Hoppa till huvudinnehåll
Hälsa

Flygvärd

Magnus Lindner är flygvärd på Malmö Aviation, med hemmabas i Malmö. Han kom in i yrket av en slump. En mycket lyckad slump säger han nu efter ett och ett halvt år i branschen.
Eva Karlsson Publicerad

- Det är fruktansvärt roligt. Jag tycker om att möta människor och jag gillar det sociala umgänget mellan oss arbetskamrater. Oregelbundenheten är också bra för mig, att jobba nätter och helger är kul. Ett nio till fem-jobb skulle tråka ut mig.  

Som barn drömde Magnus om att jobba i luften. Kontakten med kabinpersonal och ett par spännande besök i cockpit under de årliga semesterresorna med familjen hade satt igång fantasin.

- I gymnasiet dog drömmen. Jag jobbade på ett badhus ett tag, började plugga till lärare. Sedan kände jag att jag ville göra ett uppehåll i studierna. Av en händelse var jag inne på Malmö Aviations hemsida och just då sökte de kabinpersonal. Jag skickade in en ansökan och fick komma på intervju.

Vad hände efter att du blev antagen?

- Jag fick gå en fyra veckors kurs i Stockholm. Den var väldigt intensiv. Vi fick simma med kläder, lära oss om säkerhet, sjukvård, service och en mängd därtill.

Vad har du för arbetsuppgifter?

- Arbetsdagen börjar på flygplatsen, i crew rum, där man träffar dem som man ska jobba med. Vi får en lista på antalet passagerare och annat viktigt för dagen och stämmer av läget, en så kallad preflight briefing. Sedan går vi på planet. Vi kontrollerar säkerhet, utrustning och att maten finns ombord. När passagerarna kommer hjälper vi dem att hitta sina platser och stoppa undan handbagage. Innan planet lyfter demonstrerar vi säkerheten ombord. Under flygningen serverar vi måltider och drycker. Efter landning ser vi till att allt som passagerarna har tagit med ombord även följer med av. Sedan är det dags för säkerhetskontroller av kabinen igen innan nästa gäng passagerare är på gång. Så fortsätter det hela dagen.

Vilka är passagerarna?

- Vi har mest affärsmän och de flesta är jättetrevliga. De som reser ofta lär man känna och man vet nästan om de vill ha te eller kaffe.

- På sommaren är vi delvis uthyrda för chartertrafik och kör semesterlediga människor till olika platser runt om i Europa. Nu i oktober hämtade vi till exempel hem de sista turisterna på Mallorca.

Har du varit med om riktigt besvärliga passagerare?

- Det är väldigt lugnt på inrikesflyget. På en charterresa kan det vara lite oroligt, men ingen har varit så stökig att det inte har gått att tala personen till rätta.

- Ingen har heller blivit hastigt sjuk när jag har jobbat. Det har hänt att vi precis före start har fått taxa in till gaten igen när någon som känt panik har bett att få kliva av. Jag tycker att det är bra att man har den självinsikten, att man känner att man inte vill utsätta sig själv eller andra för fara.

Vad gör ni om någon berättar att hon eller han är flygrädd?

- Vi informerar lugnt och metodiskt om vad alla ljud betyder, vad som ska komma härnäst, att det snart dunsar när hjulen fälls ut och så vidare. De som säger till före start kan få sitta längre fram.

Vilka egenskaper bör man ha som kabinanställd?

- Man ska vara stresstålig och ha huvudet kallt i alla lägen. Man måste tycka att det är kul att jobba med människor. Då brukar det inte vara några problem att le och säga godmorgon tidiga morgnar.

Berätta om en bra dag.

- Då flyter allting på. Kollegorna är fantastiska och man får ett trevligt bemötande av passagerarna. Man hinner alla moment.

... och en dålig.

- När man har fastnat nio timmar i en snöstorm på någon flygplats.

Hur långt fram sträcker sig ert flygschema?

- Schemat är på fyra veckor åt gången och man får veta schemat två veckor innan det börjar gälla.

Hur många resor hinner du med på en dag?

- Det är olika. Man kan ha fyra flighter en dag, till exempel mellan Malmö och Stockholm/Bromma fram och tillbaka två gånger. En annan dag har man sex flighter, nästa dag två.

Vad får du för reaktioner på till exempel en privat fest när du berättar att du är flygvärd?

- Jag får uppmärksamhet. Alla har ju någon gång flugit och har en uppfattning om yrket. Det är inte glamoröst som det har varit, men många tycker att det låter häftigt, att jag får resa och se saker.

Är det oroligt att jobba i en bransch som går dåligt?

- Malmö Aviation har en stabil kundkrets och har klarat sig förhållandevis bra. Den värsta perioden har nog varit. Jag tycker att det känns hyfsat tryggt, även om orosmolnen ständigt finns hos oss.

Du är också klubbordförande. Vilka frågor är viktigast?

- Att trygga de jobb vi har och att arbetsförhållandena är vettigt reglerade. Jag har aldrig upplevt en bransch som har så många fackligt engagerade som flygbranschen. 95 procent av de anställda är medlemmar.

- I övriga Europa är det inget som hindrar att man kan jobba 60 timmar sju dagar i veckan, men vi undantas tack vare kollektivavtalet som styr vår arbetstid och ser till att vi får tio lediga dagar på fyra veckor och 38 timmar i snitt per vecka. 

Är du nöjd med din lön?

- Jag vet inte vad jag ska svara. Vi går efter kabinavtalet och har en tarifflön. De rörliga tilläggen skiljer sig från bolag till bolag. En som flyger på Thailand och får traktamente har naturligtvis högre inkomst. Jag jobbar 80 procent och har ungefär 22 000 kronor inklusive tillägg.

Har du några förmåner?

- Vi har friskvårdsbidrag på 1 200 kronor och studiebidrag på 800 kronor. Eftersom vi får köpa handskar och skor till uniformen själva har vi ett bidrag på 1 600 kronor till det. Vi har också rabatt på parfym och godis i taxfree.

- Vi betalar ett reducerat pris när vi flyger med Malmö Aviation. Vi har också möjlighet att få rabatter på hotell och vissa andra flygbolag. Med lite tur kan jag nog komma till USA för cirka 2 500 kronor.

Fakta

Malmö Aviation flyger med ett fyrmotorigt jetflygplan, AVRO RJ 100, som rymmer 112 passagerare. I kabin jobbar en air purser (kabinchef) och två flygvärdinnor/flygvärdar.
En kabinanställd måste uppfylla följande krav: Minst 21 år och minst 160 cm lång, minst treårigt gymnasium eller motsvarande och minst två års erfarenhet från servicebranschen. Mycket goda kunskaper i engelska, både i tal och skrift. Ytterligare språk är meriterande. Tycka om att arbeta för och med människor. Fullt frisk, ha god syn och vara simkunnig minst 200 meter med kläder. Körkort och tillgång till bil. Erbjuds man  anställning genomgår man först en intern utbildning på cirka 4 veckor.

Källa: Malmö Aviation

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Hälsa

Så dåligt är sömnbrist – och det här kan du göra åt problemet

Många sover för lite. Sömnbrist kan leda till en rad hälsoproblem och sjukdomar på sikt. Men det finns vetenskapliga knep för att sluta nattuggla och börja sussa gott i stället.
Elisabeth Brising Publicerad 27 november 2025, kl 06:01
svart_att_sova_foto_stina_stjernkvist_tt.jpg
Många svenskar har sömnproblem. Sömnunderskott kan öka risken för vissa sjukdomar. Men att oroa sig gör ingen piggare eller gladare. Har du svårt att sova finns tips att ta till enligt sömnforskarna. Foto Stina Stjernkvist/TT

Är du trött? Studier visar att 80 till 90 procent upplevt störd sömn de senaste två veckorna. Med för lite sömn ökar risken för ohälsa och vissa sjukdomar. 

Därför får vi sömnbrist

På vintern är det extra mörkt och svårt att få tillräckligt med det dagsljus som behövs för att kroppens klocka ska funka optimalt. Studier har visat att de som lever i takt med ljuset i naturen får en mer stabil dygnsrytm, enligt sömnforskare vid Stockholms universitet. 

Vi sitter dessutom gärna uppe sent på kvällarna med våra tända lampor och skärmar med blått ljus, vilket också kan göra det än svårare att somna.

Gå ut på morgon och förmiddag

Lampor ger inte samma våglängder av ljus som solens direkta strålar. Därför rekommenderas vi nordbor att gå ut och ta in dagsljus varje dag, särskilt på morgon och förmiddag, för att främja balans mellan vakenhet och sömn. 

Så påverkas människan av för lite sömn

  • Uppmärksamhet och arbetsminne försämras
  • Man känner sig tröttare
  • Förmågan att lära sig nya saker minskar
  • Humöret påverkas negativt, många tolkar andra mer negativt
  • Vi blir mer lättdistraherade
  • Vi känner oss mindre motiverade och få svårare att ta tag i saker
  • Ämnesomsättningen påverkas då kroppen blir sämre på att reglera sina glukosnivåer 

Källa: Sömnforskare vid Stockholms universitet 

Foto: Colourbox

Det här ska du göra för att sova gott

  • Försök hålla regelbundna sovtider. Lägg dig och gå upp ungefär samma tid varje dag.
  • Var ute så mycket du kan i dagsljuset. Gärna på förmiddagen vintertid.
  • Ät regelbundna måltider. Somna inte hungrig eller proppmätt.
  • Gör det du tycker är roligt på fritiden, boka in sociala aktiviteter.
  • Rör på dig - all fysisk aktivitet är bra för sömnen.
  • Kom ihåg att både sociala och fysiska aktiviteter ger ett större sömnbehov och gör det lättare att somna! Men gör inte bara det ena eller andra, utan både och.
  • Undvik skärmar med adrenalinframkallande serier, dataspel, mobilscrollande, liksom blått ljus och starka lampor på kvällen.
  • Undvik alkohol, att dricka försämrar sömnkvaliteten.
  • Undvik kaffe, energidryck, cola, grönt och svart te ett par timmar innan du ska somna. Drycker som innehåller koffein kan göra det svårare att somna. Hur starkt kroppen reagerar på koffein är individuellt och beror också på hur tillvand du är.
  • Sök medicinsk hjälp vid svåra besvär med sömn och trötthet. Tänk på att alla kan drabbas av störd sömn ibland: det finns ingen anledning att oroa sig för tillfälliga sömnstörningar. 

Källa: Forskare i psykologi vid Stockholms universitet.
Så får du bättre sömn, su.se

Allvarlig sömnbrist – ökad risk för sjukdomar 

Sömnbrist kan, om den pågår länge, eller är mycket allvarlig, öka risken för olyckor och sjukdomar. 

  • Diabetes på grund av sömnbristens påverkan på blodsocker och insulin.
  • Alzheimer på grund av bristen på återhämtning av hjärnan under sömnen. Vid sömn rensar kroppen ut överskott av proteinet beta-amyloid.
  • Stresskänslighet för vissa, på grund av för lite återhämtning av centrala funktioner i människokroppen.
  • Mer negativa tankar och känslor, svårare att orka med social interaktion
  • Depression och ångestsymptom. Eventuellt ökad risk för utmattning.
  • Psykotiska symptom som hallucinationer och vanföreställningar för personer i riskgrupper. 


Källor: Hjärnfonden, 1177.se och sömnforskare vid Stockholms universitet.