avtalade inför vintersäsongen. Inget av hotellen som Fritidsresor har avtal med inför vintersäsongen 2014, anlitade tvätteriet i rapporten från 2012."