Hoppa till huvudinnehåll
Fackligt

Tatuerade in Systembolaget och Unionen på armen

Maria Nilsson, regionordförande i Unionen Stockholm, lämnar efter 34 år sin anställning på Systembolaget för att pröva något nytt. Men hon kommer alltid bära med sig Systembolaget – i hjärtat och på överarmen.
Johanna Rovira Publicerad
Maria Nilsson iförd hatt (till vänster), tatuering av Systembolagets logga och Unionens logga (till höger).
Maria Nilsson har tatuerat in sin före detta arbetsgivare, Systembolaget, på armen. Foto: Johanna Rovira/Kollega

Varför tatuerade du Systembolagets logga på armen?

 Jag har alltid varit intresserad av tatueringar och varit på väg att tatuera mig tidigare, men nu var det ett sätt att hedra såväl alla kollegor jag jobbat med som åren på ett företag jag jobbat på sedan jag var 22 år. Jag är stolt över att vara en del av ett företag som gör skillnad och över att ha varit med och påverkat den resa som Systembolaget gjort.

Är det inte lite fjäskigt att tatuera in sin arbetsgivares logga?

– För mig är Systembolaget inte enbart en arbetsgivare, för mig är det snarare en folkrörelse och en del av den svenska nykterhetspolitiken. Jag står helhjärtat bakom Systembolaget, men samtidigt har det varit min roll som heltidsfacklig att ifrågasätta arbetsgivaren och det tror jag har uppskattats. Sedan tycker jag att Systembolaget har varit en bra arbetsgivare, duktiga på öppenhet och med modet att våga släppa sargen och testa nya saker.

Om du gillar Systembolaget så mycket – varför slutar du?

 Jag har varit i alla de rummen på Systembolaget jag velat vara i och påverkat så mycket som man kan göra, de sista åren som personalrepresentant i bolagsstyrelsen. Jag kände att det finns andra saker i livet som jag måste utforska innan jag lägger mig ner och dör. Jackan började bli lite för trång och det finns annat gräs – även om jag ännu inte vet om det är grönare eller inte.

Vad ska du göra i stället?

 Jag ska bli egenföretagare och jobba som engagemangskonsult och folkbildare inom områdena klimat, demokrati och människors lika värde. Alla pratar om vikten av att ha engagerade medarbetare men felet man gör är att man försöker toppstyra medarbetare eller medlemmar till att engagera sig i vissa frågor. Kommer krav uppifrån blir man trotsig i stället för engagerad, i alla fall blir jag det. Jag vill hjälpa organisationer och företag att plocka upp det engagemang som redan finns bland medarbetarna.

 Jag vill vara lite som Svarte Petter eller Jokern – dyka upp när de minst anar det och avslöja att kejsaren är naken.

Du har även tatuerat in SPF, som står för Systembolagets personalförening och Unionens logga?

 Ja, klubben heter numer SPF Unionen. Jag tänkte att den dag jag slutar som förtroendevald inom Unionen har jag även ett minne därifrån.

 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Fackligt

Avtalsboom inom tech

300 nya kollektivavtal på 1,5 år. Det är resultatet av Unionens särskilda satsning mot techbranschen – och av konflikten med Klarna.
– Snöbollen är i rullning, säger Björn Larm på Unionen.
Ola Rennstam Publicerad 16 juni 2025, kl 06:01
Ljudplattformen Epidemic Sound är en av 300 företag inom tech som nyligen tecknat kollektivavtal med Unionen. Klubbstyrelsens Tobias Hurtig, Anna Ekers och Michael Pearce märker av ett ökat intresse och engagemang för fackliga frågor - både hos medlemmarna och deras arbetsgivare. Foto: Anders Warne

Historiskt har många företag inom tech haft en skeptisk inställning till svenska modellen. Kollektivavtal har betraktats som något gammeldags och förtroendevalda har lyst med sin frånvaro. Det har helt enkelt varit svårt för facken att nå framgång där. Men något har hänt – de senaste åren har det fackliga intresset väckts till liv. På Unionen menar man den uppmärksammade konflikten med Klarna 2023 blev den stora vändpunkten.

Björn Larm
Björn Larm

– Att vi höjde rösten i samband med Klarna fick väldigt stor effekt. Vi kunde se att arbetsgivare som vi jobbat med tidigare, utan att lyckats, helt plötsligt ville teckna avtal – kanske för att undvika negativ publicitet, säger Björn Larm, samordnare av kollektivavtalsteckningsfrågor på Unionen.

Parallellt med arbetsgivarnas förändrade attityd väcktes även ett större intresse hos medlemmarna inom tech att organisera sig.
– Det uppstod ett större engagemang när de, i kölvattnet efter Klarna, insåg att de också kunde få rätt till medbestämmande och förutsägbara villkor. 

Spotifys flygblad fick motsatt effekt

Redan något år tidigare hade Unionen dragit igång en riktad satsning på branscher där avtalsteckningen var låg. Men det var när techjättarna Spotify och Klarna nästan samtidigt vägrade att teckna kollektivavtal, och till och med valde att dela ut flygblad utanför kontoren om avtalets nackdelar, som det började det hända saker. Unionen varslade om konflikt och media rapporterade. Plötsligt hörde techarbetsgivare självmant av sig till Unionen för att teckna avtal och på många ställen bildade medlemmarna klubbar på eget initiativ.

Resultatet? En riktig avtalsboom. På 1,5 år har förbundet tecknat 300 nya avtal på företag som Avalanche, Sellpy, Apple Retail, Demoskop, Tobii, och Epidemic Sound. Björn Larm lyfter fram två faktorer som varit viktiga:

– Det ena är styrkan i vårt samarbete med Sveriges Ingenjörer. Men den absolut största framgångsfaktorn för att kunna teckna kollektivavtal på de här företagen har varit att det finns förtroendevalda på plats, utan dem når vi inte medlemmarna – för när kollegorna pratar då lyssnar man, konstaterar han.

Epidemic Sound välkomnade fackets krav

Ett exempel är ljudplattformen Epidemic Sound. Där valde medarbetarna att bilda klubb under en period 2023 när det var skakigt i techbranschen. Ganska snart landade man i att nästa steg var att få ett kollektivtal på plats – arbetsgivaren var ”positivt optimistiska” till initiativet enligt klubbordförande Tobias Hurtig.

Tobias Hurtig

– Vi har alltid haft bra anställningsvillkor men de byggde på ensidiga utfästelser från arbetsgivaren och det fanns en oro att förmånerna kunde dras in om företaget behövde spara pengar. Det var helt enkelt dags att få pensionslösningen inskrivet i avtalet och vi blev försäkrade om en årlig löneökning, säger han.

Trots ledningen positiva attityd tog det tid att få alla delar på plats – först i april i år trädde avtalet i kraft– efter 1,5 års förhandlingar.

Spelbolag vill teckna branschavtal

Nyligen gick företrädare för spelutvecklingsbolagen Massive och Sharkmob ut i media och berättade att man vill få till ett branschspecifikt kollektivavtal. Unionen ser spelbranschen som en naturlig fortsättning på framgången inom tech-branschen.

– Utvecklingen kommer att accelerera inom både tech och spelbranschen de närmsta åren. Snöbollen är i rullning och rullar allt snabbare, nu har medlemmarna börjat organisera sig organiskt, alltså utan att vi på Unionen behöver ta initiativ till det och även arbetsgivarorganisationerna är aktiva. Det har uppstått ett annat mindset i de här branscherna, det ses inte längre som något konstigt att organisera sig, säger Björn Larm.

Så många techföretag har tecknat avtal

Under 2024 har Unionen tecknat kollektivavtal med 244 företag inom tech, media och gaming och ytterligare 52 under 2025. Sammanlagt omfattas närmare 2 000 medarbetare på företag som Avalanche, Sellpy, Apple Retail, Demoskop, Tobii, och Epidemic Sound.