Efter ca 25 minuters väntan kommer jag då äntligen fram till en ombudsman som med nöd och näppe lyckades uttolka den text som författats av någon tjänsteman med högst begränsade kunskaper i det svenska språket. Men hur det nu var så kom vi fram till att jag borde ringa till den lokala skattemyndigheten för att med säkerhet veta hur saken förhöll sig.
Från ord till handling. Förväntansfull och full av iver slog jag numret till nämnda myndighet. Hör och häpna; jag välkomnades av en telefonsvarare som frågade och upplyste mig om att jag måste göra ett antal val muntligt för att komma vidare. Telefonsvararen förstod dock inte mina val eftersom valen i fråga inte fanns att välja på telefonsvararen. Följaktligen blev jag kopplad vidare till en tjänsteman, alltså till en telefonkö som upplyste mig om att "du har blivit placerad i en telefonkö som betjänas för närvarande av 57 handläggare. Väntetiden beräknas till 43 minuter."
Har ni försökt ringa till ett telefonbolag? Ett förbannat skämt är det vad det är. Va i hela världen. Vem har kunnat komma på dessa idiotiska system med telefonköer. Och det brukar inte sluta där utan när man lagt på luren ofredas man av deras automatiska kundundersökningar. Det är dags att folk börjar protester. Vägra ställa dig telefonkö och delta inte i kundundersökningar om du inte få betalt. Kräv ersättning av organisationen, myndigheten eller företaget som som gör anspråk på din tid.
//Kari Parman