Hoppa till huvudinnehåll
Fackligt

Facket skakat av Kommunalskandalen

Skandalerna inom Kommunal har lett till diskussioner om och i hela fackföreningsrörelsen. Maria Nilsson på Systembolagets Unionenklubb hoppas att medlemmar stannar kvar i facket och påverkar i stället för att lämna.
Linnea Andersson Publicerad
Jessica Gow / TT
Kommunals ordförande Anneli Nordström meddelade under onsdagen att hon avgår vid nästa kongress. Jessica Gow / TT

Sedan händelserna i Kommunal avslöjades i förra veckan har Maria Nilsson, ordförande i Unionens klubb på Systembolaget, pratat om hur det ser ut i Unionen med flera andra förtroendevalda. Inte minst på den egna arbetsplatsen, som var föremål för den mutskandal som uppdagades 2003.

Läs mer: Förundersökning mot Vin & Sprit välkomnas av Sifklubben

– Vi fick ju tvätta vår buk offentligt i och med muthärvan. Sedan dess har vi som jobbar på Systembolaget en hård policy, som även spiller över på vår fackliga verksamhet. Jag tror och upplever att folk känner sig trygga med hur vi hanterar det inom Systembolaget och den fackliga verksamheten här, säger Maria Nilsson.

I sin roll som förtroendevald och ordförande för en klubb med cirka 2 600 medlemmar känner Maria Nilsson ett ständigt ansvar att berätta för medlemmarna vad hon vill så att de vet vad de får om de röstar på henne.

– Man får aldrig glömma bort vems mandat man har. Jag representerar mina medlemmar och måste se till att de känner mig och är trygga med mig. Rent personligen tycker jag att förtroendevald är ett av Sveriges vackraste ord. Jag har blivit vald av några som har gett mig sitt förtroende och då måste jag leva upp till det.

Vad säger du till dem som väljer att lämna facket nu?
– Det är samma sak som att inte gå att rösta i valet och sedan säga att ”vad fan har vi för regering”. Det är det som är det fantastiska med demokrati, att jag kan vara med och påverka, men det gäller att jag gör min röst hörd.

Maria Nilsson upplever dock ett problem i dag med att människor i fackföreningsrörelsen, och andra ideella rörelser, tycker att det räcker med att vara medlem och att man inte behöver bry sig så mycket mer. Hon menar att det som förtroendevald är viktigt att förmedla till sina medlemmar att de har rösträtt och ett mandat.

På Systembolaget försöker hon och de andra i facket ställa upp långsiktiga mål så att medlemmarna vet vart de är på väg och att förklara hur stor påverkansmöjlighet man har som medlem. Till exempel varför man skriver en motion om man vill förändra något och att en motion som går igenom ger samma tyngd oavsett om man är förbundsordförande eller en vanlig medlem och att alla måste rätta sig efter beslutet.

– I dagens samhälle pratar vi inte om hur en demokrati är uppbyggd och hur vi kan vara med och påverka den.

#fackligvardag

De senaste dagarna har hashtaggen #fackligvardag spridits i sociala medier, där fackligt förtroendevalda delar med sig av sin vardag. Det är fackligt aktiva som tagit initiativet till kampanjen, som förutom hashtaggen består av en Facebookgrupp, för att väga upp den bild av facket som målats upp i media sedan avslöjandet inom Kommunal.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Fackligt

Avtalsboom inom tech

300 nya kollektivavtal på 1,5 år. Det är resultatet av Unionens särskilda satsning mot techbranschen – och av konflikten med Klarna.
– Snöbollen är i rullning, säger Björn Larm på Unionen.
Ola Rennstam Publicerad 16 juni 2025, kl 06:01
Ljudplattformen Epidemic Sound är en av 300 företag inom tech som nyligen tecknat kollektivavtal med Unionen. Klubbstyrelsens Tobias Hurtig, Anna Ekers och Michael Pearce märker av ett ökat intresse och engagemang för fackliga frågor - både hos medlemmarna och deras arbetsgivare. Foto: Anders Warne

Historiskt har många företag inom tech haft en skeptisk inställning till svenska modellen. Kollektivavtal har betraktats som något gammeldags och förtroendevalda har lyst med sin frånvaro. Det har helt enkelt varit svårt för facken att nå framgång där. Men något har hänt – de senaste åren har det fackliga intresset väckts till liv. På Unionen menar man den uppmärksammade konflikten med Klarna 2023 blev den stora vändpunkten.

Björn Larm
Björn Larm

– Att vi höjde rösten i samband med Klarna fick väldigt stor effekt. Vi kunde se att arbetsgivare som vi jobbat med tidigare, utan att lyckats, helt plötsligt ville teckna avtal – kanske för att undvika negativ publicitet, säger Björn Larm, samordnare av kollektivavtalsteckningsfrågor på Unionen.

Parallellt med arbetsgivarnas förändrade attityd väcktes även ett större intresse hos medlemmarna inom tech att organisera sig.
– Det uppstod ett större engagemang när de, i kölvattnet efter Klarna, insåg att de också kunde få rätt till medbestämmande och förutsägbara villkor. 

Spotifys flygblad fick motsatt effekt

Redan något år tidigare hade Unionen dragit igång en riktad satsning på branscher där avtalsteckningen var låg. Men det var när techjättarna Spotify och Klarna nästan samtidigt vägrade att teckna kollektivavtal, och till och med valde att dela ut flygblad utanför kontoren om avtalets nackdelar, som det började det hända saker. Unionen varslade om konflikt och media rapporterade. Plötsligt hörde techarbetsgivare självmant av sig till Unionen för att teckna avtal och på många ställen bildade medlemmarna klubbar på eget initiativ.

Resultatet? En riktig avtalsboom. På 1,5 år har förbundet tecknat 300 nya avtal på företag som Avalanche, Sellpy, Apple Retail, Demoskop, Tobii, och Epidemic Sound. Björn Larm lyfter fram två faktorer som varit viktiga:

– Det ena är styrkan i vårt samarbete med Sveriges Ingenjörer. Men den absolut största framgångsfaktorn för att kunna teckna kollektivavtal på de här företagen har varit att det finns förtroendevalda på plats, utan dem når vi inte medlemmarna – för när kollegorna pratar då lyssnar man, konstaterar han.

Epidemic Sound välkomnade fackets krav

Ett exempel är ljudplattformen Epidemic Sound. Där valde medarbetarna att bilda klubb under en period 2023 när det var skakigt i techbranschen. Ganska snart landade man i att nästa steg var att få ett kollektivtal på plats – arbetsgivaren var ”positivt optimistiska” till initiativet enligt klubbordförande Tobias Hurtig.

Tobias Hurtig

– Vi har alltid haft bra anställningsvillkor men de byggde på ensidiga utfästelser från arbetsgivaren och det fanns en oro att förmånerna kunde dras in om företaget behövde spara pengar. Det var helt enkelt dags att få pensionslösningen inskrivet i avtalet och vi blev försäkrade om en årlig löneökning, säger han.

Trots ledningen positiva attityd tog det tid att få alla delar på plats – först i april i år trädde avtalet i kraft– efter 1,5 års förhandlingar.

Spelbolag vill teckna branschavtal

Nyligen gick företrädare för spelutvecklingsbolagen Massive och Sharkmob ut i media och berättade att man vill få till ett branschspecifikt kollektivavtal. Unionen ser spelbranschen som en naturlig fortsättning på framgången inom tech-branschen.

– Utvecklingen kommer att accelerera inom både tech och spelbranschen de närmsta åren. Snöbollen är i rullning och rullar allt snabbare, nu har medlemmarna börjat organisera sig organiskt, alltså utan att vi på Unionen behöver ta initiativ till det och även arbetsgivarorganisationerna är aktiva. Det har uppstått ett annat mindset i de här branscherna, det ses inte längre som något konstigt att organisera sig, säger Björn Larm.

Så många techföretag har tecknat avtal

Under 2024 har Unionen tecknat kollektivavtal med 244 företag inom tech, media och gaming och ytterligare 52 under 2025. Sammanlagt omfattas närmare 2 000 medarbetare på företag som Avalanche, Sellpy, Apple Retail, Demoskop, Tobii, och Epidemic Sound.