• Varslet hade inte behövt ske om Volvo Cars hade kompetensutvecklat medarbetarna genom åren, enligt Jörgen Olsson, Unionens klubbordförande. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT

Facket kritiskt till Volvos varsel

Publicerad 10 september 2020, kl 10:16

Inom en månad kommer vårens stora varsel på Volvo Cars att verkställas. Den bakomliggande orsaken är nya kompetensbehov. Ett misslyckande, anser Unionens klubbordförande enligt vilken företaget borde ha satsat mer på kompetensutveckling under längre tid.

I slutet av april varslade Volvo Cars 1 300 tjänstemän och 300 konsulter om uppsägning. Just nu ligger fack och företag i slutförhandlingar om vilka som inom kort kommer att tvingas lämna.

Men under färden fram tills nu har redan många valt att tacka ja till avgångspaketet och lämna företaget.

Läs mer: 5 risker med avgångsvederlag

– Företagets erbjudande är bra, men beror så klart på hur länge man jobbat, säger Jörgen Olsson, Unionenklubbens ordförande, som inte vill gå in på det exakta innehållet i paketet.

Enligt honom har somliga anställda valt att lämna företaget för att de inte vill vara med på den förändring som väntar på Volvo Cars, andra är äldre och närmar sig pension.

– Vi har haft som ett tydligt mål att de flesta ska sluta frivilligt och göra något annat i livet. Men några kommer ändå att tvingas sluta.

Hur många dessa ”några” slutligen blir är fortfarande inte klart.

– Oavsett om det handlar om 50 eller 250 personer är det tråkigt. Det är dem som det är fullt fokus på nu.

För drygt tio år sedan var Jörgen Olsson med under varslen och uppsägningarna i samband med finanskrisen. Men medan de varslen berodde på ekonomiska faktorer i omvärlden, handlar det nu främst om att Volvo Cars ska rustas för att möta framtiden. På grund av omställningen till elbilsutveckling, självkörande bilar och nya affärsmodeller behövs ny kompetens.

– Att företaget måste varsla är ett misslyckande. Det hade inte behövt ske om vi hade jobbat kontinuerligt med omställning och varit duktiga på kompetensutvecklingen. Vi har varit mer fokuserade vid den dagliga verksamheten än att titta på vart vi är på väg, säger Jörgen Olsson.

Även på lastbilstillverkaren AB Volvo är vårens varsel på väg att verkställas. Här varslades 1 250 tjänstemän i Sverige, de flesta i Göteborg.

Niklas Hallstedt
Niklas Hallstedt
[email protected]
  • Läs även...

    H&M backar efter strejker

    H&M i Spanien planerade säga upp 1 100 anställda och stänga ned 30 butiker på grund av digitalisering och ändrade konsumtionsvanor. Men efter massiva protester och förhandlingar med spanska fack har H&M tänkt om.

  • Läs även...

    Fler känner sig diskriminerade på jobbet

    Coronapandemin gjorde att Unionens jurister fick in ovanligt många ärenden under 2020. Medlemmar som känner sig diskriminerade stod för den tydligaste ökningen.

  • Läs även...

    Tjänstemän på Volvo tillbaka på måndag

    På måndag startar Volvo Cars tillverkningen igen i bilfabriken i Torslanda. Även de tjänstemän som inte jobbar direkt i produktionen välkomnas tillbaka till det aktivitetsanpassade kontoret, där arbetsmiljön nu säkerställts.

  • Läs även...

    Volvo Cars anställda tillbaka på jobbet

    Trots hög smittspridning, låg vaccinationsgrad och skärpta rekommendationer i Västra Götalandsregionen har Volvo Cars bestämt att tjänstemännen ska återgå till kontoret i dag.

  • Läs även...

    Debatt: Att möta anställda i kris

    Att sitta med vid förhandlingar där medlemmars liv kraschar på grund av en omorganisation är ingenting man förbereds på som förtroendevald. Kris- och sorgehantering borde ingå i de fackliga grundutbildningarna, skriver Dimce Storm, klubbordförande på Stampen Media.  

  • Läs även...

    Unionen på Volvo: Ingen fara för jobben

    Volvo Cars ledning och den kinesiska fordonstillverkaren Geely Automobile diskuterar att slå ihop bolagen. Unionens klubbordförande tror inte att en sammanslagning skulle hota de svenska jobben.

  • Läs även...

    Ingenjör omskolar sig till lärare

    Det är aldrig för sent att omskola sig. Det menar Peter Ejdestig som var elektriker som blev brandman, som blev helikopterinstruktör, som blev civilingenjör. Och nu ska han sätta sig i skolbänken för att hamna bakom katedern. 

  • Läs även...

    Stort intresse för avgångspaket på Scania

    Tusen tjänstemän ska bort från Scania i Sverige. Som en del i det slutar 110 anställda mot avgångsvederlag eller en pensionsuppgörelse. Målet är att inga tillsvidareanställda ska behöva sägas upp.

  • Läs även...

    Behov av bättre studiestöd efter corona

    I spåren av corona och de varsel som läggs nu kommer anställda behöva insatser för att byta karriär eller vidareutbilda sig. Både utbildningssystemet och finansieringen av studier behöver förbättras för att möta behovet, anser Unionen.